Gå til innhold

Sortere klesvask

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg har drevet med mye ekstraarbeid med å sortere klær for vask i frykt for at de farger.. hørte om noen som samlet dagens tøy i vaskemaskina og vasket uten sortering, fungerer det?? Jeg har gjerne sortert til 40 grader hvitt, farget (rødtoner) og mørkt, 60 grader lyst og mørkt, ullvask, yttertøy osv.. Tøyet blir jo vasket sjeldnere for å fylle opp maskiner i ulike kategorier, og så ligger det bunker med tøy i påvente. Høres praktisk ut å vaske unna med en gang. Men vil alt ende opp i gusjefarger??

Hvordan sorterer du?

Anonymkode: 1c1cd...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lyst 40 grader

Mørkt 40 grader

Alt som skal på 60 grader

Anonymkode: 2df32...0da

• Liker 3
Skrevet

Hvittøy.

Svart/mørkt tøy.

Rosa/rødt tøy.

Alt annet går i samme vask.

Anonymkode: cc8db...f02

• Liker 1
Skrevet

Lys 40 grader, mørk 40 grader, ull, 60 grader.

Anonymkode: 2d76b...d09

• Liker 3
Skrevet

Hvitt, sort, gul/beige, rød/rosa, grønn/blå/grå, ull i mørke og ull i lyse farger. Truser og sokker går med håndklær og kluter, og de skiller jeg mellom mørkt og lyst.

Vi er dog fire mennesker og de to minste genererer sykt mye skittentøy. 

Anonymkode: babd9...7ab

• Liker 1
Skrevet

30 grader (gjerne mitt tøy)

40 grader (gjerne samboers, som ikke «tror» på 30 grader, tøy)

60 grader (meste barnetøy, undertøy, håndklær)

ullvask

vi eier svært lite hvitt tøy, og lyst tøy syns jeg ikke påvirkes nevneverdig av å vaskes med annet. Pleier sjekke nye plagg om de er fargefaste (skyller i vasken og ser om det kommer noe farge, isåfall vaskes dette m liknende farger de første gangene). Kan og tilstrebe å vaske mørkt med mørkt men dette er ikke noe absolutt regel, full maskin og jevnlig vask går foran. 
rødt regnes absolutt som mørkt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes hvitt blir skittengrått veldig fort hvis det ikke sorteres ut og vaskes alene eller sammen med andre helt lyse ting. Det gjelder særlig jerseystoff i bomull. Helhvite T-skjorter er ikke hvite veldig lenge hvis de blir blandet med farget tøy i vask. 

Jeg sorterer mellom mørkt og lyst på 40-gradersvasken, for alle våre hvite plagg tåler 40 grader. Det meste av yttertøy blir med på 40 grader, men jeg sorterer ikke yttertøy for seg. Vi er to voksne med innendørsjobb, så vi har ikke de mengdene kjempeskittent yttertøy som jeg antar at småbarnsfamilier kan ha. 

På 30 går alt samlet, for der har jeg ingen helt hvite ting. På 60 grader blir ting heller ikke fargesortert.

På 60 grader har vi stort sett undertøy, håndklær og sengetøy, og jeg tåler helt fint å blande håndklær og truser i vaskemaskinen.  Sengetøy går som regel for seg pga at det er så mye på en gang.

Utenom dette vasker jeg ull for seg pga ullprogram og Milo. 

• Liker 2
Skrevet

Om du vil blande fargene så må du legge i en «Colour catcher» i vaskemaskinen,  da får du ikke gusjefarger 

3421AD4F-2E40-43BB-B4B0-9841EA234004.jpeg

Anonymkode: 92956...ba8

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Lyst 40 grader

Mørkt 40 grader

Alt som skal på 60 grader

Anonymkode: 2df32...0da

Samme her pluss egen kurv for ulltøy og annen 30 graders vask. 👌

Det finnes "color catchers", man legger de i vaskemaskinen sammen med vask og de fanger overskudd farger. Da kan man vaske ny tøy sammen med alt annet. 🤷 Kanskje Europris selger.

Anonymkode: d4c01...020

• Liker 1
Skrevet

Forresten, slike kanskje spesielt barneklær, som er i stoffet som er farget bare på en side og hvit på en annen, må også vaskes med lyst tøy. For hvis de blir gråe på baksiden, så blir fargene også på forsiden påvirket. 

Anonymkode: d4c01...020

Skrevet

Hvitt, farget, kok og ull. Sorterer ikke nøyere enn det

Anonymkode: 28a69...8f4

• Liker 1
Skrevet

Vanlige hverdagsklær vaskes sammen , alle farger unntatt klær med sterke farger som vaskes første gang. Håndklær, sengetøy og kluter vaskes sammen, ulltøy for seg. Flere katergorier har jeg ikke tid til å kjøre på . 

Anonymkode: 19d48...0e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg sorterer i veldig mange kategorier fordi jeg er glad i de klærne jeg har og vil ta best mulig vare på dem.

Håndklær 90 grader

Truser og sokker, hvitt 90 grader

Sengetøy 90 grader

Mørke klær 60 grader

Hvite klær 60 grader

Røde/rosa klær 60 grader

Mørke klær 40 grader

Hvite klær 40 grader

Røde/rosa klær 40 grader

Dongeri

Ull 

Gardiner 

Diverse enkeltplagg kortprogram

Anonymkode: 186c7...305

• Liker 1
Skrevet

Lyst 40 grader (vanlige klær)

Mørkt 40 grader (vanlige klær)

60 grader (sengetøy, håndklær, kluter, undertøy)

Ull

Anonymkode: 37b19...a04

Skrevet

40 grader (vanlige klær)

60 grader (truser, håndduker og sokker)

90 grader (sengetøy og kluter)

Ull

Anonymkode: 30c2f...2ef

Skrevet

Mørkt, lyst, 60 grader og ull(der også noen ganger lyst/mørkt)

Vasker helt nye, røde plagg for seg også.

Anonymkode: 13fd3...538

Skrevet

Sorterer på følgende måte:

• Sengetøy og håndklær
  • Undertøy
  • Bukser
  • Treningstøy
  • Koseklær/hjemmeklær
  • Sort
  • Hvitt
  • Rødt
  • Blått/lilla/grønt
  • Ull
  • Spesialvask (litt finere plagg og sånt)
Skrevet

Vasker alt i sammen på 40 grader hurtigvask - tar håndklær på 60 og 90 innimellom

Anonymkode: ce7ce...fe0

Skrevet

Hvitt 30 grader

Resten 30 grader

Ull 30 grader (her separeres hvitt om det er en knallrød genser, men det er sjeldent)

Finklær kaldvask, hvit og resten

Sengetøy/håndkler 60 grader

Vasker alltid separat når jeg får noe nytt, har ikke hatt noen problemer med farger :)

Anonymkode: 6cb77...bc0

Skrevet

Jeg skulle ønsket at jeg også kunne sortert mer grundig enn jeg gjør, spesielt skulle jeg ønsket at jeg kunne skille mer mellom hvitt/lyst tøy, men siden jeg ikke vil vaske så mange "tomme" maskiner (1-2 plagg), blir sorteringen deretter.

Jeg sorterer:

Sengetøy
60 grader håndklær, undertøy, sokker, kluter osv

40 grader arbeidstøy (svart)
40 grader kulørt
40 grader lyst/hvitt

Ull

Syntetisk treningstøy

Anonymkode: ac78e...ea1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...