Gjest MuligStudent Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 Lurer bare på om det er mange her som har hus og gjeld og som har kastet seg på skolebenken igjen. Jeg har tenkt å ta teknisk fagskole og videre på ingeniør, men det som bremser meg litt er mitt lån på huset, har ca.1mill i gjeld. Lite reserver i banken. Ikke nok til flere år på skole iallefall. Noen som har erfaringer. Vet jeg skulle snakket med min bank"mann" men lufter bare spørsmålet her først, fint å høre andres erfaring. Jeg er 31 år, får man da full utbytte fra statens lånekasse?? Mener å ha hørt at det er beregnet til ungdommen.
diddi Skrevet 1. oktober 2005 #2 Skrevet 1. oktober 2005 Gjelden skal betales tilbake innen 30 år, og senest før du fyller 65 år. Det blir mye gjeld å betale tilbake med både studielån og en mill i boliglån.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #3 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har nettopp slengt meg på skolebenken igjen. Er 25 år, gjeld på 800.000 (hus) og har 2 barn. Alt går bare man vil det sterkt nok. Jeg er heldig og kan jobbe i 80% stilling det første året (av 3 år) fordi jeg har fått mesteparten av 1 studieår godkjent pga tidligere studier. Jeg må innrømme at hadde jeg ikke fått det hadde terskelen til å satt seg på skolebenken igjen blitt mye høyere.... Det er så viktig å jobbe med noe man trives med. Har fra før en treårig høyskoleutdanning, men får ikke brukt den til noe her jeg bor. Så derfor valgte jeg å omskolere meg. Fra neste år får jeg kun 7800 kr fra lånekassen i samlet lån og stipend. I tillegg til dette har jeg 2 barnetrygder så det blir totalt 9700 kr. Når jeg trekker fra barnehage og huslån på dette er det ikke stort igjen nei, men det skal gå. Det MÅ gå!! Vi får ta oss en midlertidig jobb i en klesbutikk eller noe mens vi studerer
Gjest Chica Skrevet 1. oktober 2005 #4 Skrevet 1. oktober 2005 Har du har betalt avdragene i tide vil sikkert banken gi deg avdragsfrihet på huslånet mens du studerer. Da får du litt mer å rutte med iallfall.
tommeline Skrevet 2. oktober 2005 #5 Skrevet 2. oktober 2005 Vi har et huslån som vi kan ha pause på nedbetaling på (rentene vil jo gå da) eller at vi kan ha mindre nedbetaling en periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå