Gå til innhold

Syk hele tiden.. dårlig samvittighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i så ufattelig dårlig form om dagen.. har revmatisme, men er i full jobb, har barn osv

det gjør at jeg er MYE borte fra jobb! Ikke fordi jeg vil, for jeg elsker jobben min.. og jeg får så dårlig samvittighet, både for jobben og familien. Føler ikke jeg klarer å bidra på noen områder.. alt jeg gjør blir liksom for å «komme meg gjennom dagen» så jeg endelig kan sove igjen 

har vært både sykemeldt i perioder og brukt mange egenmeldinger - tror sykefraværet mitt ligget på rundt 15% nå, som er alt for høyt🙁 

i tillegg skulle jeg så gjerne hatt litt overskudd igjen til barna mine, mannen min og kanskje en gang i ny og ne orket å gjøre noe kun for min egen del også! 

vet ikke hvor jeg vil med det her! Må bare få luftet hodet når frykten for å skuffe alle rundt meg står på som verst

Anonymkode: 39b54...5be

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å ta vare på deg selv, og sykemelde deg, gjør du mye mer flr både deg og jobben enn du nok aner selv. Det er bedre at du sykemelder deg i perioder, sånn at du henter deg inn og da får mer ork og energi til da du jobber. Så vær stolt av deg selv heller at du gjør det både for deg selv, familien din og jobben. 

De som presser seg, ikke sykemelder seg, blir fort utbrent og blir helt fysisk  psykisk ødelagt.

Anonymkode: c2fff...3c4

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du trenger sykemelding event.  Uføretrygd.

Anonymkode: 351d7...1b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er i så ufattelig dårlig form om dagen.. har revmatisme, men er i full jobb, har barn osv

det gjør at jeg er MYE borte fra jobb! Ikke fordi jeg vil, for jeg elsker jobben min.. og jeg får så dårlig samvittighet, både for jobben og familien. Føler ikke jeg klarer å bidra på noen områder.. alt jeg gjør blir liksom for å «komme meg gjennom dagen» så jeg endelig kan sove igjen 

har vært både sykemeldt i perioder og brukt mange egenmeldinger - tror sykefraværet mitt ligget på rundt 15% nå, som er alt for høyt🙁 

i tillegg skulle jeg så gjerne hatt litt overskudd igjen til barna mine, mannen min og kanskje en gang i ny og ne orket å gjøre noe kun for min egen del også! 

vet ikke hvor jeg vil med det her! Må bare få luftet hodet når frykten for å skuffe alle rundt meg står på som verst

Vet dette er lett å si men du skuffer garantert ingen og hva om du gjør det? Du er syk og kan da virkelig ikke noe for det, når man er kronisk syk så er det en prosess å skulle senke forventningene sine, som man gjerne legger på seg selv -for om du faktisk spurte omgivelsene så hadde de sagt noe helt annet.  Selvom du sier du har vært sykemeldt i perioder -så høres det ut som du trenger en lang sykemelding som du bruker til å finne ut hva som er viktig for deg/balanse og kanskje prøve å få noe behandling som kan hjelpe deg på ett eller annet nivå. Revmatisme er vel ikke noe man blir frisk av men må finne ut hvordan man kan leve best mulig med når du har så mange arenaer du føler du må prestere på. Kanskje løsningen er å bli delvis uføretrygdet feks?  Det finner man ikke ut før man har prøvd litt forskjellig under sykemelding/aap. Føler virkelig med deg -er i samme båt men med en annen kronisk sykdom -har slitt akkurat med de samme tankene og gjør det forsåvidt ennå, men har nå innfunnet meg med at jeg må søke uføretrygd straks, jeg har ingen annet reelt valg, selvom det er utrolig sårt og ikke slik livet mitt skulle bli. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 20005...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du er syk har du vel ikke noe valg, da må du være borte fra jobb. Saken blir ikke bedre av at du går med dårlig samvittighet. Det hjelper verken deg selv eller kollegaer. Er du så syk at du ikke kan jobbe? Er det din skyld at du har revmatisme? Neivel da kan du ikke ha dårlig samvittighet for noe du ikke rår over. 

Anonymkode: bf9db...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når du er syk har du vel ikke noe valg, da må du være borte fra jobb. Saken blir ikke bedre av at du går med dårlig samvittighet. Det hjelper verken deg selv eller kollegaer. Er du så syk at du ikke kan jobbe? Er det din skyld at du har revmatisme? Neivel da kan du ikke ha dårlig samvittighet for noe du ikke rår over. 

Er egentlig verre at man ikke har nok å gi på hjemmebane heller...  forventninger der også!

Anonymkode: 351d7...1b3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også alltid dårlig samvittighet når jeg er syk. Jeg vet jo at uansett hvordan man snur og vender på det så går mitt fravær ut over kollegene mine. 

Kanskje du burde gå ned i stilling? Slippe å slite deg ut så ofte. slippe det presset du legger på deg selv når du ikke har kapasitet til 100%? Man skal ikke jobbe seg sykere, det er viktig å fungere på hjemmebane, spesielt når man har barn. 

Anonymkode: a2a17...2e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også alltid dårlig samvittighet når jeg er syk. Jeg vet jo at uansett hvordan man snur og vender på det så går mitt fravær ut over kollegene mine. 

Kanskje du burde gå ned i stilling? Slippe å slite deg ut så ofte. slippe det presset du legger på deg selv når du ikke har kapasitet til 100%? Man skal ikke jobbe seg sykere, det er viktig å fungere på hjemmebane, spesielt når man har barn. 

Kan ende med økonomisk ruin å redusere stilling pga helseutfordringer. Hvis hun unngår å bli syk så kan det gå greit men hvis hun blir syk selv om hun jobber redusert så kan hun sitte igjen med lite etterhvert. 

• Liker 1
Skrevet

Du får gå ned i stilling. Det gjorde jeg pga bekhterev. Jobber nå 80 % og har mye bedre hverdager. 

Anonymkode: bebf7...2d5

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette rådet må du IKKE følge, med mindre det betyr å bli delvis sykemeldt eller delvis ufør. Å frivillig gå ned i stilling fordi man er for syk til å jobbe 100 % må man aldri gjøre!

Anonymkode: e9857...79c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette rådet må du IKKE følge, med mindre det betyr å bli delvis sykemeldt eller delvis ufør. Å frivillig gå ned i stilling fordi man er for syk til å jobbe 100 % må man aldri gjøre!

Det kan man fint gjøre, kommer an på økonomien man har. Av og til er det uansett det mest lønnsomme på sikt. Hadde jeg kjørt på med 100 % jobb i flere år, hadde jeg risikert å ende opp mye sykere og uføretrygdet. 

Nå lever jeg godt på 80 % stilling. Så det rådet ditt kan du pakke vekk. 

Skrevet

O

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan man fint gjøre, kommer an på økonomien man har. Av og til er det uansett det mest lønnsomme på sikt. Hadde jeg kjørt på med 100 % jobb i flere år, hadde jeg risikert å ende opp mye sykere og uføretrygdet. 

Nå lever jeg godt på 80 % stilling. Så det rådet ditt kan du pakke vekk. 

Om man er godt sikret økonomisk, også ved et eventuelt samlivsbrudd, er det selvsagt greit å gjøre hva som helst.

Men folk flest er jo ikke det, og da er det viktig å vite at å frivillig gå ned i stilling, gjør at du får mindre utbetalt om du en gang blir ufør. Det er mange som har brent seg på det, spesielt kvinner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

O

Om man er godt sikret økonomisk, også ved et eventuelt samlivsbrudd, er det selvsagt greit å gjøre hva som helst.

Men folk flest er jo ikke det, og da er det viktig å vite at å frivillig gå ned i stilling, gjør at du får mindre utbetalt om du en gang blir ufør. Det er mange som har brent seg på det, spesielt kvinner.

Irrelevant om man er i forhold eller singel. Dette handler om at man er for syk til jobb, ikke de kvinnene som jobber 80% for å dulle med hus og barn. Hva tenker du løsningen er om man er for syk til å jobbe mer enn 80%? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Irrelevant om man er i forhold eller singel. Dette handler om at man er for syk til jobb, ikke de kvinnene som jobber 80% for å dulle med hus og barn. Hva tenker du løsningen er om man er for syk til å jobbe mer enn 80%? 

Å bli delvis sykemeldt eller delvis ufør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Å bli delvis sykemeldt eller delvis ufør.

Sykemeldt kan man kun være i ett år. Uføretrygd må du være minst 50% ufør. Så igjen er mitt enkle spørsmål, hva mener du løsningen er? Og ser du ikke at det er mer lønnsomt å jobbe 80% enn å være 100% uføretrygdet? 

Er så lei av folk som uttaler seg om ting de ikke kan... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...