Gå til innhold

Operere mens man er forkjølet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Legene stresser meg litt på en operasjon rundt nyoppstått skade, men jeg er syk og har feber (testet negativ). Bør jeg ikke bli helt frisk før jeg legges i narkose og opereres da?

Anonymkode: f2ce8...51a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppveiing mellom risiko ved å operere mens du har infeksjon må veies opp mot risikoen ved å utsette operasjon for skaden. Dette må du snakke med legen om. (Kirurg og anestesilege pleier å diskutere dette seg imellom, slik st det faglige råder som kommer er veloverveid. )

Anonymkode: f87c0...7e3

• Liker 3
Skrevet

Jo det bør du. Når skal du operere? Er det snart bør du si fra at du er syk. En anestesilege vil uansett ikke godkjenne deg for narkose hvis du har feber samme dag som operasjon 

Anonymkode: 95dbe...6af

Skrevet

Når jeg skulle operere måtte jeg sjekke CPR på morgenen, jeg skulle ha en stor operasjon og de ville ha utsatt om jeg var syk. 

Du må i alle fall si til legen at du er forkjølet og har feber, og ta det derfra :) 

Anonymkode: 385bf...c83

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jo det bør du. Når skal du operere? Er det snart bør du si fra at du er syk. En anestesilege vil uansett ikke godkjenne deg for narkose hvis du har feber samme dag som operasjon 

Anonymkode: 95dbe...6af

Jeg skulle ha operert allerede, utsatte pga sykdom. Dette er da snakk om å operere en nyoppstått bruddskade, de er nok bekymret for at det skal vokse sammen feil 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle ha operert allerede, utsatte pga sykdom. Dette er da snakk om å operere en nyoppstått bruddskade, de er nok bekymret for at det skal vokse sammen feil 

Hvis allmenntilstanden er god er det ikke noe problem å gi deg narkose/spinal. Folk med feber blir akuttoperert hver dag. Men kirurgen må bestemme om de er villige til å ta sjansen på infeksjon ( som er litt større ved infeksjon i kroppen) 

Anonymkode: ed560...dd0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis allmenntilstanden er god er det ikke noe problem å gi deg narkose/spinal. Folk med feber blir akuttoperert hver dag. Men kirurgen må bestemme om de er villige til å ta sjansen på infeksjon ( som er litt større ved infeksjon i kroppen) 

Ja, skjønner. Jeg synes det er litt guffent, det er jo ikke en risikabel greie i utgangspunktet (beinbrudd) men likevel.. 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, skjønner. Jeg synes det er litt guffent, det er jo ikke en risikabel greie i utgangspunktet (beinbrudd) men likevel.. 😅

Hvis de tar infeksjonsprøver og de er fine, så går det nok helt fint. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis de tar infeksjonsprøver og de er fine, så går det nok helt fint. 

Takk. Tror ikke infeksjonsprøver vil slå ut, typisk vanlig forkjølelsesvirus. Men almenntilstanden er typisk nok ikke helt topp. Uansett, det viktigste er sikkert at det ikke er covid eller noe annet heftig som bakteriell infeksjon a la streptokokker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk. Tror ikke infeksjonsprøver vil slå ut, typisk vanlig forkjølelsesvirus. Men almenntilstanden er typisk nok ikke helt topp. Uansett, det viktigste er sikkert at det ikke er covid eller noe annet heftig som bakteriell infeksjon a la streptokokker.

Akkurat👍🏻

Skrevet

Nja, det er ikke helt så enkelt som det de over vil ha det til. Saken er at det vil være risikofylt å legge deg i narkose dersom du har en luftveisinfeksjon, spesielt hvis det er mye snørr og gørr i luftveiene. Sannsynligvis går det fint, men hvorfor ta sjansen når man ikke MÅ. Men hvis du f.eks ha brudd i en arm eller fot så er det ikke sikkert du trenger full narkose, men at de kan operere deg med nerveblokade eller spinal, da kan man akseptere mer grugg med luftveiene. Uansett bør du snakke med sykehuset og få en vurdering av anestesilege. Et annet moment er at dersom man allerede har en infeksjon i kroppen er det lettere å få infeksjon i operasjonssåret, og det er absolutt ikke ønskelig på ortopediske pasienter, så det blir enn avveining for kirurgen. Men å gå veldig lenge uten å bli operert kan medføre redusert funksjon der bruddet er, så det er ikke bra det heller. Konklusjon; snakk med sykehuset, så avgjør legene i fellesskap hva som er rett tidspunkt for operasjon. 

Anonymkode: 2d642...7ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Nja, det er ikke helt så enkelt som det de over vil ha det til. Saken er at det vil være risikofylt å legge deg i narkose dersom du har en luftveisinfeksjon, spesielt hvis det er mye snørr og gørr i luftveiene. Sannsynligvis går det fint, men hvorfor ta sjansen når man ikke MÅ. Men hvis du f.eks ha brudd i en arm eller fot så er det ikke sikkert du trenger full narkose, men at de kan operere deg med nerveblokade eller spinal, da kan man akseptere mer grugg med luftveiene. Uansett bør du snakke med sykehuset og få en vurdering av anestesilege. Et annet moment er at dersom man allerede har en infeksjon i kroppen er det lettere å få infeksjon i operasjonssåret, og det er absolutt ikke ønskelig på ortopediske pasienter, så det blir enn avveining for kirurgen. Men å gå veldig lenge uten å bli operert kan medføre redusert funksjon der bruddet er, så det er ikke bra det heller. Konklusjon; snakk med sykehuset, så avgjør legene i fellesskap hva som er rett tidspunkt for operasjon. 

Anonymkode: 2d642...7ec

Da skal du jammen være tett hvis vi skal synes dette er et problem. Ønh barn opereres daglig og de er ofte snørrete og tette da dette er en del av sykdomsbildet. Voksne spasmer heller ikke så lett så vi er mye mer avslappet til voksne. Så kirurgen må ta stilling til infeksjonsfare. Og den er nok ikke stor ved en forkjølelse. 

Skrevet

Ahhh... elsker narkose! Forsvinner fra intet. Mitt dødsønske når jeg blir 99 år og ferdig med livet! Legg meg i narkose å la meg forsvinne for godt.😇

Anonymkode: eef38...d4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...