AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #1 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har aldri drukket noe særlig, kanskje 3-4 ganger i året. Men under korona har jeg drukket mye, dvs alt fra 2-4 dager i uken. Har også hatt uker innimellom der jeg ikke har drukket. De dagene har det variert fra 2-3enheter til 10-12. Er jeg da alkoholiker? Har vært på 14 dagers ferie nå der det har gått mye alkohol. Har nå bestemt meg for å kutte helt ut ihvertfall ut november. Vil jeg kunne drikke som normalt igjen noen gang? Anonymkode: 2710c...8a2
Gjest Alterego666 Skrevet 8. oktober 2021 #2 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har nå bestemt meg for å kutte helt ut ihvertfall ut november. Gjør en vurdering ved utgangen av november. Du virker som om du evner å ha et kritisk blikk på eget forbruk, og det tenker jeg er positivt. Folk har veldig individuelt forhold til alkohol. Tenk også på hvordan alkohol spiller inn på andre områder i livet ditt. Påvirker forbruket ditt jobben din og/eller forholdet til dine nærmeste? Planlegger du fritiden din ut fra å sette av tid til å drikke? Kan du føle beruselse ved å tenke på at du snart skal bli beruset?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 Alterego666 skrev (42 minutter siden): Gjør en vurdering ved utgangen av november. Du virker som om du evner å ha et kritisk blikk på eget forbruk, og det tenker jeg er positivt. Folk har veldig individuelt forhold til alkohol. Tenk også på hvordan alkohol spiller inn på andre områder i livet ditt. Påvirker forbruket ditt jobben din og/eller forholdet til dine nærmeste? Planlegger du fritiden din ut fra å sette av tid til å drikke? Kan du føle beruselse ved å tenke på at du snart skal bli beruset? Nei, går ikke ut over familie, jobb eller fritid. Eller kanskje det med fritid, for har mer lyst til å finne på ting der det ikke er alkohol involvert. Men nå har det blitt mye venninnekvelder med vin og det vil jeg ikke. Gleder meg ikke til å drikke og lengter ikke etter det, overhodet faktisk. Men har jo lyst til å kunne kose meg med et par glass, etterhvert. Er nok lurt som du sier, ny vurdering i slutten av november. Og tusen takk for at du ikke dømte meg, for akkurat nå dømmer jeg meg selv ganske hardt. Anonymkode: 2710c...8a2
Gjest Alterego666 Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er nok lurt som du sier, ny vurdering i slutten av november. Og tusen takk for at du ikke dømte meg, for akkurat nå dømmer jeg meg selv ganske hardt. Ikke gjør det, det tjener ingen og ingenting. Lykke til, du mestrer dette!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 Nei, det kan du ikke 🙄 Anonymkode: 21f93...af5
Fireflies Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Higer du etter alkohol? Må du ha det? Kan du stoppe etter ett til to glass? En alkoholiker kan ikke drikke, men høyt alkoholinntak i en periode gjør deg ikke automatisk til alkoholiker. 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 Hvis du selv opplever forholdet til alkohol som vanskelig, hvis du bruker det som en form for medisin eller hvis du ikke klarer å stoppe når du først har tatt et glass eller en øl så ville jeg nok vurdert avhold for fremtiden. Det handler ikke så mye om hvor mye du drikker eller hvor ofte (innenfor rimelighetens grenser), men mer om psykologien i det. Mao hvorfor du drikker. Sannsynligheten for at du får et bedre liv uten alkohol er ganske stor både når det gjelder fysisk og psykisk helse. Hvis du innerst inne vet at du er inne på en farlig vei så anbefaler jeg å stoppe i dag fordi du riskerer liv og helse ved å fortsette. Alkoholen er ikke til å leke med. Anonymkode: 7e829...92f 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Fireflies skrev (1 minutt siden): Higer du etter alkohol? Må du ha det? Kan du stoppe etter ett til to glass? En alkoholiker kan ikke drikke, men høyt alkoholinntak i en periode gjør deg ikke automatisk til alkoholiker. Jeg kan fint stoppe etter et glass eller to og higrer ikke etter alkohol. Har som sagt gått uker uten og drikke. Men jeg som ikke er vant til å drikke, syns det har vært mye i det siste og blir litt skremt av meg selv. Drikker egentlig helst øl fordi det er mindre alkohol i, men liker vin bedre. Anonymkode: 2710c...8a2
AprilLudgate Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Litt vanskelig å bedømme - det er forskjell på å drikke ofte fordi man sliter med følelser/det sosiale/helse og at man smaker litt vin/øl man liker. Menne.....venninnekvelder under korona? 2-4 gg i uka? Eller har du drikker flere enheter alene hyppig?
Lorieen Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Om jeg var deg ville jeg ha korka flaska for godt. Det forbruket du beskriver er veldig høyt.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Litt vanskelig å bedømme - det er forskjell på å drikke ofte fordi man sliter med følelser/det sosiale/helse og at man smaker litt vin/øl man liker. Menne.....venninnekvelder under korona? 2-4 gg i uka? Eller har du drikker flere enheter alene hyppig? Det er meg og to venninner som har laget en slags kohort, omgåes ingen andre sosialt når restriksjoner har sagt det. Drikker svært sjeldent alene. Føler ikke jeg bruker det som medisin eller av andre årsaker, det er jo som sagt mengden som skremmer meg. Anonymkode: 2710c...8a2
AprilLudgate Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er meg og to venninner som har laget en slags kohort, omgåes ingen andre sosialt når restriksjoner har sagt det. Drikker svært sjeldent alene. Føler ikke jeg bruker det som medisin eller av andre årsaker, det er jo som sagt mengden som skremmer meg. Anonymkode: 2710c...8a2 Skjønner Det er likevel ikke spesielt sunt at dere drikker hver gang, og man kan gjerne begrense mengden. Del ei flaske vin fremfor å drikke 1 hver. Finn på ting innimellom som ikke betyr alkohol. Du kan jo snakke med dem om det? Type «hyggelig med vinkveld - men ang det, skal vi variere litt på alkoholen? Prøver å kutte litt ned». Sier de nei kan likevel du kutte ned og droppe drikking. Ta med noe som er godt uten alkohol. Jeg drikker aldri i sosiale lag, går helt fint. Andre gjør som de vil
Entern Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 (endret) Næh du er ikke alkoholiker men fortsetter du sånn så er du selvfølgelig i faresonen. Jeg drakk meg dritings to ganger i uka i ti år (og da regner jeg ikke med studentfyll) og ble ikke alkoholiker så det kan gå greit (ikke at denne uvanen var «grei» det var masse trøbbel men ble ikke alkis), men husk at det er noe som heter alkoholproblem, og det kan det høres ut som om du kan være på vei dit. Vil absolutt ikke dømme altså, det har jeg ingen rett til. Sjøl greide jeg meg gjennom corona uten så mye drikking, tok et par hipsterøl nå og da og et glass whiskey innimellom. Men var ikke full på over et halvt år og det gikk greit. Endret 8. oktober 2021 av Entern
Fireflies Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg kan fint stoppe etter et glass eller to og higrer ikke etter alkohol. Har som sagt gått uker uten og drikke. Men jeg som ikke er vant til å drikke, syns det har vært mye i det siste og blir litt skremt av meg selv. Drikker egentlig helst øl fordi det er mindre alkohol i, men liker vin bedre. Anonymkode: 2710c...8a2 Høres ut som du fint kan ta en pause i en periode. Så lenge du ikke drikker for mye så er det helt greit å drikke med større prosent hvis det er det du liker best. Kroppen har uansett godt av en pause hvis det har blitt litt for mye i en periode. Ut i fra det du skriver så høres det ikke ut som du er alkoholiker.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #15 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, går ikke ut over familie, jobb eller fritid. Eller kanskje det med fritid, for har mer lyst til å finne på ting der det ikke er alkohol involvert. Men nå har det blitt mye venninnekvelder med vin og det vil jeg ikke. Gleder meg ikke til å drikke og lengter ikke etter det, overhodet faktisk. Men har jo lyst til å kunne kose meg med et par glass, etterhvert. Er nok lurt som du sier, ny vurdering i slutten av november. Og tusen takk for at du ikke dømte meg, for akkurat nå dømmer jeg meg selv ganske hardt. Anonymkode: 2710c...8a2 Da er du ikke alkis, enkelt og greit. Det er selve hovedsymptomet. Anonymkode: 477c0...91f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #16 Skrevet 8. oktober 2021 Alkohol blir fort en dårlig vane, må ta seg et glass hver kveld plutselig. Dette er jo pga man søker effekten det gir... Jeg kutta det ut for 2år siden, er så glad for det. Er jo da man ser hvor mye alkoholen styrer oss, det skal jo alltid drikkes. Nordmenn har et håpløst forhold til det, må drikkes uansett hva man skal finne på dessverre. Ekstreme på drikkepress, selv godt voksne. Anonymkode: beda3...471 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #17 Skrevet 15. oktober 2021 Oppdatering; Har nå vært på to venninnekvelder siden sist, yter å drikke. De to andre drikker, men for meg frister det faktisk ikke. Mulig det er stafetten min. Men vi koste oss allikevel og deilig å våkne frisk og uthvilt dagen etter. Anonymkode: 2710c...8a2 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2021 #18 Skrevet 15. oktober 2021 Uten å drikke, skulle det stå . Anonymkode: 2710c...8a2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå