Gå til innhold

Hvorfor uttaler mange nordmenn engelsk bokstav «U» som «Ø»?

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Folk sier «Make-øp», «Trømp» osv. Både på radio og IRL

Hvorfor? 

Anonymkode: 6b2aa...ef0

Jeg bare gjetter vilt her, men årsaken kan være at dette er riktig uttale av engelske ord og navn?

Fortsetter under...

Jeg tror lydene ligger ganske nær hverandre inne i munnen når de skal uttales, og at det er derfor de kan komme feil ut for oss som ikke har engelsk som morsmål. 

Anonymkode: cfcd7...a1e

• Liker 3

Alle har et morsmål som preger tonefallet i en grad når man snakker andre språk. Stort sett alle nordmenn vil ha et preg av det i sin uttale av engelsk, akkurat som engelsktalende vil ha det når de snakker andre språk, samt at de selv har ganske vidt forskjellige dialekter også. Jeg kan tenke meg at scouse eller skotsk aksent er like pussig for mange amerikanere som den tydelige norske aksenten i engelskuttalen til Torbjørn Jagland.

• Liker 1

På engelsk uttaler man ordene med en slags a-lyd. Jeg tror ikke vi har akkurat den lyden i norsk, derfor "oversetter" vi den til en lyd vi allerede har. En teori om hvorfor vi "oversetter" den til akkurat ø, kan være:

I mange ord, spesielt når vi sier dem fort, vil vokalen/ en av vokalene bli til en slags "slapp ø", lyden er kalt for "schwa". Prøv å si ordene lunch og trump på engelsk, fort, i setninger, og gjerne i en samtale. Man snakker fort, og man legger ikke så mye trykk på vokalene når det uansett er forstått hva du prater om. Det blir som på norsk, hvis du fks skal si "jeg skal til oslo". Det blir mer "jeskatoslo" (sier du det fort, vil du også høre at e-n i "jeg" blir til en schwa). Sånn er det i engelsk også. Mange lyder blir til en schwa fordi vi snakker fort og ikke artikulerer lydene veldig tydelig . 

Schwa-lyden kan sies å være en blanding av e og ø. Og siden schwa ikke har en egen bokstav i alfabetet, så vil vi tolke den som ø. Hvertfall i fremmedspråk. Derfor sier vi lunch som lønsj, og trump som trømp. 

Jeg vet ikke, det er bare mine tanker på morrakvisten. 

Anonymkode: 41737...ac9

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 18.27):

Fordi vi fornorsker det når vi snakker norsk. Det høres bare dust ut å snakke om feks Trump og uttale Trump som en amerikaner når resten av samtalen går på norsk. Det høres faktisk helt idiotisk ut. 

Anonymkode: 729c6...6d5

Veldig godt poeng. Dere som påstår at dere uttaler Trump og makeup helt riktig og uten ø, vil det si at dere uttaler for eksempel England og USA som hhv. briter og amerikanere gjør? Eller bruker dere norsk uttale?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...