Gå til innhold

Dårlig lønn (Jobb)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et lite problem. Har en fast 100% jobb som jeg elsker og trives i, men dessverre så har jeg ikke den beste lønnen. 160,-/timen, og det tilsvarer rundt 19-20000,- i måned etter skatt. Trivsel er jo utrolig viktig, og det har jeg, men kunne selvfølgelig hatt enda bedre lønn. Har lyst til å komme meg inn på boligmarkedet, men det kan være vannskelig. Har jobbet der kanskje 2-3 måneder nå. Vil lønnen øke for hvert år? Bør jeg kanskje ha en lønnsamtale etter 1 år? Noen tips? Utdanning er ikke noe for meg i første omgang. 

Anonymkode: c9323...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 23 år. Fullført videregående og har sånn passe arbeidserfaring fra tidligere jobber. 

Anonymkode: c9323...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig langt. Den lønnen kommer du dessverre ikke langt med. Hvilken jobb er det snakk om?

Anonymkode: 0987d...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for resten av oss å vite om og hvor mye lønna kommer til å øke hvert år. Aner du hvor mye kollegene dine har?

Det jeg har brukt å gjøre er at jeg har bedt om en oppfølgingssamtale ved prøvetidens slutt for å få tilbakemeldinger på jobben jeg gjør. Jeg har sagt at jeg har vært glad for å være der og spurt om det er noe mer leder vil jeg skal engasjere meg i. Forutsatt at tilbakemeldingen stort sett er positiv så har jeg til slutt spurt om det er noe å gjøre med lønna. I de fleste tilfeller blir leder paff og kaster spørsmålet tilbake, det vil si han spør hva jeg ser for meg. Da er det viktig å ha et helt konkret beløp. Og ikke unnskyld deg eller vik unna. Vær høflig og positiv. Som regel sier leder at han skal tenke på det og så har jeg fått det jeg har bedt om.

Lykke til.

Anonymkode: 4510b...e92

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ganske ung og som jeg forstår det uten utdanning (?), tenker den lønnen ikke er så aller verst? Jeg er 33 med to utdanninger i en startjobb og har ca 25000 utbetalt. 

Hvis du jobber i en bedrift som har tariff burde du sjekke tariffen, finne ut hvilket lønnstrinn du er på og hvordan lønnstabellen ser ut. Utover det er det nok ikke helt uvanlig å ta en samtale med nærmeste leder om lønn når du har vært i stillingen i 1 år.

Anonymkode: b5033...0ff

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite erfaring og lite utdanning. 160kr er en normal lønn da. Den vil selvfølgelig øke med årene, enten gjennom jobbytte, årlig lønnsøkning eller hvis du klarer å forhandle. Eventuelt studie og kursing. 

jeg har gått fra 160 til 230-250 på 10 år. Mest gjennom å bytte arbeidsplass. Søker jobb nå men aksepterer ikke lønn under 230kr. Jeg er tross alt 37 med 18 års arbeidserfaring, kurser, en bachelor (noe ubrukelig for min karriere men likevel). 

Regner med at det er en form for butikk eller service-jobb du har og da er det kanskje mulig med overtidsarbeid for å få litt ekstra. Jobber du kvelder/helger? Da får du tillegg. 
 

 

Anonymkode: 5d251...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å si at du også kan se på ekstrajobber. Mange unge som har to jobber for å få spart litt penger. :)

Anonymkode: 5d251...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

160kr?! Hvor i norge er dette? Snakk om sosial dumping.

Som ufaglært godtar jeg ingenting under 250kr hvertfall. Jobbet i ca 20år.

Anonymkode: 835d6...f04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

160kr?! Hvor i norge er dette? Snakk om sosial dumping.

Som ufaglært godtar jeg ingenting under 250kr hvertfall. Jobbet i ca 20år.

Anonymkode: 835d6...f04

250 i timen som ufaglært er helt urealistisk i de aller fleste settinger. Hvor jobber du som får så mye i timen som ufaglært? Må være reisejobb eller noe det da? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

160,- timen er sosial dumping. 

Barnet mitt på 13 fikk 150,-/timen på sommerjobben sin 🙄

Anonymkode: 9c605...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

160,- timen er sosial dumping. 

Barnet mitt på 13 fikk 150,-/timen på sommerjobben sin 🙄

Anonymkode: 9c605...1d6

?? 160 er jo omtrent vanlig starttariff på bensinstasjon

Anonymkode: 3eb82...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 og tjener 440 000 (det er med max ansinnitet). Har en bachelor men den er ikke relevant til jobben jeg har nå. Fikk boliglån jeg... Tenker du bare må prøve. 

Anonymkode: 8aed0...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minime94 skrev (3 timer siden):

250 i timen som ufaglært er helt urealistisk i de aller fleste settinger. Hvor jobber du som får så mye i timen som ufaglært? Må være reisejobb eller noe det da? 

Oslo, får lett en lagerjobb her til over 250kr timen. Jobber man kveld annenhver uke ligger man på ca 300kr.

Anonymkode: 835d6...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oslo, får lett en lagerjobb her til over 250kr timen. Jobber man kveld annenhver uke ligger man på ca 300kr.

Anonymkode: 835d6...f04

Det hørtes veldig mye ut.Må være mye tillegg i den jobben da? Har reisejobb som fagarbeider og tjener rundt 300 kroner timen. Dette er da med skifttilegg og reisetilleg M.M. 

Anonymkode: 3a332...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er nok at du burde ta utdanning og jobbe deg oppover 😊

Anonymkode: a5a87...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Du er jo ganske ung og som jeg forstår det uten utdanning (?), tenker den lønnen ikke er så aller verst? Jeg er 33 med to utdanninger i en startjobb og har ca 25000 utbetalt. 

Hvis du jobber i en bedrift som har tariff burde du sjekke tariffen, finne ut hvilket lønnstrinn du er på og hvordan lønnstabellen ser ut. Utover det er det nok ikke helt uvanlig å ta en samtale med nærmeste leder om lønn når du har vært i stillingen i 1 år.

Anonymkode: b5033...0ff

Mener det er tariffavtale, faktisk litt usikker. Kan gjerne sende deg en DM om hvor jeg jobber så kan du kanskje hjelpe meg å finne tabeller, trinn, osv… Hadde satt stor pris på det :)

Anonymkode: c9323...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det hørtes veldig mye ut.Må være mye tillegg i den jobben da? Har reisejobb som fagarbeider og tjener rundt 300 kroner timen. Dette er da med skifttilegg og reisetilleg M.M. 

Anonymkode: 3a332...f58

Nei, ikke noe tillegg. Vanlig lønn.

Anonymkode: 835d6...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ansiennitet for hvert år man jobber, men lønn justeres ikke alltid hvert år. På min arbeidsplass justetes lønn etter ansiennitet hvert andre år. Men ja, lønna vil øke etterhvert. Men om det er lavtlønnet yrke uten mulighet for å stige litt i grafene så er det ikke sikkert vanlig lønnsøkninger/regulering vil gi økt kjøpekraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en annen jobb, 160kr er latterlig lavt, selv uten utdanning.

Har 250kr timen i byggebransjen uten skolegang.

Anonymkode: d1884...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber du innen restaurant/hotell bransjen? Da er du evnt underbetalt i forhold til minstelønnssatsene. Minstelønn innen overnatting/servering/catering for personer over 20 år er 175,47kr pr 1. juli 2021.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...