Gå til innhold

skaffe oss kattunge - erfaringer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du fraråder å ta i mot en katt fra Dyrebeskyttelsen? Hvem tenker du skal ta vare på alle de uønskede kattene vi har her i landet?

Jeg hadde ikke i alle fall av nevnte grunner, Og det får dyrebeskyttelsen selv ta på seg, siden det virker som de er over middels kontrollerende. 

Nå døde min gamle katt 17 år gammel etter å ha hatt en fint liv.. Og den fikk jeg jo faktisk da den var 4 måneder hos en venninne der datteren ble veldig allergisk. Så ballet det på seg da jeg ikke fikk kastrert henne tidlig nok, men da fikk vi jo den høyt elskede sønnen. Så kom den siste katten som jeg heller ikke hadde oppsøkt, men tok meg av. 

Så jeg har vel tatt meg av katter. Men jeg hadde som sagt ikke tatt en fra dyrebeskyttelsen. Traumatiserte katter som gjemmer seg under sofaen og ikke kan slippes ut. Det er hva jeg har erfart at man får, og det er fint at noen tar seg av dem. Men alt her i verden er ikke mitt ansvar. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du fraråder å ta i mot en katt fra Dyrebeskyttelsen? Hvem tenker du skal ta vare på alle de uønskede kattene vi har her i landet?

Anonymkode: 1b7d7...026

Ja, det lurer jeg også på! Dessuten hender det faktisk at Dyrebeskyttelsen også har kattunger til omplassering om det er en unge som foretrekkes.

Ellers er jeg enig med @Taluno, hun har en virkelig god beskrivelse av livet med kattunger i hus. :)

Lykke til med valget, ts, det er mange voksne katter som trenger et hjem, og jeg håper nesten at du faller for en av dem. :)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Mooza said:

Jeg hadde ikke i alle fall av nevnte grunner, Og det får dyrebeskyttelsen selv ta på seg, siden det virker som de er over middels kontrollerende. 

Nå døde min gamle katt 17 år gammel etter å ha hatt en fint liv.. Og den fikk jeg jo faktisk da den var 4 måneder hos en venninne der datteren ble veldig allergisk. Så ballet det på seg da jeg ikke fikk kastrert henne tidlig nok, men da fikk vi jo den høyt elskede sønnen. Så kom den siste katten som jeg heller ikke hadde oppsøkt, men tok meg av. 

Så jeg har vel tatt meg av katter. Men jeg hadde som sagt ikke tatt en fra dyrebeskyttelsen. Traumatiserte katter som gjemmer seg under sofaen og ikke kan slippes ut. Det er hva jeg har erfart at man får, og det er fint at noen tar seg av dem. Men alt her i verden er ikke mitt ansvar. 

Det hender de setter noen krav ja, men det er jo grunner til det - sykdom eller tiden til å forstå at dette er deres nye hjem. For kattens beste altså. 

Enkelte katter kan være redde ja, men med riktig behandling kan de bli verdens mest hjemmekjære katter. Men Dyrebeskyttelsen har også katter som er godt sosialisert, og kattunger. Gjennom dialog kan man finne katten som passer familien. 

Nei, alt her i verden er ikke ditt ansvar, men syns det er veldig rart å fraråde folk som er villig til å adoptere en voksen katt å gjøre det, når du aldri har gjort det selv. Spesielt med tanke på situasjonen i dag med haugevis av dumpede (sosialiserte) dyr. 

Anonymkode: 1b7d7...026

• Liker 1
Skrevet
Mooza skrev (20 timer siden):

Jeg har hatt katt hele livet. Opptil tre katter, og da var det jo min katt, sønnen hennes, som min datter elsket. Så fant vi en kattunge på plenen og endte opp med tre katter!! Jeg var fast bestemt på at den skulle ikke vi ta inn i huset. Men jeg måtte jo ...stakkars. 

Den var bare 5-6 uker. Alt for liten. Sov med min datter hele natta og ble jo verdens mest kjærlige katt. Det er ikke mye arbeid med kattunger! De sover, de er renslige når de bare har en kasse. De kan herje litt, men det er jo utrolig morsomt også. 

Ikke gå glipp av kattunge-perioden. Jeg ville aldri hatt en katt fra dyrebeskyttelsen. Du vet ikke hva du får, og du må skrive under på kontrakter og all slags. Ei jeg kjenner fikk ikke lov å slippe katten ut på et år. Sånn kontrollering på hva som skjer i mitt hjem, nei ærlig talt. 

Skaff en kattunge og kos dere med den. Det er mitt råd. Sørg for at den kommer fra et hjem der kattene er med i familie slik at den er normal. 

Jeg har vært frivillig i dyrebeskyttelsen, og kjenner folk i ulike avdelinger, og har absolutt aldri hørt om noen som sier katten skal være inne ett helt år. Derimot er det krav om at kattene skal være ett år gamle før de slippes ut, slik at de har utviklet retningssans. Om du er uenig i at katter bør være ferdig nok utviklet før de slippes ut får du stå for selv, men ikke døm frivillige organisasjoner fordi dem er opptatt av dyrevelferd!

Noen katter som omplasseres er redde ja, men de har faktisk også behov for ett kjærlig hjem, og selv om de gjemmer seg under sofaen i redsel den første tiden så kan de bli fantastiske familiekatter. En katt som synes det er skummelt flytte inn i ett nytt hjem og omgås helt vil fremmede har også livets rett...

For øvrig er Dyrebeskyttelsen delt opp i føere ulike og uavhengige avdelinger hvor det benyttes ulike kontrakter, og det finnes flere selvstendige organisasjoner som også kalles Dyrebeskyttelsen, men som ikke går inn under Dyrebeskyttelsen Norge.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...