AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #1 Skrevet 4. oktober 2021 Dere som får migrene med aura, får dere ofte flere aura-anfall på en dag/ gjennom en periode på flere dager? Det gjør jeg. Hva gjør dere hvis dere får aura for tredje gang innenfor en 24-timers periode, når man ikke kan ta migrenemedisin mer enn to ganger på 24 timer? Et nytt aura-anfall er jo gjerne starten på et nytt anfall, og jeg kan ofte føle at anfallene blir kraftigere for hvert aura-anfall😏 Anonymkode: 48075...74f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #2 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dere som får migrene med aura, får dere ofte flere aura-anfall på en dag/ gjennom en periode på flere dager? Det gjør jeg. Hva gjør dere hvis dere får aura for tredje gang innenfor en 24-timers periode, når man ikke kan ta migrenemedisin mer enn to ganger på 24 timer? Et nytt aura-anfall er jo gjerne starten på et nytt anfall, og jeg kan ofte føle at anfallene blir kraftigere for hvert aura-anfall😏 Anonymkode: 48075...74f Hvis det er stressende perioder og dårlig kosthold over en periode kan jeg få anfall flere dager etter hverandre, men aldri 3 ganger på et døgn. Etter jeg endret kosthold og stresset ned/lærte å takle stress bedre har jeg nå ikke hatt anfall på 2 år 😁 Jeg hadde snakket med legen ang medisinene. Eneste som kan gi deg et godt svar 😊 Anonymkode: 0364a...78b
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #3 Skrevet 5. oktober 2021 Ja, jeg kan ha aura «konstant». Problemet (?) er at jeg ofte ikke får hodepine etterpå. Jeg har fått beskjed om å ta Ibux og Paracet (hjelper ikke på aura og får som sagt sjelden hodepine), ellers er det ingenting å gjøre. Jeg skal prøve forebyggende medisin, men har allerede lavt blodtrykk så gruer meg. Hvilken medisin bruker du? Triptaner skal ikke brukes i aurafasen. Anonymkode: 37d16...f94
Kalevala Skrevet 5. oktober 2021 #4 Skrevet 5. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Triptaner skal ikke brukes i aurafasen. Dette er heldigvis utdatert kunnskap. Her svarer legene på et spørsmål om dette, i en spørretime om hodepine hos pasientforbundet Hodepine Norge. (Spol frem til ca. 31 minutter) https://business.facebook.com/HodepineNorge/videos/666770880866461/ Endret 5. oktober 2021 av Kalevala La til tidsanvisning
Kalevala Skrevet 5. oktober 2021 #5 Skrevet 5. oktober 2021 Det finnes 7 forskjellige varianter av triptaner (anfallsmedisin mot migrene) og de har forskjellig halveringstid. Du kan be legen din om å få resept på en av de som virker lengre, slik at du slipper tibakefall samme dag. Ellers er det viktig med forebygging. Har du god forebyggende behandling? https://hodepinenorge.no/hodepine/forebyggende-medisin/
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #6 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis det er stressende perioder og dårlig kosthold over en periode kan jeg få anfall flere dager etter hverandre, men aldri 3 ganger på et døgn. Etter jeg endret kosthold og stresset ned/lærte å takle stress bedre har jeg nå ikke hatt anfall på 2 år 😁 Jeg hadde snakket med legen ang medisinene. Eneste som kan gi deg et godt svar 😊 Anonymkode: 0364a...78b Så bra at du har funnet en løsning! Jeg er ikke fysisk stresset, men mentalt stresset, og det er jo minst like ille. Prøver å jobbe med det😊 Anonymkode: 48075...74f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #7 Skrevet 5. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, jeg kan ha aura «konstant». Problemet (?) er at jeg ofte ikke får hodepine etterpå. Jeg har fått beskjed om å ta Ibux og Paracet (hjelper ikke på aura og får som sagt sjelden hodepine), ellers er det ingenting å gjøre. Jeg skal prøve forebyggende medisin, men har allerede lavt blodtrykk så gruer meg. Hvilken medisin bruker du? Triptaner skal ikke brukes i aurafasen. Anonymkode: 37d16...f94 Veldig bra at du ikke får hodepinen! Det er den som er ille, syns jeg, aurafasen bryr jeg meg ikke noe om, bortsett fra at det er forvarsel på den intense hodepinen😏 Men hvis du får ekstremt mange auraanfall, sånn at det er problemer med bilkjøring og annet i hverdagen, så skjønner jeg det er kjipt! Skjønner derimot ikke hva Paracet og Ibux skal være nytte for hvis du uke får hodepinen? 🤔 Syns du aurafasen er veldig plagsom? Tror jeg hadde valgt å unngå forebyggende hvis jeg ikke fikk hodepinen, spesielt hvis du grur deg til det, men hva tenker du? Jeg har selv sagt nei til forebyggende, foreløpig iallefall. Jeg tar maxalt, misliker bivirningene, men må jo bare ta de for å minke og forkorte anfallet litt. Anonymkode: 48075...74f
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #8 Skrevet 5. oktober 2021 Kalevala skrev (10 timer siden): Dette er heldigvis utdatert kunnskap. Her svarer legene på et spørsmål om dette, i en spørretime om hodepine hos pasientforbundet Hodepine Norge. (Spol frem til ca. 31 minutter) https://business.facebook.com/HodepineNorge/videos/666770880866461/ Åj, så interessant! Dette skal jeg høre, takk😃 Anonymkode: 48075...74f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2021 #9 Skrevet 5. oktober 2021 Kalevala skrev (7 timer siden): Det finnes 7 forskjellige varianter av triptaner (anfallsmedisin mot migrene) og de har forskjellig halveringstid. Du kan be legen din om å få resept på en av de som virker lengre, slik at du slipper tibakefall samme dag. Ellers er det viktig med forebygging. Har du god forebyggende behandling? https://hodepinenorge.no/hodepine/forebyggende-medisin/ Takk for tips, kanskje det ja? Jeg sa faktisk nei takk til forebyggende den perioden jeg hadde mest migrene, hadde ikke lyst å begynne på blodtrykksmedisin. Prøvde sarotex i 3 mnd, men ble ikke mindre anfall av det, og jeg ble såå trøtt hele dagene av den, så den ble seponert. Nå har jeg egentlig ikke migrene såå ofte, men når det kommer, så får jeg ofte opp til 3-4 aura anfall på en dag, men kan jo ikke ta maxalt mer enn to ganger på 24 timer. Derfor lurte jeg på hva andre gjør i sånne situasjoner, men kanskje jeg skal høre om jeg får en mer langtidsvirkende anfallsmedisin ja. Takk for tips😊 Anonymkode: 48075...74f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå