Jadzia Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Helt fra start, har vi fått høre at vaksinen er frivillig. Men det har utviklet seg til en frivillig tvang hvor folk hetses i media og på sosiale medier hvis de velger å ikke ta vaksinen. Det slenges ut påstander om at man er vaksinemotstander, at man bør bli nektet legehjelp hvis man blir syk og ikke vaksinert osv. på to uker, fikk jeg den nette sum av 16! Sms fra kommunen som kunne fortelle meg at jeg var en del av problemet som gjorde at de ikke fikk stoppet spredningen. En spredning som like gjerne skjer selv om man er vaksinert. nå er det mange grunner til at folk har valgt å ikke ta vaksinen. Men den gruppen som glemmes bort, det er den jeg er i. Det er vi som er anbefalt å drøye til de har mer kapasitet til å sette inn et team av leger tilfelle reaksjon, eller som faktisk aldri kan ta den uansett. Jeg vipper mellom de to gruppene. Tre leger, uavhengig av hverandre har sagt jeg ikke bør ta den. Jeg har med jevne mellomrom alvorlige allergiske reaksjoner som de ikke finner årsaken til. Jeg har hatt allergisk reaksjon på flere typer sprøyter/vaksiner tidligere. Og likevel sitter jeg og lurer på om jeg er et så stort problem. Skal jeg ikke få legehjelp hvis jeg blir syk? Jeg finnes ikke vaksinemotstander. Ungene mine har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Og likevel blir jeg puttet i samme bås som de som tror man får autisme av barnevaksiner. og dette gjør meg sint. Skikkelig sint. Og usikker. Utrygg. Overalt hvor jeg kommer blir jeg spurt om jeg er vaksinert. Ingen har noe med det. Uansett årsak. Men hver gang må jeg forklare meg. Og hver gang møter jeg en reaksjon som tilsier at de tror jeg overdriver eller lyver. Hva skjedde med frivilligheten? 30
Gjest Lawyam Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 Nåja, mens du er opptatt med frihet er andre opptatt av å ikke bli smittet.
Drizzt Skrevet 4. oktober 2021 #3 Skrevet 4. oktober 2021 Jeg vil tro fordommene er mot de frivillig uvaksinerte. Ikke mot de som ikke kan vaksineres av medisinske årsak. Så du er trygg. 47
Jadzia Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 4. oktober 2021 Lawyam skrev (Akkurat nå): Nåja, mens du er opptatt med frihet er andre opptatt av å ikke bli smittet. Tror du jeg vil bli smitta? Sånn helt seriøst? Eller mener du jeg skal ta en vaksine jeg høyst sannsynlig enten vil dø av eller få alvorlige ettervirkninger av? Bare for å tilfredsstille alle andre 11
Jadzia Skrevet 4. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2021 Drizzt skrev (Akkurat nå): Jeg vil tro fordommene er mot de frivillig uvaksinerte. Ikke mot de som ikke kan vaksineres av medisinske årsak. Så du er trygg. Men alle tas over samme kam. Det er problemet. 10
Drizzt Skrevet 4. oktober 2021 #6 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Jadzia skrev (2 minutter siden): Men alle tas over samme kam. Det er problemet. Det er alltid folk som tar alle i en gruppe over samme kam. Men de trenger du ikke bekymre deg for fordi de er et fåtall. De aller fleste skiller mellom frivillig uvaksinerte og motvillig uvaksinerte. Det er litt som ''alle utlendinger'' det ene og det andre. Nei, det er forskjellige grupper innen ''utlendinger'' og det er få ting som gjelder alle av dem. Endret 4. oktober 2021 av Drizzt 16
Pappi Skrevet 4. oktober 2021 #7 Skrevet 4. oktober 2021 Jadzia skrev (2 minutter siden): Men alle tas over samme kam. Det er problemet. Hvem er det som tar alle over samme kam? Det er vel bare de du velger å fortelle det til som vet at du ikke er vaksinert, du gidder kanskje ikke fortelle dem grunnen? 6
Gjest Lawyam Skrevet 4. oktober 2021 #8 Skrevet 4. oktober 2021 (endret) Jadzia skrev (7 minutter siden): Tror du jeg vil bli smitta? Sånn helt seriøst? Eller mener du jeg skal ta en vaksine jeg høyst sannsynlig enten vil dø av eller få alvorlige ettervirkninger av? Bare for å tilfredsstille alle andre Hvis du ikke vil bli smitta tenker jeg at det er lurt å ikke advare andre eller lage så mye styr over vaksinemotstandsfølelsen at kampen du har nå biter deg i rumpa på et senere tidspunkt ved at flest mulig ikke tar den og dette vedvarer lengst mulig. Det er vel bare å la være å ta den. Du lager litt for mye styr til at jeg klarer å ta deg seriøst. Endret 4. oktober 2021 av Lawyam
Justlooking Skrevet 4. oktober 2021 #9 Skrevet 4. oktober 2021 Jadzia skrev (23 minutter siden): Helt fra start, har vi fått høre at vaksinen er frivillig. Men det har utviklet seg til en frivillig tvang hvor folk hetses i media og på sosiale medier hvis de velger å ikke ta vaksinen. Det slenges ut påstander om at man er vaksinemotstander, at man bør bli nektet legehjelp hvis man blir syk og ikke vaksinert osv. på to uker, fikk jeg den nette sum av 16! Sms fra kommunen som kunne fortelle meg at jeg var en del av problemet som gjorde at de ikke fikk stoppet spredningen. En spredning som like gjerne skjer selv om man er vaksinert. nå er det mange grunner til at folk har valgt å ikke ta vaksinen. Men den gruppen som glemmes bort, det er den jeg er i. Det er vi som er anbefalt å drøye til de har mer kapasitet til å sette inn et team av leger tilfelle reaksjon, eller som faktisk aldri kan ta den uansett. Jeg vipper mellom de to gruppene. Tre leger, uavhengig av hverandre har sagt jeg ikke bør ta den. Jeg har med jevne mellomrom alvorlige allergiske reaksjoner som de ikke finner årsaken til. Jeg har hatt allergisk reaksjon på flere typer sprøyter/vaksiner tidligere. Og likevel sitter jeg og lurer på om jeg er et så stort problem. Skal jeg ikke få legehjelp hvis jeg blir syk? Jeg finnes ikke vaksinemotstander. Ungene mine har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Og likevel blir jeg puttet i samme bås som de som tror man får autisme av barnevaksiner. og dette gjør meg sint. Skikkelig sint. Og usikker. Utrygg. Overalt hvor jeg kommer blir jeg spurt om jeg er vaksinert. Ingen har noe med det. Uansett årsak. Men hver gang må jeg forklare meg. Og hver gang møter jeg en reaksjon som tilsier at de tror jeg overdriver eller lyver. Hva skjedde med frivilligheten? Det er jo ikke noe noen har noe med, det er en privatsak. Men jeg skjønner ikke helt hvilke miljøer du vanker i, hvorfor spør de egentlig? Ingen spør meg, ikke på jobb, ikke blant venner, bekjente, naboer eller familie. De nærmeste jeg omgåes mest vet jeg ikke er vaksinert og det bryr de seg ikke noe om og tar ikke avstand overhode. Noen tar og noen tar ikke vaksinen og det er full respekt begge veier. Alle anser det som en frivillig sak. 4
NenehGoji Skrevet 4. oktober 2021 #10 Skrevet 4. oktober 2021 Det er jo ingen som sier noe om du ikke forteller, og om valget står mellom de mulige bivirkningene du nevner og noen slitsomme sms'er, så burde du vel tåle de sms'ene tenker jeg. Jeg var forresten i din situasjon, har hatt sterke reaksjoner på enkelte medisiner og vaksiner, det var flere leger som ba meg være forsiktig, og jeg ble sendt hjem, mer konsultasjon med fastlege og sykehus og til slutt "ga jeg faen" i all usikkerheten og bare gjorde det. Jeg har i tillegg en annen kronisk sykdom med medisiner som kunne ha påvirket vaksinen, og jeg har noe astma. Men etter å ha sett hvor få allergikere det er som får reaksjon så gjorde jeg det likevel og fikk begge dosene uten problemer. Jeg var registrert slik at jeg skulle bli sendt rett på sykehus om det ble noe, og jeg lå på seng i en time for hver dose. Sier ikke at alt kunne gått bra med deg, og prøver ikke å presse, men det er altså svært få med allergi som får store bivirkninger av vaksinene, det ser vi på statistikken. Jeg ventet i det lengste akkurat fordi jeg også var skremt, og fordi jeg hadde noen leger rundt meg som mente at jeg skulle avstå, men det gikk greit det, er nå fullvaksinert. 9
Elaine Marley Skrevet 4. oktober 2021 #11 Skrevet 4. oktober 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
ItchyBitchySpider Skrevet 5. oktober 2021 #12 Skrevet 5. oktober 2021 Lawyam skrev (8 timer siden): Nåja, mens du er opptatt med frihet er andre opptatt av å ikke bli smittet. Vi har hatt utbrudd i kommunen for noen uker siden, og 50 prosent av de smittede var vaksinerte. Så hva var poenget ditt igjen? Man vaksinerer seg for det meste for sin egen skyld - for å beskytte seg selv fra alvorlig sykdom og død. Dette har vært kommunisert hele veien, men folk får det jo ikke med seg. De tror at vaksinen er ensbetydende med 100 prosent beskyttelse mot å bli smittet eller smitte andre. 15
ItchyBitchySpider Skrevet 5. oktober 2021 #13 Skrevet 5. oktober 2021 Drizzt skrev (8 timer siden): Jeg vil tro fordommene er mot de frivillig uvaksinerte. Ikke mot de som ikke kan vaksineres av medisinske årsak. Så du er trygg. Men da er det ikke lenger frivillig, er det? Jeg er selv fullvaksinert, og jeg gir derfor beng i hva andre gjør. Jeg har beskyttet meg selv, det samme gjorde mannen og de to eldste. Hva skal vi være redd for, egentlig? 10
ItchyBitchySpider Skrevet 5. oktober 2021 #14 Skrevet 5. oktober 2021 Jadzia skrev (8 timer siden): Men alle tas over samme kam. Det er problemet. I tillegg er det flere som ikke kan vaksineres, som opplever at folk nærmest krever en forklaring på hvorfor de ikke kan vaksineres (altså personlige helseopplysninger), og når de får denne forklaringer, begynner de å krangle og debattere om at neida, de kjenner flere med samme diagnose som tålte vaksinen bra, legen din tar feil bla bla bla. 7
Linebekk Skrevet 5. oktober 2021 #15 Skrevet 5. oktober 2021 Poenget er jo at folk ikke vet hva de snakker om, man har fått lært seg at alle skal vaksinere seg. Det har blitt et press. Det er frivillig, vil du ikke så stå over. Du deltar ikke noen dugnad, det er ikke farlig å være uvaksinert som frisk og normalvektig. Nå vet jeg hvordan helsen og fysikken til mange av de alvorlige syke er, den er ikke "Normal". Det er svært FÅ normalvektige og friske som blir alvorlig syk av covid, fokuser heller på det. Taller er så lavt at det ikke er noe å tenke på. Som alltid vil noen få rammes av alvorlig sykdom, uansett hva det er. Hjerneslag etc. Er dere klar over hvor mange som dør av sepsis/blodforgifting hvert år? Flere tusen! 12
Tuba Skrevet 5. oktober 2021 #16 Skrevet 5. oktober 2021 TS en av grunnene til at det er ønsket at mange vaksinerer seg er for å beskytte dem som ikke kan. Du er blant dem og det er det selvsagt full forstålese for. Om du møter en annen holdning er det bare å overse det. Og jada til hylekoret: vaksinerte kan også blir smittet, men sannsynligheten er mye lavere! Bare se på hvilke aldersgrupper som har blitt smittet de siste ukene. 11
Tuba Skrevet 5. oktober 2021 #17 Skrevet 5. oktober 2021 Linebekk skrev (6 minutter siden): Poenget er jo at folk ikke vet hva de snakker om, man har fått lært seg at alle skal vaksinere seg. Det har blitt et press. Det er frivillig, vil du ikke så stå over. Du deltar ikke noen dugnad, det er ikke farlig å være uvaksinert som frisk og normalvektig. Nå vet jeg hvordan helsen og fysikken til mange av de alvorlige syke er, den er ikke "Normal". Det er svært FÅ normalvektige og friske som blir alvorlig syk av covid, fokuser heller på det. Taller er så lavt at det ikke er noe å tenke på. Som alltid vil noen få rammes av alvorlig sykdom, uansett hva det er. Hjerneslag etc. Er dere klar over hvor mange som dør av sepsis/blodforgifting hvert år? Flere tusen! Joda, men her snakker vi om en svært smittsom sykdom. For den enkelte er ikke risikoen stor men hvis mange blir smittet vil også endel unge og friske bli alvorlig syke og noen vil også dø, Det er det som er begrunnelsen for at det sterkt anbefales å ta vaksinen. Så får man vurdere selv hva som er farligst; å ta vaksinen eller å få covid. Helsemyndigheter verden over er krystallklare i sine anbefalinger. 3
Nicathv Skrevet 5. oktober 2021 #18 Skrevet 5. oktober 2021 (endret) Det er tungvint å si "uvaksinerte bortsett fra de som ikke er anbefalt å ta vaksine fordi de har medisinske bekymringer og har fått dette bekreftet av lege", bare for å være 100% sikker på at folk forstår at man ikke snakker om denne svært lille gruppen, som for de fleste er en selvfølge. Så da sier man gjerne bare "uvaksinerte". Endret 5. oktober 2021 av Nicathv 9
Vera Skrevet 5. oktober 2021 #19 Skrevet 5. oktober 2021 Lawyam skrev (9 timer siden): Hvis du ikke vil bli smitta tenker jeg at det er lurt å ikke advare andre eller lage så mye styr over vaksinemotstandsfølelsen at kampen du har nå biter deg i rumpa på et senere tidspunkt ved at flest mulig ikke tar den og dette vedvarer lengst mulig. Det er vel bare å la være å ta den. Du lager litt for mye styr til at jeg klarer å ta deg seriøst. Leste du hovedinnlegget? Brukeren velger ikke..hun KAN ikke. Det er en temmelig stor forskjell. Det er ikke bare å la være og ta den - hun KAN ikke ta den, selv om hun veldig gjerne vil. Allikevel blir hun altså plassert i samme bås som antivaxere. Det er temmelig respektløst. At hun attpåtil får meldinger fra kommunen (!!) om at hun er en del av problemet (!!) til at denne pandemien ikke tar slutt..det er ingenting annet enn kritikkverdig. Jeg skjønner veldig godt at dette føles krenkende. Når attpåtil dette lille fise-landet stjeler vaksiner fra land som virkelig trenger det..for å gi boosterdoser til friske mennesker..istedenfor å prioritere vaksiner til de fattige landene vi vaksinerte reiser på ferie til..OG er arrogante nok til å hevde at mennesker som av medisinske grunner ikke kan vaksineres - er problemet..fy faen. VI - de rikeste av rike i denne verdenen er problemet - fordi vi ikke evner å forstå at pandemien ikke tar slutt før hele verden er vaksinert - og ikke bare denne lille prikken av et land. 9
ItchyBitchySpider Skrevet 5. oktober 2021 #20 Skrevet 5. oktober 2021 Vera skrev (56 minutter siden): Leste du hovedinnlegget? Brukeren velger ikke..hun KAN ikke. Det er en temmelig stor forskjell. Det er ikke bare å la være og ta den - hun KAN ikke ta den, selv om hun veldig gjerne vil. Allikevel blir hun altså plassert i samme bås som antivaxere. Det er temmelig respektløst. At hun attpåtil får meldinger fra kommunen (!!) om at hun er en del av problemet (!!) til at denne pandemien ikke tar slutt..det er ingenting annet enn kritikkverdig. Jeg skjønner veldig godt at dette føles krenkende. Når attpåtil dette lille fise-landet stjeler vaksiner fra land som virkelig trenger det..for å gi boosterdoser til friske mennesker..istedenfor å prioritere vaksiner til de fattige landene vi vaksinerte reiser på ferie til..OG er arrogante nok til å hevde at mennesker som av medisinske grunner ikke kan vaksineres - er problemet..fy faen. VI - de rikeste av rike i denne verdenen er problemet - fordi vi ikke evner å forstå at pandemien ikke tar slutt før hele verden er vaksinert - og ikke bare denne lille prikken av et land. Det norske myndigheter ikke forstår at ved å sette tredje dose på friske, rike nordmenn slik at folk med dårlig helse fra fattige land ikke får noen doser, er med på å forlenge pandemien. Jeg synes at det ikke burde være lov med fortjeneste på vaksinen, og at legemiddelselskapene skulle ha leveringsplikt til alle land. Er det krise, så er det krise. Så lenge veldig mange ikke har tilgang på vaksinen, vil dette fortsette. Vi kan ikke hermetisk stenge Norge i 20 år. 6
Anbefalte innlegg