AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Del Skrevet 6. oktober 2021 Jeg skal snart kjøpe ny bil, og sitter motvillig å ser på el-bil. 😁 Det er vel bare realiteten at jeg blir tvunget over til det. Jeg er over snittet interessert i bil, og liker noe som skiller seg ut. Jeg trenger god plass i bagasjerommet (hundebur), jeg trenger 4WD og jeg trenger at den kan dra tilhenger (mer enn 750 kg) Jeg vil også ha muligheten til å ha skistativ eller takboks. Den må helst ikke koste mer enn 600 000,- kr Jeg har sett på Polestar, men er skeptisk på den reelle rekkevidden, spesielt på vinteren, og utformingen av bagasjerommet med tanke på hundeburet. Nå ser jeg på Hyundai Ioniq 5, men klarer ikke å bestemme meg om den er tøff eller bare rar, men jeg heller til tøff i den rette fargen.😊 Er det noen med peil på el-biler som har noen gode råd å komme med? 🙃 Anonymkode: d3cc9...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #2 Del Skrevet 6. oktober 2021 Tesla Y hvis du skal kjøpe ny eller Tesla X hvis du skal kjøpe brukt Anonymkode: 24644...adb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 7. oktober 2021 #3 Del Skrevet 7. oktober 2021 Vi også ser på ny elbil. All bilpresse er jo over seg av begeistring for Ioniq 5 og EV6. De har et tøft, selvbevisst design, er basert på en ren elbilplatform med usedvanlig god plassutnyttelse, og har dette 800V batteriet som åpner for svært rask hurtiglading. Sistnevnte er det dog lite ladestolper for i Norge. Vi har spart testkjøring av de her helt til slutt og tar det neste uke, så foreløpig kan jeg ikke si mer enn pressen allerede gjør. NAF/Motor har gitt Ioniq 5 den høyeste poengsummen noensinne og carwow mener at man ikke kan kjøpe noe bedre enn EV6 nå ("evig sex" med norsk uttale, ifølge min kone 🤪). Vi har testet tre andre alternativer så langt: Kia e Niro har lang rekkevidde og ok pris. Veldig praktisk og rasjonell bil - det er noe så sjeldent som en personbil man kan se ut av, også bakover. Masse knapper, istdf at alt er skjermstyrt, som er en fordel, og normalt store hjul på 17 tommer, ikke 19-21'' som mange andre nye modeller, som da gir vekk enormt med interiørplass til noe 17-åringer synes er tøft. To store ulemper: Enormt med støy bakfra (mer hjulstøy og bråk totalt enn i bensinbilen vår) og dempingen er snodig (frem- og bakaksel demper ulikt fordi bakakselen er stivet av ekstra jf. fossilversjonen av bilen). Tilhengervekt er lav dog, var det 300 kg? Usikker. Tesla 3 SR+ er i samme prisklasse. Flott bil men med akilleshæl i alt det automatiske: Vindusviskerne fungerer ikke på automatisk og må startes på skjerm (!), langlyset er heller velfungerende i automatisk modus, men fungerer fint helt manuelt. Og TACC/autopilot bråbremset når lastebiler eller bobiler kom imot. Direkte farlig og noe jeg var sikker på at Tesla hadde fikset for lengst. Teslaselgeren mente at cruise controlen kunne jo bare slås av når det kommer kjøretøy imot eller lastebiler står parkert langs veien. Ikke faen bruker vi over 400k på en bil uten cruise control... Polestar 2 var rett og slett en elendig bil som feilet i alt. Der ba vi ikke en gang om pris. Supertrangt interiør, vi slå begge hodet på vei inn. Midtkonsollen er et monster, og tunnelen i midten gjør også at bilen er i praksis en fireseter. Taket er oppsiktsvekkende lavt. Kun mennesker opp til 185cm får plass bak - til hodet. Men beina mine fikk jeg heller ikke inn. Det meste er styrt på skjerm, en-pedal-løsning fungerer dårlig pga. et dødt område på gassen og altfor heftig regen. Bilen er den tyngste i klassen og med desidert høyest forbruk - sammen med "bror" XC40. Dessuten er Polestar designet rundt Android Auto med Google Assistent som utgangspunkt og det gjør bilen til en personvernsversting. Ble ordentlig skuffet av denne. Litt mange ord her, men kan hende våre inntrykk hjelper deg et stykke på vei. Lykke til! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #4 Del Skrevet 7. oktober 2021 Lykke til med å velge bil basert på "selvbevisst design..... Tesla her bra ladenett. Enig at autopilot er bare tull å kjøpe. Anonymkode: 4d051...2d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Del Skrevet 7. oktober 2021 TS her. Tesla Y utgår på mange ting. Lav nyttelast og lav tilhengerlast. I tillegg synes jeg den er stygg, så den er ikke et alternativ dessverre. Uten å gjøre dette til en diskusjon om Tesla, så er ikke det bilen for meg. Takk for utfyllende svar om Kia e-Niro og Polestar. Sistnevnte har jeg sett litt på, men var skeptisk før jeg også leste det du skrev. Jeg har ikke tatt runden for å prøve ennå, men skal jo selvfølgelig det. Jeg synes det er litt synd at Ford Mustang Mach-e ikke kan ha taklast eller dra tyngre tilhenger. Det jeg ser av den og og leser om den, liker jeg godt. Men med nevnte "mangler" blir den uaktuell. Ser også på Audi Q4-etron, VW ID.4 og Skoda Enyaq, men er skuffet over kun 1200 kg hengervekt. Ikke det at jeg konstant kjøret rundt med tung henger, men gjør det oftere enn at jeg vil låne andre biler når jeg gjør det. Dette er valgets kval altså. Samboeren er ikke gira på Hyundai, så her har jeg også en jobb å gjøre for at den skal bli aktuell. 😂 Kanskje jeg bare må vente på Ford F-150 Lightning. 🥰 Anonymkode: d3cc9...fb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 7. oktober 2021 #6 Del Skrevet 7. oktober 2021 Ja, F150 Lightning bør gå som hakka møkk i Norge. Vi har 2 Hyundai fra før, med blanda kvalitet, men jeg forstår på bilfolk og pressen at koreanske biler blir dramatisk bedre for hvert år som går. Får se om jeg stoler på det til en verdi av en halv million. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #7 Del Skrevet 7. oktober 2021 catman skrev (4 timer siden): Ja, F150 Lightning bør gå som hakka møkk i Norge. Vi har 2 Hyundai fra før, med blanda kvalitet, men jeg forstår på bilfolk og pressen at koreanske biler blir dramatisk bedre for hvert år som går. Får se om jeg stoler på det til en verdi av en halv million. TS her. Jeg må innrømme at F-150 hadde vært en drøm. Den eller Rivian, men den blir en del dyrere. Men jeg hører flere steder at F-150 ikke kommer til å bli tatt inn til Norge. Jeg håper det er feil. Hva slags Hyundai har du, og hva slags problemer snakker vi om? Jeg håper og tror at de også forbedrer seg slik som de fleste andre merker. Jeg må si at jeg ser to ganger etter Ioniq 5 når jeg ser den på veien. Jeg liker den bedre og bedre. 😊 Anonymkode: d3cc9...fb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Del Skrevet 7. oktober 2021 16 hours ago, catman said: Tesla 3 SR+ er i samme prisklasse. Flott bil men med akilleshæl i alt det automatiske: Vindusviskerne fungerer ikke på automatisk og må startes på skjerm (!), langlyset er heller velfungerende i automatisk modus, men fungerer fint helt manuelt. Og TACC/autopilot bråbremset når lastebiler eller bobiler kom imot. Direkte farlig og noe jeg var sikker på at Tesla hadde fikset for lengst. Teslaselgeren mente at cruise controlen kunne jo bare slås av når det kommer kjøretøy imot eller lastebiler står parkert langs veien. Ikke faen bruker vi over 400k på en bil uten cruise control... Har eid Tesla model 3 siden juni, har ikke opplevd noen av disse problemene som du nevner. Tesla "napper" i rattet hvis den tror du er for nærme hindringer, men det gjelder uten cruise kontroll også. Vindusviskere kan slås med en knapp ved siden av rattet, veldig lik mange andre biler, en trykk. En lengre trykk for å vaske 🤷 Anonymkode: b705e...77a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 7. oktober 2021 #9 Del Skrevet 7. oktober 2021 Rivian er såklart toppen av kransekaka, med en dedikert plattform og gimmicks som man ikke får i Forden. Det hadde overrasket meg om Lightning ikke kommer til Norge. Så lenge Ford kan produsere, shippe og selge den med profitt, er jo Norge et tilnærmet perfekt marked for Ford her. Vi har en i20 som har all slags små skavanker (trøbbel med klutsjen fra fabrikken - tilbakekalling i England og Tyskland, men ikke i Norge; høyttalerne røyk; svak lakk og rustbobler altfor tidlig; ratt og girspak nedslitt ettet 5 år/85k km - sånne ting). Har også en eldre V6 hvor plasten forvitrer og det er vanninntrengning et sted. Vanskelig å få tak i deler. Men bilene går og er rimelige. Skjønner at Ioniq 5 er på et annet nivå, og jeg liker det Giugiaro/Pony-inspirerte designet. @...77a, ja, ved spaken får du viskeren opp en gang. Men du må velge på skjerm for å få intervallet satt på. Vindusviskerne virket ikke ved dugging i tunnel, lett yr, eller ved plask fra en dam. Autopilot lar seg slå av, og automatisk bremsing også, men når tom. TACC/cruise control roter det til, er jeg kjapt misfornøyd med bilen. Teslaselgerne jeg snakket med kjente igjen alle utfordringer jeg nevnte for dem. Jeg er glad for at du er fornøyd med bilen din, men tror ikke det er sannsynlig at vi kjøper Tesla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #10 Del Skrevet 8. oktober 2021 catman skrev (10 timer siden): Rivian er såklart toppen av kransekaka, med en dedikert plattform og gimmicks som man ikke får i Forden. Det hadde overrasket meg om Lightning ikke kommer til Norge. Så lenge Ford kan produsere, shippe og selge den med profitt, er jo Norge et tilnærmet perfekt marked for Ford her. Vi har en i20 som har all slags små skavanker (trøbbel med klutsjen fra fabrikken - tilbakekalling i England og Tyskland, men ikke i Norge; høyttalerne røyk; svak lakk og rustbobler altfor tidlig; ratt og girspak nedslitt ettet 5 år/85k km - sånne ting). Har også en eldre V6 hvor plasten forvitrer og det er vanninntrengning et sted. Vanskelig å få tak i deler. Men bilene går og er rimelige. Skjønner at Ioniq 5 er på et annet nivå, og jeg liker det Giugiaro/Pony-inspirerte designet. @...77a, ja, ved spaken får du viskeren opp en gang. Men du må velge på skjerm for å få intervallet satt på. Vindusviskerne virket ikke ved dugging i tunnel, lett yr, eller ved plask fra en dam. Autopilot lar seg slå av, og automatisk bremsing også, men når tom. TACC/cruise control roter det til, er jeg kjapt misfornøyd med bilen. Teslaselgerne jeg snakket med kjente igjen alle utfordringer jeg nevnte for dem. Jeg er glad for at du er fornøyd med bilen din, men tror ikke det er sannsynlig at vi kjøper Tesla. TS her. Forden er nok en enklere bil enn Rivian, men så var det denne prisen også da. Rivian er iallefall bekreftet til Norge. Håper som du sier, at Forden også kommer. Det ville vel blitt en suksess. Jeg får håpe Hyundai har tatt tak i flere av overnevnte problem. Ioniq 5 er såpass dyr bil, at kvaliteten må stå i stil til prislappen. Jeg har aldri hatt Koreansk bil, så jeg har ingen egne erfaringer med merket. Jeg er spent på å prøve denne iallfall. Så får jeg ta runden, og prøve flere biler etter mine krav. Det er en helt ny bilverden jeg beveger meg ut i.... 🧐 Anonymkode: d3cc9...fb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8. oktober 2021 #11 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her. Forden er nok en enklere bil enn Rivian, men så var det denne prisen også da. Rivian er iallefall bekreftet til Norge. Håper som du sier, at Forden også kommer. Det ville vel blitt en suksess. Jeg får håpe Hyundai har tatt tak i flere av overnevnte problem. Ioniq 5 er såpass dyr bil, at kvaliteten må stå i stil til prislappen. Jeg har aldri hatt Koreansk bil, så jeg har ingen egne erfaringer med merket. Jeg er spent på å prøve denne iallfall. Så får jeg ta runden, og prøve flere biler etter mine krav. Det er en helt ny bilverden jeg beveger meg ut i.... 🧐 Anonymkode: d3cc9...fb9 Vi har en Hyundai Ioniq og gamledagers erfaringer med merket er ikke relevant. Vi har hatt bilen snart i 5 år og vært helt uten problemer. Ville glatt valgt Ioniq 5 om jeg skulle byttet bil nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #12 Del Skrevet 8. oktober 2021 Illuminatum skrev (3 minutter siden): Vi har en Hyundai Ioniq og gamledagers erfaringer med merket er ikke relevant. Vi har hatt bilen snart i 5 år og vært helt uten problemer. Ville glatt valgt Ioniq 5 om jeg skulle byttet bil nå. TS her. Ja, biler er i stadig utvikling, så jeg er i grunnen ikke bekymret over kvaliteten på Hyundai. Dessuten har den jo 5 års garanti, blir det nok utbedret. Jeg er spent på å prøve den. Synes det er en spennende og annerledes bil. 👍 Anonymkode: d3cc9...fb9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 8. oktober 2021 #13 Del Skrevet 8. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her. Ja, biler er i stadig utvikling, så jeg er i grunnen ikke bekymret over kvaliteten på Hyundai. Dessuten har den jo 5 års garanti, blir det nok utbedret. Jeg er spent på å prøve den. Synes det er en spennende og annerledes bil. 👍 Anonymkode: d3cc9...fb9 Selv om min bil er fem år gammel er den god å kjøre, adaptiv cruisecontrol og filholder gjør at bilen nesten er selvkjørende. Radar for kryssende trafikk bak og blindsonevarsel er to andre ting som gjør hverdagen til en lek, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå