Gå til innhold

Beroligende/hjelp til søvn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei tobarnsmor på 30 år, i full jobb og har aldri i mitt liv slitt psykisk. Aldri spist noen form for beroligende eller sovemedisin. Så ble jeg 30 år, og jeg «møtte veggen» etter en lang periode med søvnproblemer hos ene barnet. Søvnproblemene hos barnet opphørte av seg selv, men da var min psykiske smell et faktum. Høy puls, fikk ikke sove og kunne brått kaste opp. Jeg dro til legen bare et par dager etter at problemene begynte, og fikk da sykemelding og 10 stk Imovane. 

Dette er nå en måned siden. Har spist 4 stk Imovane sporadisk på den tiden (er redd for å bli avhengig, så prøver å sove på egen hånd). Men problemene mine vedvarer.. Jeg får høy puls av å legge meg i senga, jeg ligger og roterer rundt i senga, våkner i panikk på natta, tankekjør av en annen verden. Altså, det blir bare virkelig ikke bedre. Har tidligere slitt med søvn en og annen natt, men aldri over så lang tid. Nå er jeg helt utkjørt. 

Jeg har henvendt meg til legen, og bedt om at hun vurderer om beroligende kan være det rette for meg. Slik jeg leser det, finnes det medikamenter som opprinnelig er allergimedisin, som kan fungere godt som beroligende uten å være være avhengighetsskapende. Er det noen som har erfaringer her? Jeg er så ny i denne medisin-verdenen at jeg aner ikke hva jeg kan be om, eventuelt bør takke nei til. 

Målet er jo å komme meg tilbake til normalen igjen, men innser samtidig at det kan være jeg trenger medikamell hjelp på veien - og det sitter langt inne å innrømme det for min del. 

Anonymkode: 9d1e6...9df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Atarax er nok den medisinen som er antihistamin med beroligende effekt. Den fungerte ikke for meg, men da slet jeg med ekstrem uro. Jeg mener selv at så lenge man har en plan for hvordan og hvor lenge medisinene skal brukes, er det ingenting i veien for å prøve vanedannende medisiner mot uro.

For meg hjalp det ekstremt godt en tid i livet mitt å kunne ta sobril ved uro, både for å klare å ikke ha angst hele tiden, og å klare å sovne. Ikke se på det som noe nederlag å måtte ta medisiner. Lykke til.

Anonymkode: e882e...86d

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt artig at du sier "spise medisin" og ikke "ta medisin".

For å svare på spørsmålet ditt:

Jeg har hatt god effekt av Zyprexa og Tolvon. Du kan lese deg opp på de selv, samt drøfte med legen din om dette kan være en løsning.

Anonymkode: cd390...27a

Skrevet

Tolvon virket veldig godt på meg i kombo med et opplegg med søvnlege. Hadde da gått i ca 10 år med nattesøvn på ca 3 t i gjennomsnitt.

Anonymkode: 14704...ef8

Skrevet

Jeg fikk også imovane av legen når jeg slet veldig med søvnen. Følte heller ikke det hjalp noen verdens ting, men fortsatte å ta pillene. Plutselig etter litt over 1 uke begynte de å virke. Tok 1 pille, ventet 15 min før jeg la meg, da sovnet jeg temlig fort.

Anbefaler ikke at du gjør det samme altså, beste er å snakke med legen.

Anonymkode: 3b6af...10b

Skrevet

Et tips kan være å bytte om på hvor du sover for å få brutt opp mønsteret med sengen og at den forbindes med noe negativt. F.eks. sove på sofaen i en periode, madrass på kjøkkenet, på veranda, i hengekøye e.l.

Du blir neppe avhengig av 10 Imovane. Jo fortere man får brutt med et slikt mønster, jo bedre. Det har nok også legen tatt med i beregningen her. En måned senere så har du det ikke bedre og det er ikke så rart når du bare har tatt 4 tabletter! Greit å ha en viss respekt for noen typer medisiner. Samtidig så må man ikke være så redd at man tar for lite og blir gående å være dårlig i mye lenger tid enn man hadde behøvd.

Anonymkode: 308a0...75f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Et tips kan være å bytte om på hvor du sover for å få brutt opp mønsteret med sengen og at den forbindes med noe negativt. F.eks. sove på sofaen i en periode, madrass på kjøkkenet, på veranda, i hengekøye e.l.

Anonymkode: 308a0...75f

Interessant tips.

Anonymkode: cd390...27a

Skrevet

Jeg anbefaler Quetiapin. Det er ikke sovemedisin og heller ikke avhengigshetsskapende. Den har en bivirkning som gjør det trøtt og du får sove.

Jeg brukte sovepiller hver dag i over 10 år og til slutt fikk jeg nok. Jeg ba om noe annet og de siste 4 årene har jeg brukt Quetiapin.

Anonymkode: b4f77...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk også imovane av legen når jeg slet veldig med søvnen. Følte heller ikke det hjalp noen verdens ting, men fortsatte å ta pillene. Plutselig etter litt over 1 uke begynte de å virke. Tok 1 pille, ventet 15 min før jeg la meg, da sovnet jeg temlig fort.

Anbefaler ikke at du gjør det samme altså, beste er å snakke med legen.

Anonymkode: 3b6af...10b

Pillene fungerer, jeg slokner med en gang når jeg tar dem. Men jeg har forsøkt iherdig å klare dette uten pillene, og har derfor bare brukt 4 piller. Resten ligger ubrukt i esken. Men så er det ingen progresjon heller, selv om det har gått 4 uker. Jeg sover fortsatt dårlig, sliter med innsoving og vaker til og fra drømmeland i flere timer, selv om jeg er stuptrøtt. Derfor jeg nå vurderer om andre alternativ enn Imovane passer meg bedre, mtp. tankespinn og stress, og skal ta det opp med lege.  

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg anbefaler Quetiapin. Det er ikke sovemedisin og heller ikke avhengigshetsskapende. Den har en bivirkning som gjør det trøtt og du får sove.

Jeg brukte sovepiller hver dag i over 10 år og til slutt fikk jeg nok. Jeg ba om noe annet og de siste 4 årene har jeg brukt Quetiapin.

Anonymkode: b4f77...859

Godt å høre at det fungerer for deg. Hvordan er det hvis du ikke tar disse tablettene da? Sliter du med å sove da (rent mentalt sett)?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tolvon virket veldig godt på meg i kombo med et opplegg med søvnlege. Hadde da gått i ca 10 år med nattesøvn på ca 3 t i gjennomsnitt.

Anonymkode: 14704...ef8

Stakkars deg! 10 år med elendig søvn. Jeg holder på å bli gal etter 1 måned. Bra du fant en løsning som hjalp. 

Skrevet

For meg er lydbok den beste sovemedisinen. Har overtalt flere til å prøve og samtlige synes det funker. 

Anonymkode: f83cc...134

Skrevet

Imovane er fæle greier! Jeg hadde Vallergan (antihistamin) i lange tider, kjempegod effekt! Dessverre har den forsvunnet ut av produksjon. Kjøper melatonin (naturlig beroligende hormon) i stedet, synes det funker fint uten dårlig samvittighet fir pilleknasking 😊

Hvis du har mulighet kan det være fint å gå en tur eller helst jogge ute i løpet av kvelden, blir sliten av bevegelse og frisk luft!

Anonymkode: bc5dc...250

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Imovane er fæle greier! Jeg hadde Vallergan (antihistamin) i lange tider, kjempegod effekt! Dessverre har den forsvunnet ut av produksjon. Kjøper melatonin (naturlig beroligende hormon) i stedet, synes det funker fint uten dårlig samvittighet fir pilleknasking 😊

Hvis du har mulighet kan det være fint å gå en tur eller helst jogge ute i løpet av kvelden, blir sliten av bevegelse og frisk luft!

Anonymkode: bc5dc...250

Melatonin har jeg prøvd, både reseptbelagte piller og flytende. Dessverre ingen effekt. 

Jeg tenker og at jeg er så redd for å bli avhengig av Imovane, siden det ikke er til langtidsbruk. Er livredd for å bare gjøre vondt verre. 

Ts

Skrevet

Synes ikke det er greit at alle deler sin medisinske historikk her inne. Hva som hjelper for noen trenger ikke hjelpe for andre. Dette er ene og alene en sak mellom ts og hennes lege. 
Medisiner kan hjelpe, men prøv å ta vare på deg selv mentalt også. Gå turer i frisk luft, vær med venner, ta deg et varmt bad, og lytt på en podcast før du sovner. Slike ting kan hjelpe mye. 
Medisiner kan være til stor hjelp også, men det er du sammen med legen din som må finne ut av dette sammen utifra ditt lidelses trykk, og helsetilstand ellers 

• Liker 3
Skrevet

Hei kjære TS. Vil bare si at jeg har vært- og er i helt samme situasjon som deg og har vært det siden min lille ble født. Nå er han 2 år, men han kan fortsatt våkne litt på natta. Da er det ‘fullt beredskap’ modus hos meg med høy puls og hjertebank. Får ikke sove igjen…og sånn går nettene.

Jeg står opp med tre barn om morgenene og bør helst derfor ikke ta noe å sove på. Ihvertfall ikke noe som gir hangover. Men er allikevel i gang med å utvikle et program sammen med legen min for å få tatt tak i nattangsten min. Har bla fått resept på både vanedannende sovemedisin som jeg kun skal ta til nøds og beroligende som ikke virker vanedannende jeg kan ta når jeg legger meg for å hindre tankespinn. Legen fant frem til disse medisinene ut i fra mitt behov og sykdomsbilde og etter hvilke andre medisiner jeg tar. Det foreslår jeg du også gjør. Om du forteller hva som er problemet ditt, at du har utviklet nattangst og ønsker beroligende medisiner for dette ved behov som ikke er vanedannende har legen mye å velge mellom og bil velge det hen tror vil,passe best for akkurat deg:)

Anonymkode: 50252...1f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei kjære TS. Vil bare si at jeg har vært- og er i helt samme situasjon som deg og har vært det siden min lille ble født. Nå er han 2 år, men han kan fortsatt våkne litt på natta. Da er det ‘fullt beredskap’ modus hos meg med høy puls og hjertebank. Får ikke sove igjen…og sånn går nettene.

Jeg står opp med tre barn om morgenene og bør helst derfor ikke ta noe å sove på. Ihvertfall ikke noe som gir hangover. Men er allikevel i gang med å utvikle et program sammen med legen min for å få tatt tak i nattangsten min. Har bla fått resept på både vanedannende sovemedisin som jeg kun skal ta til nøds og beroligende som ikke virker vanedannende jeg kan ta når jeg legger meg for å hindre tankespinn. Legen fant frem til disse medisinene ut i fra mitt behov og sykdomsbilde og etter hvilke andre medisiner jeg tar. Det foreslår jeg du også gjør. Om du forteller hva som er problemet ditt, at du har utviklet nattangst og ønsker beroligende medisiner for dette ved behov som ikke er vanedannende har legen mye å velge mellom og bil velge det hen tror vil,passe best for akkurat deg:)

Anonymkode: 50252...1f3

Det er en liten trøst i å høre at vi er flere som sliter, selv om det er tungt og man virkelig ikke unner noen dette. 

Men nattangst - er det en reel greie? Jeg har ikke tenkt at jeg har en angst i den forstand, men det kan jo være. Jeg jobbet 100% frem til dette, og har vært 100% sykemeldt en stund nå. Har vært tilbake i jobb i en liten prosent nå for min egen del. Mistet helt troen på meg selv og mestringsfølelsen av å gå hjemme og ikke gjøre annet enn å «feile» ved å ikke få sove på natta. Trengte å mestre noe, få til noe, gjøre noe riktig, når jeg følte at det eneste jeg gjorde hjemme var å mislykkes gang på gang på natta. Det har blitt så mange tårer, så mye frustrasjon og så mange nedturer som følge av søvnunderskudd og motbakker, og jeg gruer meg til hver bidige natt i frykt for å bli liggende våken. Jeg håper legen og jeg kan finne en løsning som er forenelig med overskudd til jobb, god nattesøvn og mindre nerver i forhold til å legge seg. 

TS

Skrevet

https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/

Jeg hadde god hjelp av de to kapitlene her som omhandler søvnvansker. Fikk en forstyrrelse etter sommerferien, med innsovning. Har gått seg til nå mer eller mindre. Med veldig god hjelp av disse videosnuttene her. 

Anonymkode: 652ee...33a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...