Gå til innhold

Noen med bipolar?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen med bipolar som kjenner seg igjen?

Har alltid tenkt at bipolar er episoder med depresjon eller mani som komme og gå. Men jeg lurer på om det er noen andre som har opplevd at slike episoder kan trigges når det skjer ting med andre i nær relasjon? 

Tror jeg er empatisk, og føler mye. Føler ofte jeg tar innover meg når det skjer noe vondt eller vanskelig med andre jeg er glad i.

Husker jeg var på jobb for et par år siden og fikk en telefon. Noe som hadde skjedd med noen i familien. Jeg var så preget etter telefonen at jeg ikke klarte å fokusere på jobben. Da var det en kollega som sa «du må bare slå av følelsene når du er på jobb». Den gang tenkte jeg at alle hadde en sånn bryter, hvor man kan slå av følelser og vonde inntrykk. Men tydeligvis har ikke jeg en slik bryter. Den telefonen, med det som hadde skjedd, det var følelser jeg ikke klarte å jage bort, og jeg gikk selv inn i en depresjon. Selv om jeg ikke hadde noen grunn til å bli deprimert.

I går opplevde jeg noe likt. Fikk en telefon av en venn som står meg veldig når, som trengte å prate (vil ikke gå inn på hendelse), men denne vennen har opplevd noe som er veldig tøft og vanskelig. Selv om jeg har det bra i mitt eget liv, og ikke har noen grunn til å bli deprimert. Så kjenner jeg at jeg allerede er i ferd med å gå inn i en depressiv episode, pga. det denne vennen opplever nå.

Det jeg lurte på, er det vanlig at bipolare føler veldig på andre sine følelser, og at det kan sette igang depressive eller maniske episoder?

Noen med bipolar som har det likt som meg. At de kan kjenne så mye på andre sine plager eller følelser at de selv går inn i en depresjon eller mani? 😕 

Anonymkode: 67fd9...f91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen med bipolar som kjenner seg igjen?

Har alltid tenkt at bipolar er episoder med depresjon eller mani som komme og gå. Men jeg lurer på om det er noen andre som har opplevd at slike episoder kan trigges når det skjer ting med andre i nær relasjon? 

Tror jeg er empatisk, og føler mye. Føler ofte jeg tar innover meg når det skjer noe vondt eller vanskelig med andre jeg er glad i.

Husker jeg var på jobb for et par år siden og fikk en telefon. Noe som hadde skjedd med noen i familien. Jeg var så preget etter telefonen at jeg ikke klarte å fokusere på jobben. Da var det en kollega som sa «du må bare slå av følelsene når du er på jobb». Den gang tenkte jeg at alle hadde en sånn bryter, hvor man kan slå av følelser og vonde inntrykk. Men tydeligvis har ikke jeg en slik bryter. Den telefonen, med det som hadde skjedd, det var følelser jeg ikke klarte å jage bort, og jeg gikk selv inn i en depresjon. Selv om jeg ikke hadde noen grunn til å bli deprimert.

I går opplevde jeg noe likt. Fikk en telefon av en venn som står meg veldig når, som trengte å prate (vil ikke gå inn på hendelse), men denne vennen har opplevd noe som er veldig tøft og vanskelig. Selv om jeg har det bra i mitt eget liv, og ikke har noen grunn til å bli deprimert. Så kjenner jeg at jeg allerede er i ferd med å gå inn i en depressiv episode, pga. det denne vennen opplever nå.

Det jeg lurte på, er det vanlig at bipolare føler veldig på andre sine følelser, og at det kan sette igang depressive eller maniske episoder?

Noen med bipolar som har det likt som meg. At de kan kjenne så mye på andre sine plager eller følelser at de selv går inn i en depresjon eller mani? 😕 

Nei kjenner meg overhodet ikke igjen 

Skrevet
Marye skrev (4 minutter siden):

Nei kjenner meg overhodet ikke igjen 

Har du bipolar selv?

Spurte bare om noen med bipolar kjenner seg igjen, ikke vits å svare så kvast.

TS

Skrevet

Joda. Kan nok bli veldig nedstemt, men går ikke inn i mani av ytre faktorer. Men ting går veldig inn på meg.

Anonymkode: ab794...b3b

Skrevet

Bipolar 2 her. Jeg blir ikke trigget av ting som måtte skje, jeg blir bare lei meg feks, som er helt vanlig. Mine følelser er vel og merke ganske sterke, man både ser og hører når jeg er lykkelig over noe, samtidig kan jeg bli utrolig rasende om jeg føler meg urettferdig behandlet (jeg kontrollerer det da). Samboeren min har ifunnet seg med at jeg har følelsene på utsiden av kroppen, det er bare sånn jeg er. 

Anonymkode: aa38e...050

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen. Var tilslutt helt utslitt av å føle så mye. Alt ble liksom så mye sterkere hos meg enn de rundt meg. Stemninger hos andre tok jeg innover meg.

Jeg begynte forøvrig på medisin og er blitt flatere i følelseslivet, og jeg må si det er helt fantastisk å kunne føle at jeg reagerer tilnærmet normalt til en vanlig hendelse. Og ikke som før da alt ble så stort og sterkt inni meg. Dog når pandemien startet og alt stengte ned, så ble jeg så sykt redd, og jeg gikk i rett kjelleren. Så følelsene er der forsatt, men krever større hendelser for å vises. 

Anonymkode: 8dbdc...15e

Skrevet

Bipolar type to. 

Jeg gjenkjenner ikke det med depresjon på den måten jeg faktisk blir deprimert på når jeg havner i depresjon (det er virkelig ille), men jeg kan bli ordentlig nedfor og ute av meg når jeg opplever at mennesker jeg er glad i, opplever noe vondt eller har det vanskelig. Det går begge veier: Jeg blir også raskt veldig oppstemt om andre er det, eller folk rundt meg er veldig gira (f.eks på fest, uavhengig av om jeg drikker eller ikke).

Andres sterke følelser er en trigger for meg, men det er først etter en hypoman episode at jeg kjenner på den intense depresjonen. Generelt så trigges jeg oftest til hypomani ved alle slags følelser, da det ofte er den eneste måten jeg klarer å hanske opp med følelsene, for det er så heftig. Deretter havner jeg i depresjonen.

Jeg har veldig sterke følelser, på godt og vondt, på både mine og andres vegne.

Anonymkode: 7888b...b66

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du bipolar selv?

Spurte bare om noen med bipolar kjenner seg igjen, ikke vits å svare så kvast.

TS

Ja har bipolar/schizoaffektivt 

svarte ikke kvast. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...