Gå til innhold

Forkjøpsrett og budrunde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kikket på en bolig hvor forkjøpsrett kan meldes inn først etter budrunden. Hvordan fungerer det egentlig? Forklaringen til OBOS sier meg veldig lite og megleren kom aldri med en forklaring.

Anonymkode: 75c44...043

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du vinner budrunden, kan noen få leiligheten pga. forkjøpsrett. Helt tullete, synes jeg, og ser derfor kun på selveier nå. 

Anonymkode: 4e77d...84f

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selv om du vinner budrunden, kan noen få leiligheten pga. forkjøpsrett. Helt tullete, synes jeg, og ser derfor kun på selveier nå. 

Anonymkode: 4e77d...84f

Det er ikke det jeg tenker på. Skal selv melde inn forkjøpsrett. Det jeg ikke helt får tak i er hvordan hele prosessen går når forkjøpsrett meldes inn etter budrunde. Legges det åpent ut for alle å melde, eller er det kun de som byr som får mulighet? Vil megler varsle alle som har satt opp budvarsel om at nå kan det meldes, eller er det bare flaks om man får det med seg tidsnok?

Skrevet

Tror du må ta kontakt med megler. Du trenger ikke gi bud, men du kan si du vil ha leiligheten til den summen budrunden ender på. Da er det den med lengst ansinitet som får den.

• Liker 1
Skrevet

Det ligger åpent for alle å melde forkjøpsrett, uavhengig av om du har satt opp budvarsel eller ikke. Dersom noen er ute etter å kjøpe bolig i borettslag følger vedkommende med på sidene til feks OBOS der all forkjøpsrett blir gjort kjent og personen har selv ansvar for å legge inn bud. 

Anonymkode: 4a5f8...ed0

Skrevet

Normalt legges det ut åpen forkjøpsrett, og så kan alle melde seg. Den med best ansiennitet får tilslaget, og da må man betale det samme som budrunden ble vunnet på. 

Anonymkode: 39f61...10b

• Liker 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Har kikket på en bolig hvor forkjøpsrett kan meldes inn først etter budrunden. Hvordan fungerer det egentlig? Forklaringen til OBOS sier meg veldig lite og megleren kom aldri med en forklaring.

Vil tro de gjør dette for da er det bare de som ønsker å kjøpe boligen til den prisen den er solgt for som melder inn forkjøpsretten.

Anonymkode: 2df86...071

Skrevet

Om meldefrist er etter budrunden, så melder du interesse for forkjøp innen fristen, megler kontakter deg for å oppgi hva vinnende bud ble, og du må vurdere da om du skal bruke forkjøp eller ikke. 

Melde forkjøp er ikke bindende, så etter å ha meldt interesse for forkjøp så vil megler kontakte deg for å avklare om du ønsker benytte forkjøpsrett.

Anonymkode: ea59a...b59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...