AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Noen som vet hvilke fysiske undersøkelser en slik utredning innebærer? Jeg har slitt med utmattelse i nærmere 10 år nå, og vurderer å be om henvisning til utredning. Det som stopper meg er i stor grad angsten knyttet til å skulle bli undersøkt fysisk. Har traumer som gjør det veldig triggende. Hadde vært tryggere hvis jeg visste hvilke undersøkelser det er snakk om. Anonymkode: 0c2b9...a74 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Noen som vet hvilke fysiske undersøkelser en slik utredning innebærer? Jeg har slitt med utmattelse i nærmere 10 år nå, og vurderer å be om henvisning til utredning. Det som stopper meg er i stor grad angsten knyttet til å skulle bli undersøkt fysisk. Har traumer som gjør det veldig triggende. Hadde vært tryggere hvis jeg visste hvilke undersøkelser det er snakk om. Anonymkode: 0c2b9...a74 Utmattelsen din kommer fra psyken din. Ingenting galt med kroppen din. En psykolog er riktig behandling Anonymkode: 732ac...7fd 1
Blue Berry Skrevet 8. oktober 2021 #3 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utmattelsen din kommer fra psyken din. Ingenting galt med kroppen din. En psykolog er riktig behandling Anonymkode: 732ac...7fd Tviler på at du er en lege! Siden du uttaler deg så bastant uten undersøkelse! En lege kan ikke det en gang. 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #4 Skrevet 8. oktober 2021 Blue Berry skrev (3 minutter siden): Tviler på at du er en lege! Siden du uttaler deg så bastant uten undersøkelse! En lege kan ikke det en gang. Tenker at om en sliter mye med angst og traumer blir en utmattet og utslitt hele tiden. En kan selvfølgelig ha noe annet i tillegg, men om legen vet om det psykiske blir de ofte konstatert med at det er psykisk. Ikke at det er noe mindre plagsomt av den grunn. ts- gå til legen din og forklar situasjonen, og spør hvilke undersøkelser de evt gjør. Regner med de vil ta en del blodprøver for å sjekke om du har alt du skal. Men det er bare antagelser. Og sikkert en del spørsmål om søvn, kosthold, fysisk aktivitet, vekt og livsstil. Tror det er mer slike ting enn fysiske undersøkelser.. men jeg vet ikke. lykke til og god bedring ❤️ Håper du finner ut av det, ikke godt å føle seg så sliten og utmattet. Anonymkode: 732ac...7fd 1
Blue Berry Skrevet 8. oktober 2021 #5 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tenker at om en sliter mye med angst og traumer blir en utmattet og utslitt hele tiden. En kan selvfølgelig ha noe annet i tillegg, men om legen vet om det psykiske blir de ofte konstatert med at det er psykisk. Ikke at det er noe mindre plagsomt av den grunn. ts- gå til legen din og forklar situasjonen, og spør hvilke undersøkelser de evt gjør. Regner med de vil ta en del blodprøver for å sjekke om du har alt du skal. Men det er bare antagelser. Og sikkert en del spørsmål om søvn, kosthold, fysisk aktivitet, vekt og livsstil. Tror det er mer slike ting enn fysiske undersøkelser.. men jeg vet ikke. lykke til og god bedring ❤️ Håper du finner ut av det, ikke godt å føle seg så sliten og utmattet. Anonymkode: 732ac...7fd Det kan så være, men det kan også være tegn på sykdom som stoffskiftet f.eks. Så det er litt «skummelt» å si noe på nett, for kanskje personen ikke oppsøker legen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #6 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg lurer også på hva leger gjør av fysiske undersøkelser ved utmattelse! Anonymkode: 1ebbc...b84
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #7 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer også på hva leger gjør av fysiske undersøkelser ved utmattelse! Anonymkode: 1ebbc...b84 Og kan man enkelt avgjøre om utmattelsen har fysisk eller psykisk årsak? Anonymkode: 1ebbc...b84
Gjest Elder Millennial Skrevet 8. oktober 2021 #8 Skrevet 8. oktober 2021 Standarden jeg har vert borte i er en samtale pluss masse blodprøver og sjekk av blodtrykk og hjerte. Har aldri vert borte i noe mer fysisk enn det ved første henvendelse. Har du traumer så sier du det så tilpasser legen undersøkelsen deretter.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #9 Skrevet 8. oktober 2021 Utmattelse er et symptom, ikke egen sykdom. Så symptomet utmattelse kan være nær sagt hva som helst - det er et veldig vanlig symptom. Innledningsvis vil fastlege gjøre basis undersøkelser som å ta utvidet blodprøve, sjekke blodtrykk, kanskje lytte på hjertet. Muligens veie deg. Men for det meste spørre om ting som kan være relevant for din helsetilstand. Kosthold. Søvn. Trening/fysisk aktivitet. Psyke. Hjemmesituasjon. Sosiale forhold. Alkohol. Eventuelle sykdommer hos nære slektninger. Rett og slett lete etter et spor - i hvilken retning bør en gå med utredning. Har du andre symptomer i tillegg? Smått eller stort? Det kan hjelpe med å gi en pekepinne. Hvordan utredningen skjer videre vil være avhengig av kombinasjonen ditt totale symptombilde, og eventuelle funn ved innledende undersøkelser. For min del ble jeg f.eks kjapt henvist til MR og CT, da tilleggssymptomer kunne peke mot noe nevrologisk, og en ville utelukke ting som MS, svulst på hjernen ol. En annen vanlig rute er henvisning til mage/tarm, da f.eks uoppdaget cøliaki kan gi sterk utmattelse, men ikke nødvendigvis typiske symptomer fra mage/tarm alltid. Anonymkode: a67ce...7fb
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Skrevet 8. oktober 2021 Det er nok ikke så mye fysisk til å begynne med. Blodprøver (vitaminer/mineraler, stoffskifte ++). Tas på legetime. Så blir det nok mye fokus på det mentale. Om prøvene gir utslag kan det tenkes man får henvisning til spesialist, men da skal det avvike endel. Viser det seg at du har stoffskifte på høy/lav side får du medisiner. That’ s it. Om du har nevrologiske symptomer kan det blir MR for eksempel. Er man engstelig for det kan man få Sobril eller Vival, og noen veldig få trenger det utført i narkose. Anonymkode: 8699e...b1d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #11 Skrevet 8. oktober 2021 Her var det mye rare oppfatninger selvsagt kan utmattelse komme av f.eks depresjon, men det er en forskjell på å ikke ville gjøre noe (depresjon) og å ikke fysisk ha krefter til det (fysisk utmattelse). Jeg har ME og er utredet i mage/tarm, utredet psykisk (er helt frisk der), deretter MR for hode (utelukke svulst og MS bl.a), røntgen av lunger, og ultralyd av hele magen. Sikkert mer og, men husker ikke. Selvsagt en haug av blodprøver og mange samtaler med lege og spesialister. Prøv å tenke hva som kan ha utløst det. Jeg hadde en veldig klar startdato og vet hva som utløste men sykdom, for andre kan det være vagt. Anonymkode: efe84...774 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Skrevet 8. oktober 2021 Jeg har fatigue/utmattelse pga. hjernesvulst. Er psykisk frisk. Hjernesvulsten fører til kognetive utfordringer som svimmelhet, kvalme, tinnitus og hørselstap. Disse utfordringene gjør at kroppen multitasker og jobber på høygir døgnet rundt, dette resulterer i utmattelse. Hvile er det eneste som lindrer utmattelsen, men den blir aldri borte slik den vil hos friske personer som hviler. Når man har utmattelse kalles derfor hvile for «u-hvile». Anonymkode: 673a3...880
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #13 Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lurer også på hva leger gjør av fysiske undersøkelser ved utmattelse! Anonymkode: 1ebbc...b84 De kan f.eks sjekke med blodprøver av stoffskiftet og vitaminer og mineraler. Anonymkode: 9464b...5f3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #14 Skrevet 8. oktober 2021 Blue Berry skrev (12 timer siden): Tviler på at du er en lege! Siden du uttaler deg så bastant uten undersøkelse! En lege kan ikke det en gang. Dersom pågående sykdomsprosesser som kroppslig sykdom, psykiatriske lidelser eller rusmisbruk kan forklare de fleste symptomene på utmattelse, søvnforstyrrelser, smerte og kognitive forstyrrelser, bør man helst ikke samtidig bruke diagnosen kronisk utmattelsessyndrom. https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/utmattelsessyndrom-kronisk/utmattelsessyndrom-diagnosen/ Ts vil aldri kunne få diagnosen utmattelse om hun har store traumer. Anonymkode: 0b1bf...af8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå