AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #1 Skrevet 7. oktober 2021 Hei, Jeg er alene med barn og tenkte vi skulle skaffe oss en katt når vi får oss ny bolig på nyåret. Men jeg har jo fulltidsjobb og barnet går på skole et annet sted enn der vi skal på, så katten blir alene en stund. Er det da best å skaffe oss en litt større katt? eller to større katter? Det blir mulig for katten å få være ute. Anonymkode: 4329e...bcf
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #2 Skrevet 7. oktober 2021 Tips nummer en: ikke ha møbler dere er redd for. Om dere kan tenke dere en større katt er det supert. Det er så mange voksne katter som mangler et godt hjem. Og det er mange fordeler med en voksen katt. Dere vet hvordan den er. Dere kan finne en som trives som alenekatt. Dere kan slippe den ut allerede etter 3-4 uker (kattunger må være inne ett år). Den er gjerne mer selvstendig. Og det går ikke fullt like mye utover møbler og inventar. Om dere går for kattunger ville jeg skaffet to. Da de blir veldig ensomme om man er mye borte. Anonymkode: 8fd7a...8ea 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tips nummer en: ikke ha møbler dere er redd for. Om dere kan tenke dere en større katt er det supert. Det er så mange voksne katter som mangler et godt hjem. Og det er mange fordeler med en voksen katt. Dere vet hvordan den er. Dere kan finne en som trives som alenekatt. Dere kan slippe den ut allerede etter 3-4 uker (kattunger må være inne ett år). Den er gjerne mer selvstendig. Og det går ikke fullt like mye utover møbler og inventar. Om dere går for kattunger ville jeg skaffet to. Da de blir veldig ensomme om man er mye borte. Anonymkode: 8fd7a...8ea høres ut som en litt større katt hadde vært fint egnetlig. Anonymkode: 4329e...bcf
Taluno Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Om dere tar en voksen katt, så vet dere om dere får en kosen, sky, leken eller lat pus. Dere vet også om dere får en som håndterer barn bra. Om dere skaffer kattunge så kan den være alene en arbeidsdag ja, men kattunger har mye høyere energinivå og kreativitet, så da ville jeg ryddet bort absolutt alt av pyntegjenstander, glass, gardiner og potteplanter. Fordel med antiskli under duk, og barnesikring på komfyr og eventuelt skap dere ikke ønsker den skal inn i. Med to kattunger så underholder de hverandre fint, men det går også mye i å leke i ekstrem hastighet, så kattunge-sikring er fortsatt anbefalt Og ja, jeg har flere ganger opplevd at kattunger har skrudd på platene på komfyr, fått tak i potteplanter jeg var helt sikker på sto utilgjengelig, måtte redde dem ned fra gardinstang, henge opp gardinstang igjen, og omtrent alle pyntegjenstander har fått en "naturlig" utskifting til uknuselige ting Kattunger er fryktelig søte ja, men det krever mye tålmodighet 😂 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Taluno skrev (1 time siden): Og ja, jeg har flere ganger opplevd at kattunger har skrudd på platene på komfyr, fått tak i potteplanter jeg var helt sikker på sto utilgjengelig, måtte redde dem ned fra gardinstang, henge opp gardinstang igjen, og omtrent alle pyntegjenstander har fått en "naturlig" utskifting til uknuselige ting Kattunger er fryktelig søte ja, men det krever mye tålmodighet 😂 Redde opp fra doskålen. Fiske opp fra et sluk (han klarte få av metallristen selv). Satt seg fast under sokkelen på kjøkkenet. Plukket orkideer. Veltet juletreet. Kommet seg ut et vindu som var låst på 3cm. Komme seg inn kjøkkenskapet og brukt melposer som klorestativ. Hengt/svingt i lysekrona (den skulle jeg filmet...). Spist en halv avvisside. Brukt PC-skjermen som klorebrett. Anonymkode: 8fd7a...8ea 3
Taluno Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Redde opp fra doskålen. Fiske opp fra et sluk (han klarte få av metallristen selv). Satt seg fast under sokkelen på kjøkkenet. Plukket orkideer. Veltet juletreet. Kommet seg ut et vindu som var låst på 3cm. Komme seg inn kjøkkenskapet og brukt melposer som klorestativ. Hengt/svingt i lysekrona (den skulle jeg filmet...). Spist en halv avvisside. Brukt PC-skjermen som klorebrett. Anonymkode: 8fd7a...8ea Juletreet har jeg ikke orket kjøpe engang! Men er ganske sikker på at innpakkede julegaver er i større fare med kattunger enn unger i hus Her begynte ikke toalettbading før i ettårs alderen Aviser har jeg ikke, men eldste spiste opp kursnotater til jobben, og yngste pleide ligge på toppen av bokhylla å spise på bok-ryggene... Og dytte dem ned fra hylla, helst når jeg var i dyp søvn, og våknet av bøkene som traff sengekanten, før kattekreket tok sats å hoppet ned og brukte meg som landingspute Yngste tygde også på hjørnene på laptop og nettbrett 🤔 Endret 7. oktober 2021 av Taluno skriveleif 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 Ville valgt to voksne fra DB. Dere støtter noe bra, du vet hva du får mtp personlighet og de er to som får aktivisert hverandre. Kattunger er gøy, men de er noe herk😅 Anonymkode: b809b...ec2 6
MammaLinda Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Voksen katt stemmer jeg:) Støtter det de andre sier! 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Det avhenger jo litt av hvor dere bor, men kanskje det går an å gå innom en dyrebeskyttelse eller tilsvarende. Da får dere hilst på en håndfull dyr, både kattunger og pensjonister. Anonymkode: 012aa...6e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Kan ikke si jeg vet helt. De kattene.jeg har fått i voksen alder har vært 1+ år fra diverse organisasjoner så slapp litt unna den kattunge fasen. Husker min far fikk tak i katt til meg og søsteren min når jeg var lita. Han var høyt og lavt konstant. Oppi gardiner og stjal middagen som lå på kjøkkenet. Altså man må følge med hele tiden hvis man har for mye dill dall liggende. Det blir spist eller ødelagt 😂 Det skal sies at pappa jobbet full tid og det gikk fint, MEN vi hadde et rolig nabolag og han fikk være ute når han ønsket det. Vil også virkelig anbefale at ungene får en real snakk om hvordan dyr skal behandles for jeg vet at spesielt jeg i den alderen herjet alt for mye med katta. Han fikk varige "skader" av det i form av at han ikke hadde så mye tålmodighet med barn. Pappa var ikke så nøye på dette og jeg var for lita til å skjønne at man ikke skal leke babyborn med katta liksom. Anonymkode: 3e27f...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #11 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg ville gått for voksen katt😃 En kattunge må være inne helt til den er nærmere ett år, pga manglende stedssans, og som de andre skriver krever det mye av deg. Men en voksen katt (veldig gjerne fra Dyreorganisasjon, de sliter nå, har det stappfullt med katter fra kolonier og dumpede katter) vet du hva du får, du får den ferdig kastrert og chippet, så nesten bare å nyte. Må bare være inne noen uker, i motsetning til nesten et år😅 Anonymkode: a0d52...73a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #12 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg ville gått for voksen katt😃 En kattunge må være inne helt til den er nærmere ett år, pga manglende stedssans, og som de andre skriver krever det mye av deg. Men en voksen katt (veldig gjerne fra Dyreorganisasjon, de sliter nå, har det stappfullt med katter fra kolonier og dumpede katter) vet du hva du får, du får den ferdig kastrert og chippet, så nesten bare å nyte. Må bare være inne noen uker, i motsetning til nesten et år😅 Anonymkode: a0d52...73a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #13 Skrevet 10. oktober 2021 Dyrebeskyttelsen har mange katter. Da kan man få en katt som man VET fungerer bra med barn, for eksempel 🙂 Anonymkode: 9c94f...68f 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #14 Skrevet 10. oktober 2021 Voksne katter kommer med ferdig utviklet empati og forstand. Anonymkode: bbbe9...af2 1
MAGEROST Skrevet 10. oktober 2021 #15 Skrevet 10. oktober 2021 https://www.fod.no/katter/ Cisco og Celcius er to brødre 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #16 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg elsker katter. Og syntes selvfølgelig kattunger er sjukt fine. Men det er ikke bra å la en kattunge være mye alene, dessuten så raserer de huset. Så høres ut som en eldre katt er bedre. Men sånn sett så bør man ikke ha dyr, om man for det meste er borte. Da har du /dere ikke ha noen tid til dyret Anonymkode: 0659b...6a9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #17 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har en katt som er litt over ett år gammel nå (rasekatt). Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg nok valgt to voksne katter fra Dyrebeskyttelsen, spesielt om jeg hadde barn Det var rett og slett kjempemye arbeid å aktivisere og passe på henne, og hadde knapt en hel natts søvn i månedsvis. Mannen og jeg byttet på å sove på gjesterommet innimellom 🙈 Anonymkode: 1b7d7...026 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #18 Skrevet 10. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 7.10.2021 den 9.51): Hei, Jeg er alene med barn og tenkte vi skulle skaffe oss en katt når vi får oss ny bolig på nyåret. Men jeg har jo fulltidsjobb og barnet går på skole et annet sted enn der vi skal på, så katten blir alene en stund. Er det da best å skaffe oss en litt større katt? eller to større katter? Det blir mulig for katten å få være ute. Anonymkode: 4329e...bcf mitt beste tips er og skaffe 2 kattunger, de trives best med flere. andre tips : kjøpt masse leker ,sånn de er opptatt av de så de ikke ødelegger møbler ha kun tørrfor prøv og ikke gi dem menneskemat, de har best av kattemat siden du har barn må barnet være forsiktig jeg har 2 stk Anonymkode: 019a2...8f1 1
Mooza Skrevet 10. oktober 2021 #19 Skrevet 10. oktober 2021 Jeg har hatt katt hele livet. Opptil tre katter, og da var det jo min katt, sønnen hennes, som min datter elsket. Så fant vi en kattunge på plenen og endte opp med tre katter!! Jeg var fast bestemt på at den skulle ikke vi ta inn i huset. Men jeg måtte jo ...stakkars. Den var bare 5-6 uker. Alt for liten. Sov med min datter hele natta og ble jo verdens mest kjærlige katt. Det er ikke mye arbeid med kattunger! De sover, de er renslige når de bare har en kasse. De kan herje litt, men det er jo utrolig morsomt også. Ikke gå glipp av kattunge-perioden. Jeg ville aldri hatt en katt fra dyrebeskyttelsen. Du vet ikke hva du får, og du må skrive under på kontrakter og all slags. Ei jeg kjenner fikk ikke lov å slippe katten ut på et år. Sånn kontrollering på hva som skjer i mitt hjem, nei ærlig talt. Skaff en kattunge og kos dere med den. Det er mitt råd. Sørg for at den kommer fra et hjem der kattene er med i familie slik at den er normal.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2021 #20 Skrevet 10. oktober 2021 5 minutter siden, Mooza said: Jeg har hatt katt hele livet. Opptil tre katter, og da var det jo min katt, sønnen hennes, som min datter elsket. Så fant vi en kattunge på plenen og endte opp med tre katter!! Jeg var fast bestemt på at den skulle ikke vi ta inn i huset. Men jeg måtte jo ...stakkars. Den var bare 5-6 uker. Alt for liten. Sov med min datter hele natta og ble jo verdens mest kjærlige katt. Det er ikke mye arbeid med kattunger! De sover, de er renslige når de bare har en kasse. De kan herje litt, men det er jo utrolig morsomt også. Ikke gå glipp av kattunge-perioden. Jeg ville aldri hatt en katt fra dyrebeskyttelsen. Du vet ikke hva du får, og du må skrive under på kontrakter og all slags. Ei jeg kjenner fikk ikke lov å slippe katten ut på et år. Sånn kontrollering på hva som skjer i mitt hjem, nei ærlig talt. Skaff en kattunge og kos dere med den. Det er mitt råd. Sørg for at den kommer fra et hjem der kattene er med i familie slik at den er normal. Du fraråder å ta i mot en katt fra Dyrebeskyttelsen? Hvem tenker du skal ta vare på alle de uønskede kattene vi har her i landet? Anonymkode: 1b7d7...026 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå