Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har i mange år slitt med søvnproblemer. Siste året har jeg blitt mer glemsk, ukonsentrert, økende angst. Har i lang tid hatt «tåkehjerne» og trekker meg tilbake mer og mer sosialt. Fungerer ikke på jobb i det hele tatt. (Legen mener jeg ikke bør sykmelde meg) Føler meg aldri uthvilt. For ca 3 år siden fikk jeg smerter i skulder og hele armen. Brennende/verkende. Er fortsatt til stede i mer eller mindre grad hver dag. Nå siste ukene fra sete og nedover hele foten. Er mest plaget på kun en side. Bestemor har fibromyalgi og jeg synes mange symptomer passer på meg. Vet også det kan være arvelig. I tillegg til stress (vært mye stress) søvnvansker over  tid osv. legen etter 15 min mistenker depresjon, men jeg tror absolutt ikke det er utløsende årsak for hvordan jeg har det. Isåfall tillegg til. Noen med erfaringer? Hvordan startet fibro utviklingen? Leser at man må ha smerter på begge sider av kroppen, noe jeg ikke har. Eller av og til i kne og antydning til verkende på andre siden, men lite.  Har også alltid veldig stive hofter, tidvis smerter i bekken. Kan sjeldent stå over lengre tid uten smerter i rygg. (Positiv på becktrews gen som ble undersøkt for mange år siden, men ikke påvist på Mr). Dette ble ett langt innlegg, men vil gjerne ha noen erfaringer fra andre? Utrolig frustrende å gå til lege også ender jeg kanskje opp med antidepressiva og det var det. Er uansett slitenhet/hjernetåke /glemt/ukonsentrert/søvnproblemer/verkende smerter som er mitt hovedproblem føler jeg selv. Også økende angst siste tiden siden jeg føler jeg ikke har kontroll på meg selv. Fått flere «anfall» på jobb.blodprøver så langt er fine. Trener også jevnlig, men det hjelper ikke på plagene. Tenker kanskje det har gjort symptomer mildere? Takknemlig for innspill. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytte

Anonymkode: b2740...090

Skrevet
Molli1 skrev (8 timer siden):

jeg har i mange år slitt med søvnproblemer. Siste året har jeg blitt mer glemsk, ukonsentrert, økende angst. Har i lang tid hatt «tåkehjerne» og trekker meg tilbake mer og mer sosialt. Fungerer ikke på jobb i det hele tatt. (Legen mener jeg ikke bør sykmelde meg) Føler meg aldri uthvilt. For ca 3 år siden fikk jeg smerter i skulder og hele armen. Brennende/verkende. Er fortsatt til stede i mer eller mindre grad hver dag. Nå siste ukene fra sete og nedover hele foten. Er mest plaget på kun en side. Bestemor har fibromyalgi og jeg synes mange symptomer passer på meg. Vet også det kan være arvelig. I tillegg til stress (vært mye stress) søvnvansker over  tid osv. legen etter 15 min mistenker depresjon, men jeg tror absolutt ikke det er utløsende årsak for hvordan jeg har det. Isåfall tillegg til. Noen med erfaringer? Hvordan startet fibro utviklingen? Leser at man må ha smerter på begge sider av kroppen, noe jeg ikke har. Eller av og til i kne og antydning til verkende på andre siden, men lite.  Har også alltid veldig stive hofter, tidvis smerter i bekken. Kan sjeldent stå over lengre tid uten smerter i rygg. (Positiv på becktrews gen som ble undersøkt for mange år siden, men ikke påvist på Mr). Dette ble ett langt innlegg, men vil gjerne ha noen erfaringer fra andre? Utrolig frustrende å gå til lege også ender jeg kanskje opp med antidepressiva og det var det. Er uansett slitenhet/hjernetåke /glemt/ukonsentrert/søvnproblemer/verkende smerter som er mitt hovedproblem føler jeg selv. Også økende angst siste tiden siden jeg føler jeg ikke har kontroll på meg selv. Fått flere «anfall» på jobb.blodprøver så langt er fine. Trener også jevnlig, men det hjelper ikke på plagene. Tenker kanskje det har gjort symptomer mildere? Takknemlig for innspill. 

Nå har ikke jeg fibro -men har ME så vet hvor frustrerende det er med sykdommer man ikke kan påvise ved en blodprøve. Men tenkte å komme med ett tips om å kontakte kiropraktor og/evt fysioterpeut -de kan ofte være bedre på slike kroppslige plager en fastlegen og de har mulighet til å henvise til røntgen og mr om nødvendig og kan rapportere tilbake til fastlege om hva dere har snakket om under timene, jeg gjorde det en del i starten da stress var det legen hadde hengt seg oppi men jeg kjente meg igjen i -så det var fysioen og kiropraktoren som satte store spørsmålstegn ved at dette kun var «stress» da de så mange sykdomstegn fra nervesystemet  -da begynte fastlege å bli lydhør. Ellers så høres det ut som du har litt problemer med feilbelastning av ene siden av kroppen din , jeg hadde isijas og hadde samme problemet med smerter nedover bena på en side og jeg hadde muskulære problemer da jeg hadde vondt armen og nakken ,dette fikk jeg hjelp til hos kiropraktoren og muskelterpeuten jeg gikk til. Lykke til! 

Anonymkode: 28045...758

Skrevet

For meg virket det som litt for "lite smerter" til at det er firbomyalgi, du skal gjerne ha vedvarende, vandrende smerter i alle fire kvadranter... 

Symptomene du nevner, kan gjerne knyttes opp til mange diagnoser - både innen de revmatologiske, men også andre. At legen avfeide det med depresjon, hadde jeg ikke godtatt. Du bør nok ha en skikkelig utredning. 

Hvis du har råd til det, anbefaler jeg deg virkelig privat lege altså - Volvat er jeg veldig fornøyd med, det var det jeg fikk diagnose etter mange, mange år med plager som ble avfeid som depresjon (fordi jeg én gang hadde hatt en fødselsdepresjon som sto i journalen min)...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...