Gå til innhold

Hva er deres erfaring med Modum Bad?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Behandler har forespeilet det, men jeg er litt usikker på om jeg passer inn i konseptet deres, eller om jeg vil få et stort utbytte av det. 

Hvilke folk får behandling der? Hva sliter de med? Det er angst/depresjon som er problemstillingen(e) mine.  Angst og depresjon henger ofte sammen. Hvilken avdeling hører man til hvis man sliter med begge deler?

Må man ha en klar diagnose før man kommer dit, eller kan de  utrede deg nærmere på Modum?  Har fått så mange ulike diagnoser at jeg ikke aner hva som er riktig. 

Jeg leser at det er gruppebasert. Følger individualterapien samme opplegg/terapimodell som det gruppa gjør?

Blir det vanskelig å følge opplegget deres hvis man har fysiske plager som gjør at man ofte har redusert tempo? Forventer de at man klarer å følge opp alt?

Og hvordan har livet vært etter at dere kom hjem? Klarer dere å følge opp det dere har lært der? Har det overføringsverdi? Jeg personlig er litt redd for at jeg skulle bli for glad i rammene og ikke klare å skaffe meg rutiner når jeg kommer hjem ( noe jeg alltid har slitt med). 

Anonymkode: 1ad2c...999

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De har en avdeling for angst og en annen for depresjon, så da må du velge hvilken du ønsker å henvises til. Det er en fordel å ha en klar diagnose, men hvis du får plass vil de først kalle deg inn til kurs- og utredningsopphold. Der kartlegger de om du passer inn i behandlingsprogrammet.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

De har en avdeling for angst og en annen for depresjon, så da må du velge hvilken du ønsker å henvises til. Det er en fordel å ha en klar diagnose, men hvis du får plass vil de først kalle deg inn til kurs- og utredningsopphold. Der kartlegger de om du passer inn i behandlingsprogrammet.

takk for svar. Har du selv erfaring med Modum? Jeg så programmet Helene sjekker inn Modum (angstavdelingen). Nå blir jeg litt usikker på om de som ble intervjuet kom fra angstavdelingen eller om noen kom fra traume? Noen som vet det?  De hadde jo store utfordringer de som var der. Er det representativt for de som får plass der? 

Skrevet (endret)

Epiosden fra Helene sjekker inn var fra angstavdelingen. Det er en annen avdeling enn traume.

Traumeavdelingen er litt mer skånsom. Vaktpersonale 24/7, tillatelse til å bruke medisiner, ikke fokus på eksponering, men derimot heller stabilisering.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært på traumeavdelingen.

Epiosden fra Helene sjekker inn var fra angstavdelingen. Det er en annen avdeling enn traume.

Traumeavdelingen er litt mer skånsom. Vaktpersonale 24/7, tillatelse til å bruke medisiner, ikke fokus på eksponering, men derimot heller stabilisering.

Jeg var på traumeavdelingen, som sagt, og vi hadde alle store utfordringer, men det var selvsagt folk som var mer eller mindre rammet enn en selv.

Er det vanskelig å få plass der? 

Anonymkode: 6bf2e...069

Skrevet
Gjenferdet skrev (48 minutter siden):

Jeg har vært på traumeavdelingen.

Jeg var på traumeavdelingen, som sagt, og vi hadde alle store utfordringer, men det var selvsagt folk som var mer eller mindre rammet enn en selv.

Men noen av de som hun intervjuet i programmet hadde også traumer og PTSD. Hva tror du er grunnen til at de var på angstavdelingen og ikke traume? Er det graden av traume som avgjør det? 

jeg leser også dette med at de ikke er positive til medisiner. Men de gjør (heldigvis) unntak for folk med tilbakevirkende depresjon og bipolar lidelse leser jeg.  SSRI har dempet angsten min. Forsøkte å kutte det flere ganger. Endte bare opp med kolossal angst som ikke ble borte. Vil ikke risikere å redusere dosen enda en gang. Skal ha et liv også.

Skrevet (endret)

De skiller på PTSD etter traume i voksen alder og kompleks PTSD etter relasjonstraumer i oppvekst. Førstnevnte er på angstavdelingen, og resten er på traumeavdelingen.

Du kan jo ta det opp og spørre hvis du får plass på kurs og utredning?:) 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
Gjenferdet skrev (3 minutter siden):

Det er lange ventelister, i alle fall. Hvor vanskelig det er å komme inn vet jeg ikke. Jeg ble tatt inn første gang uten «motstand».

De skiller på PTSD etter traume i voksen alder og kompleks PTSD etter relasjonstraumer i oppvekst. Førstnevnte er på angstavdelingen, og resten er på traumeavdelingen.

Jeg kjenner ikke så godt til angstavdelingen og depresjonsavdelingen. På traumeavdelingen kunne vi ha medisiner, men jeg vet at de er mer restriktive på det på angstavdelingen i alle fall. Du kan jo ta det opp og spørre hvis du får plass på kurs og utredning?:) 

Hva er ditt personlige inntrykk av stedet/oppholdet? Fikk du utbytte av det? 

Skrevet (endret)

Anbefaler alle som kjenner behov for det til å søke. ❤️

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Behandler har forespeilet det, men jeg er litt usikker på om jeg passer inn i konseptet deres, eller om jeg vil få et stort utbytte av det. 

Hvilke folk får behandling der? Hva sliter de med? Det er angst/depresjon som er problemstillingen(e) mine.  Angst og depresjon henger ofte sammen. Hvilken avdeling hører man til hvis man sliter med begge deler?

Må man ha en klar diagnose før man kommer dit, eller kan de  utrede deg nærmere på Modum?  Har fått så mange ulike diagnoser at jeg ikke aner hva som er riktig. 

Jeg leser at det er gruppebasert. Følger individualterapien samme opplegg/terapimodell som det gruppa gjør?

Blir det vanskelig å følge opplegget deres hvis man har fysiske plager som gjør at man ofte har redusert tempo? Forventer de at man klarer å følge opp alt?

Og hvordan har livet vært etter at dere kom hjem? Klarer dere å følge opp det dere har lært der? Har det overføringsverdi? Jeg personlig er litt redd for at jeg skulle bli for glad i rammene og ikke klare å skaffe meg rutiner når jeg kommer hjem ( noe jeg alltid har slitt med). 

Spør om hva det koster, eller om det kommer under fritt sykehusvalg.. Det er første bud. Private behandlingsinstitusjoner kan være dyrt.. 

Skrevet
Airman skrev (Akkurat nå):

Spør om hva det koster, eller om det kommer under fritt sykehusvalg.. Det er første bud. Private behandlingsinstitusjoner kan være dyrt.. 

Helt gratis. :) 

Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Helt gratis. :) 

Ok, vesentlig å vite før en begynner å vurdere.. Har z enkelte institusjoner tar over 100 000 på 3 mnd.. 

Skrevet
Gjenferdet skrev (8 timer siden):

Noe jeg også fikk mye utbytte av var samtaler med prest. Herlighet for et nydelig vesen av et menneske. Hun var helt utrolig. Hun er på angst- og traumeavdeling. Mannlig prest på spiseforstyrrelse og depresjon. 

Ok. Visste ikke at hver avdeling hadde egen prest. Tenkte først at det var en felles prestetjeneste tilknyttet villa sana.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...