AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #1 Skrevet 5. oktober 2021 Fikk melding fra legen igår om at blodsukkeret mitt var litt høyt, på grensen til sukkersyke. Blir livredd. Jeg er veldig overvektig, men har akkurat gått ned 5 kilo på 4 uker så jobber med saken. Selvfølgelig ga denne beskjeden enda mer motivasjon. Men samtidig syns jeg det er så merkelig. Testet langtidsblodsukker osv for et halvt år siden hos overvektsklinikken og fikk beskjed om at det var veldig bra, langt unna noen faresone. Hvordan kan det skje så fort? I tillegg er jeg ikke glad i søtsaker, problemet mitt er at jeg er veldig glad i vanlig «husmannskost» og spiser veldig mye av det. Skal ta nye prøver om 3 måneder, men kjenner jeg er livredd. Kan dette skje KUN av overvekt? Anonymkode: af8ba...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #2 Skrevet 5. oktober 2021 Ja, selvfølgelig kan du utvikle diabetes type 2 når du er overvektig. 6 måneder er ikke kort tid, og du kan ha vært i det øvre siktet av normalen sist gang. Heldigvis kan diabetes type 2 utviklingen reverseres, men da må vekta ned og du må kutte i sukker og unødvendige karbohydrater. Anonymkode: cee0f...9db 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, selvfølgelig kan du utvikle diabetes type 2 når du er overvektig. 6 måneder er ikke kort tid, og du kan ha vært i det øvre siktet av normalen sist gang. Heldigvis kan diabetes type 2 utviklingen reverseres, men da må vekta ned og du må kutte i sukker og unødvendige karbohydrater. Anonymkode: cee0f...9db Nei var jo ikke i det øvre siktet, det var «perfekt» som legen sa og det var ingenting å bekymre seg over. Derfor fikk jeg litt sjokk nå. Eneste unødvendige sukker/karbo jeg får i meg er lørdager når jeg drikker vodka blandet med energidrikk. Går sikkert 4 bokser på en kveld, kan dette gjøre utfallet? Skal ihverfall slutte Anonymkode: af8ba...ecd
neon_sun Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 Det kan endre seg fort ja. Og 6 mnd er litt tid. Jeg var også i faresonen, men har endret på livsstilen og gått ned 22 kg. Har sjekket langtidssukkeret hele veien, og nå er jeg godt innafor normalen. Det har vært en hardt kamp, men det er hardere å ha diabetes på livstid. Jeg har hatt to omganger med svangerskapsdiabetes og det frister lite å slite med det på livslang basis. Lykke til, noen kamper er viktige å ta ♥️
neon_sun Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei var jo ikke i det øvre siktet, det var «perfekt» som legen sa og det var ingenting å bekymre seg over. Derfor fikk jeg litt sjokk nå. Eneste unødvendige sukker/karbo jeg får i meg er lørdager når jeg drikker vodka blandet med energidrikk. Går sikkert 4 bokser på en kveld, kan dette gjøre utfallet? Skal ihverfall slutte Anonymkode: af8ba...ecd Sånn i forhold til at blodsukkeret ditt var perfekt: jeg opplever at leger har litt sine egne tolkninger av det. På det verste var blodsukkeret mitt 10 1.5 timer etter maten, og langtidssukkeret var akkurat under forstadiet til diabetes, likevel synes legen min at det var bra. Å være overvektig er en enorm belastning på kroppen.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 Når man er kraftig overvektig er det bare snakk om tid før man utvikler diabetes type 2. Egentlig, selv om det er sjokkerende med en slik beskjed så kan det være greit at det kom nå, mens du har helsa såpass i god behold at du kan gjøre noe med det. Som du selv sier så er du jo i gang, så du får heller ta det som lærdom og bruke det som motivasjon til å tenke på målet du har satt deg. Anonymkode: 9f819...278 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 neon_sun skrev (7 minutter siden): Sånn i forhold til at blodsukkeret ditt var perfekt: jeg opplever at leger har litt sine egne tolkninger av det. På det verste var blodsukkeret mitt 10 1.5 timer etter maten, og langtidssukkeret var akkurat under forstadiet til diabetes, likevel synes legen min at det var bra. Å være overvektig er en enorm belastning på kroppen. Hun hadde referansetall og forklarte. Så det var faktisk veldig bra, googlet det til og med etterpå 😅 skulle gjerne visst hva tallene mine lå på nå på denne blodprøven Anonymkode: af8ba...ecd
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 neon_sun skrev (14 minutter siden): Det kan endre seg fort ja. Og 6 mnd er litt tid. Jeg var også i faresonen, men har endret på livsstilen og gått ned 22 kg. Har sjekket langtidssukkeret hele veien, og nå er jeg godt innafor normalen. Det har vært en hardt kamp, men det er hardere å ha diabetes på livstid. Jeg har hatt to omganger med svangerskapsdiabetes og det frister lite å slite med det på livslang basis. Lykke til, noen kamper er viktige å ta ♥️ Så bra ja vil absolutt ikke ha diabetes Anonymkode: af8ba...ecd
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når man er kraftig overvektig er det bare snakk om tid før man utvikler diabetes type 2. Egentlig, selv om det er sjokkerende med en slik beskjed så kan det være greit at det kom nå, mens du har helsa såpass i god behold at du kan gjøre noe med det. Som du selv sier så er du jo i gang, så du får heller ta det som lærdom og bruke det som motivasjon til å tenke på målet du har satt deg. Anonymkode: 9f819...278 Joa sant det.. har bare alltid trodd at diabetes var noe man fikk visst man spiste veldig mye sukker? Anonymkode: af8ba...ecd
TOMAT BEATE Skrevet 5. oktober 2021 #11 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joa sant det.. har bare alltid trodd at diabetes var noe man fikk visst man spiste veldig mye sukker? Anonymkode: af8ba...ecd det er en myte men det har med livsstilen og kosthold ågjøre også
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joa sant det.. har bare alltid trodd at diabetes var noe man fikk visst man spiste veldig mye sukker? Anonymkode: af8ba...ecd Nei, alle karbohydrater og all energi spiller inn. Det er individuelt hvor stor kapasitet kroppene våre har til å produsere insulin og lagre fett. Når kroppen når det stadiet hvor den ikke lenger klarer å håndtere og lagre all energien som kommer inn som fett så stiger blodsukkeret. Det er derfor noen er relativt slanke men likevel utvikler diabetes og noen kan bli rimelig overvektige men fortsatt ha "perfekt" blodsukker. Anonymkode: 3d3aa...50f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joa sant det.. har bare alltid trodd at diabetes var noe man fikk visst man spiste veldig mye sukker? Anonymkode: af8ba...ecd Nei, det stemmer ikke. Ofte handler det om forhold mellom lite fysisk aktivitet og dårlig kosthold med kaloririk mat og sammensetning av mat som inneholder mye fett. Sukker kan også ha noe å si, men det handler ikke om sukker alene. Juice, brus, saft, kaffedrikker osv er ofte ting man ikke tenker over i det daglige som kan ha innvirkning på bs. Anonymkode: 9f819...278
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Diabetes er ingenting å være redd for. Bare pass på at nå bruker vi betegnelsen diabetes og ikke sukkersyke. Det er en foreldet betegnelse. Anonymkode: aa1ab...86b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Joa sant det.. har bare alltid trodd at diabetes var noe man fikk visst man spiste veldig mye sukker? Anonymkode: af8ba...ecd Nei, du får ikke diabetes av å spise mye sukker. Hull i tennene derimot... Anonymkode: aa1ab...86b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Diabetes er ingenting å være redd for. Bare pass på at nå bruker vi betegnelsen diabetes og ikke sukkersyke. Det er en foreldet betegnelse. Anonymkode: aa1ab...86b Ingenting å være redd for? Vet du ikke hvor mange følgesykdommer man kan utvikle på kjøpet? Anonymkode: 3d3aa...50f 3
neon_sun Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Diabetes er ingenting å være redd for. Bare pass på at nå bruker vi betegnelsen diabetes og ikke sukkersyke. Det er en foreldet betegnelse. Anonymkode: aa1ab...86b Men det er heller ingenting å ta for lett på... Det følger mange kjipe bivirkninger med en dårlig regulert diabetes. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 Bør vel lite mer på langtidsblodsukkeret enn glukoseprøven der og da? Ellers sier leger altfor ofte at alt er normalt. Anonymkode: 29b16...6b1
Millimani Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 Da er kunsten å legge om kostholdet. Det finnes et fint produkt som er anbefalt, på helsekostforretninger. Glucosan hjalp meg til å gå ned i vekt den gang jeg også var i faresonen, samtidig som jeg la om kostholdet. Prøv det produktet i en periode, samtidig som du må motivere deg til å legge om kostholdet ditt.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #20 Skrevet 6. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Bør vel lite mer på langtidsblodsukkeret enn glukoseprøven der og da? Ellers sier leger altfor ofte at alt er normalt. Anonymkode: 29b16...6b1 Fant det i journalen. Det var: HbA1c 28 mmol/mol, tilsvarende 4,7 %. forrige gang. Det er vel ganske bra? Rart om det har gått så dårlig så fort, har ikke lagt på meg, vekta har kun gått ned Anonymkode: af8ba...ecd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå