Gå til innhold

Fortvilt tenåringsmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tenåring (13 år) som er stri om dagen. Han har alltid vært en glad, veldig snill og smart gutt. Etter oppstart i høst har han ikke villet på skolen, det har vært en sår oppstart for han, da medelever har plaget han. Om morgenen er han trøtt og har lite lyst å stå opp. 
Når han blir hjemme fra skolen sitter han på play s og på tlf sin. I dag ignorerte han meg helt når jeg skulle vekke han, og nektet å svare eller bevege seg. 
Klokken gikk og sa at blir du hjemme i dag så tar jeg play s og tlf din. 
Det gjorde jeg. Han fikk raseriutbrudd og kastet glass på gulvet så det knuste. 
slo i døra med noe og det er stort hakk. 
Fullstendig ute av kontroll. 
Så da sitter jeg her enda en dag med en gutt som ikke er på skolen. 
Er så fortvilt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!! 
Er sykmeldt av hele situasjon og kommer meg ikke tilbake på jobb så lenge det er slik. Vært slik i 3 uker nå. 

Anonymkode: 4104c...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta grep. Bytte skole?

Anonymkode: 70cb1...f76

• Liker 3
Skrevet

Hvor er faren?

Anonymkode: 12298...b79

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er faren?

På jobb. Han er ukespendler. 

Skrevet

Gutten har det tydelig vondt og slik du prøver å løse situasjonen (ved å fjerne playststion og tlf) tar du vekk det han trøster seg med. 

selvfølgelig blir han enda mer sint og vrang av det. Du bør prøve en annen tilnærming og støtte han istedenfor å straffe han. 

Anonymkode: b14ae...c89

• Liker 7
Skrevet

Du må ta grep. Bytte skole?

Anonymkode: 70cb1...f76

Vi tar grep, har snakket med skolen og hatt mange møter. Helsesøster og ppt. 
Plagingen er avsluttet men han føler seg utestengt og trekker seg selv unna også. 

Skrevet

Du snakker med lærer, helsesøster. Tar kontakt med lege og får henvisning videre. 

Anonymkode: f4e6f...1f3

Skrevet

Gutten har det tydelig vondt og slik du prøver å løse situasjonen (ved å fjerne playststion og tlf) tar du vekk det han trøster seg med. 

selvfølgelig blir han enda mer sint og vrang av det. Du bør prøve en annen tilnærming og støtte han istedenfor å straffe han. 

Jeg har gjort det hver eneste dag, men det kan ikke være attraktivt å være hjemme fra skolen? 

Skrevet

Jeg har gjort det hver eneste dag, men det kan ikke være attraktivt å være hjemme fra skolen? 

Nei, det er ikke bra å ikke være på skolen. Men å fjerne Playstation og tlf får han ikke tilbake på skolen. 

• Liker 1
Skrevet

Du snakker med lærer, helsesøster. Tar kontakt med lege og får henvisning videre. 

Anonymkode: f4e6f...1f3

Har bestilt legetime, for henvisning til bup. Etter anbefaling fra helsesøster. 
Han skal på bup, han som er en kjekk og rolig gutt, mens de som mobber ?? 

Skrevet

Nei, det er ikke bra å ikke være på skolen. Men å fjerne Playstation og tlf får han ikke tilbake på skolen. 

Nei, jeg vet ikke.. føler bare det blir feil å sitte å spille hele dagen istedefor å være på skolen. 

Skrevet

Har han noen andre arenaer enn skolen for mestring og sosial aktivitet?

Anonymkode: a16cf...9a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi tar grep, har snakket med skolen og hatt mange møter. Helsesøster og ppt. 
Plagingen er avsluttet men han føler seg utestengt og trekker seg selv unna også. 

Da er ikke plagingen avsluttet. De har bare skiftet taktikk. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ene utelukker ikke det andre. Det er selvfølgelig mulig å støtte han samtidig som man straffer uønsket atferd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har han noen andre arenaer enn skolen for mestring og sosial aktivitet?

Anonymkode: a16cf...9a1

Ja han har det. Men skolen er et mareritt for han nå, og det er der problemet ligger. Han skal være der 6 timer om dagen, og han føler seg utilpass 

Skrevet

Dette høres litt ut som depresjon. Vær der litt ekstra for ham, og skaff ham hjelp!

Anonymkode: f2f87...ac4

Skrevet

Er dette første året på ungdomsskolen? Går han sammen med medelever han kjente fra før av? Har han noen venner i klassen? Hva sier læreren til dette? Og hvorfor blir han mobbet, og er det noe dere kan gjøre noe med? Hva endret seg fra barneskolen til ungdomsskolen, eller har han blitt mobbet tidligere? 

Jeg hadde vurdert sterkt muligheten til bytte av skole. 

Anonymkode: 379d1...72e

Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre. Det er selvfølgelig mulig å støtte han samtidig som man straffer uønsket atferd.

Nei det er akkurat det 

Skrevet

Er dette første året på ungdomsskolen? Går han sammen med medelever han kjente fra før av? Har han noen venner i klassen? Hva sier læreren til dette? Og hvorfor blir han mobbet, og er det noe dere kan gjøre noe med? Hva endret seg fra barneskolen til ungdomsskolen, eller har han blitt mobbet tidligere? 

Jeg hadde vurdert sterkt muligheten til bytte av skole. 

Anonymkode: 379d1...72e

Ja første året. Sjefen i gjengen har vært kjip, mange av de andre vennene henger seg på, og min sønn trekker seg unna de som han har vært sammen med før, da de henger med «sjefen» 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har bestilt legetime, for henvisning til bup. Etter anbefaling fra helsesøster. 
Han skal på bup, han som er en kjekk og rolig gutt, mens de som mobber ?? 

Ikke tenk på BUP som en straff. Det hjelper hverken deg eller han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...