AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Hva gjør man når man har behov for psykolog men ikke har råd til tusenvis i mnd ? Vil ikke gå via fastlege og bli henvist til DPS.. lang ventetid, og garantert avslag da jeg ikke er psykisk syk. Rask psykisk helsehjelp i kommune er uaktuelt, da jeg bor i liten kommune og de prater. adri vært hos psykolog eller innenfor feltet før Anonymkode: 45a4b...d9b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva gjør man når man har behov for psykolog men ikke har råd til tusenvis i mnd ? Vil ikke gå via fastlege og bli henvist til DPS.. lang ventetid, og garantert avslag da jeg ikke er psykisk syk. Er det psykiske problemer du har og er det en psykolog som best kan hjelpe deg mener du? Eller kan det være hjelp i å snakke med en familierådgiver, helsesøster eller en annen støttende person? Anonymkode: 94c7b...856 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det psykiske problemer du har og er det en psykolog som best kan hjelpe deg mener du? Eller kan det være hjelp i å snakke med en familierådgiver, helsesøster eller en annen støttende person? Anonymkode: 94c7b...856 Det hadde nok fungert det også, men vil ikke komme i noe register. Her jeg bor jobber etatene så tett sammen at alle får vite hvem som sliter med hva. jobber også i kommunen så vil ikke snakkes om Anonymkode: 45a4b...d9b 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det hadde nok fungert det også, men vil ikke komme i noe register. Her jeg bor jobber etatene så tett sammen at alle får vite hvem som sliter med hva. jobber også i kommunen så vil ikke snakkes om Anonymkode: 45a4b...d9b Jeg forstår. Man kan få støttesamtaler hos sin fastlege eller hos en privat lege. Når det gjelder overgrep, kan man få samtaler på Krisesenteret og flere andre steder. Krisesenteret med flere har taushetsplikt. Det finnes flere hjelpetelefoner der man kan snakke anonymt. Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Noen synes at det hjelper å snakke med en prest. Man trenger ikke å være troende for å ha slike samtaler med en prest. Prestene har også taushetsplikt. Anonymkode: 94c7b...856 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår. Man kan få støttesamtaler hos sin fastlege eller hos en privat lege. Når det gjelder overgrep, kan man få samtaler på Krisesenteret og flere andre steder. Krisesenteret med flere har taushetsplikt. Det finnes flere hjelpetelefoner der man kan snakke anonymt. Anonymkode: 94c7b...856 Ja, det gjelder ikke overgrep. Trenger et menneske jeg kan gå til over tid, samme personen. Har et barn med skole vegring, og hun er i tillegg nedstemt. Hun snakker med helsesøster, og vi klarer å få henne på skolen 3 dager i uka. Men dette tærer veldig på meg. Jeg mister både søvnen og kroppen er konstant i stress. Overfor min datter er jeg sterk og støttende, men jeg trenger virkelig noen jeg kan få lufte meg til Anonymkode: 45a4b...d9b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, det gjelder ikke overgrep. Trenger et menneske jeg kan gå til over tid, samme personen. Har et barn med skole vegring, og hun er i tillegg nedstemt. Hun snakker med helsesøster, og vi klarer å få henne på skolen 3 dager i uka. Men dette tærer veldig på meg. Jeg mister både søvnen og kroppen er konstant i stress. Overfor min datter er jeg sterk og støttende, men jeg trenger virkelig noen jeg kan få lufte meg til Anonymkode: 45a4b...d9b Jeg forstår. Det høres trasig ut. Det finnes flere tilbud for pårørende, bl.a. Pårørendelinjen som du kan lese om her: "Nettstedet tar opp hvordan du kan ta vare på deg selv, den syke og familien, og hvordan helsetjenesten kan bistå deg som pårørende. Senteret skal være for alle pårørende, uansett livssituasjon, alder eller hvor nær de står den de er pårørende for". https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-parorendesenteret/ Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Her kan du finne mer onformasjon: Stiftelsen Pårørendesenteret har tilbud til pårørende i alle aldere og til fagpersoner som kommer i kontakt med pårørende gjennom sitt arbeid. Velg hvilken nettside som passer best for deg! https://www.parorendesenteret.no/velkommen https://www.parorendesenteret.no/hjem Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 Her finner man telefonnr til en rådgivningstelefon for pårørende: https://www.lpp.no/ https://www.helsenorge.no/parorende/ Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det hadde nok fungert det også, men vil ikke komme i noe register. Her jeg bor jobber etatene så tett sammen at alle får vite hvem som sliter med hva. jobber også i kommunen så vil ikke snakkes om Anonymkode: 45a4b...d9b Vil det si at de ikke overholder taushetsplikten sin? Det er svært alvorlig. Er det også slik ved familievernkontoret? Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her kan du finne mer onformasjon: Stiftelsen Pårørendesenteret har tilbud til pårørende i alle aldere og til fagpersoner som kommer i kontakt med pårørende gjennom sitt arbeid. Velg hvilken nettside som passer best for deg! https://www.parorendesenteret.no/velkommen https://www.parorendesenteret.no/hjem Anonymkode: 94c7b...856 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Her finner man telefonnr til en rådgivningstelefon for pårørende: https://www.lpp.no/ https://www.helsenorge.no/parorende/ Anonymkode: 94c7b...856 Kan du spørre noen av disse om det finnes et tilbud til pårørende der du bor, der man kan komme jevnlig og snakke med en rådgiver el.l.? Anonymkode: 94c7b...856
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #12 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan du spørre noen av disse om det finnes et tilbud til pårørende der du bor, der man kan komme jevnlig og snakke med en rådgiver el.l.? Anonymkode: 94c7b...856 Finnes ikke slikt her, jeg trenger en psykolog som jeg kan tømme meg til. Anonymkode: 45a4b...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #13 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vil det si at de ikke overholder taushetsplikten sin? Det er svært alvorlig. Er det også slik ved familievernkontoret? Anonymkode: 94c7b...856 Ja, de bryter taushetsplikten.. på legekontoret også gjør de det. De snakker. De i skranken prater. Jeg jobbet innen helse før, og jeg visste utrolig mye som jeg absolutt ikke burde vite. stoler ikke på de Anonymkode: 45a4b...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #14 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen synes at det hjelper å snakke med en prest. Man trenger ikke å være troende for å ha slike samtaler med en prest. Prestene har også taushetsplikt. Anonymkode: 94c7b...856 Hvordan går man fram der? Bare spør man en prest om man kan snakke om ting, eller er det en bestemt ordning? Anonymkode: 59686...d2a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #15 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan går man fram der? Bare spør man en prest om man kan snakke om ting, eller er det en bestemt ordning? Anonymkode: 59686...d2a Hva sier da presten? Jeg vil be for deg.. jeg tenner ett lys for deg.. Jeg trenger et skikkelig menneske med kompetanse som kan hjelpe, ikke en sjelesørger som tenner et lys og ber. Anonymkode: 45a4b...d9b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #16 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva sier da presten? Jeg vil be for deg.. jeg tenner ett lys for deg.. Jeg trenger et skikkelig menneske med kompetanse som kan hjelpe, ikke en sjelesørger som tenner et lys og ber. Anonymkode: 45a4b...d9b Vel jeg fikk kun en fastlege hos DPS, så det virker ikke som det er så vanvittig mye kompetanse ute og går om dagen. Han skal liksom diagnoser meg på nytt. Nei takk! Anonymkode: 59686...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #17 Skrevet 4. oktober 2021 Du har behov for psykolog, men du er ikke psykisk syk. Du vil ikke gå via fastlegen på grunn av venteliste. Men ventelisten hos privat er jo ofte like lang, om ikke lengre enn DPS. Hva skal du til psykolog for om du ikke er psykisk? Er du ikke psykisk syk så vil ingen privat psykolog prioritere deg heller. Du får ringe anonym hjelpetelefon da, eller presten som nevnt over her. Anonymkode: fdc27...b68 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #18 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har behov for psykolog, men du er ikke psykisk syk. Du vil ikke gå via fastlegen på grunn av venteliste. Men ventelisten hos privat er jo ofte like lang, om ikke lengre enn DPS. Hva skal du til psykolog for om du ikke er psykisk? Er du ikke psykisk syk så vil ingen privat psykolog prioritere deg heller. Du får ringe anonym hjelpetelefon da, eller presten som nevnt over her. Anonymkode: fdc27...b68 Tull at nevntelita hos privatspykologer er like lang og at du ikke får time. Stort sett får man time innen 2 uker. Anonymkode: 59686...d2a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #19 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tull at nevntelita hos privatspykologer er like lang og at du ikke får time. Stort sett får man time innen 2 uker. Anonymkode: 59686...d2a Da er du heldig og bor på en plass med kort venteliste. Her er det et halvt år og mer for de fleste har jeg hørt. Ei venninne har forsøkt å få tak i psykolog i lang tid. Anonymkode: fdc27...b68
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2021 #20 Skrevet 4. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tull at nevntelita hos privatspykologer er like lang og at du ikke får time. Stort sett får man time innen 2 uker. Anonymkode: 59686...d2a AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er du heldig og bor på en plass med kort venteliste. Her er det et halvt år og mer for de fleste har jeg hørt. Ei venninne har forsøkt å få tak i psykolog i lang tid. Anonymkode: fdc27...b68 Dere må skille mellom privat psykologer med avtale og private psykologer som ikke har det. Det er sant at det er lang ventetid hos private psykologer med refusjonsavtale, men psykologer uten avtale kan man få på dagen. Da trenger man ikke en gang henvisning, men da er jo selvfølgelig kostnaden stor. Anonymkode: 3f09f...c79 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå