Gå til innhold

Hiver etter pust i oppoverbakke = dårlig form?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er forresten higer etter pust. Ikke hiver. Du kaster jo ikke noe etter luften 😛

Anonymkode: df3be...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være noe medisinsk. Feks en type astma ol. Eller noe annet. Jeg blir veldig andpusten og mest når det er fuktig eller kald luft. Har visst en type vinter astma. 

Anonymkode: 4781e...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg springer i trapper, trener styrke og går i bratt oppoverbakke i raskt tempo på mølla og allikevel får jeg skikkelig puls og tung pust av å gå i en liten trapp fra garasjen til huset mitt. Jeg har alltid tenkt at det handler om hva man er vant til. Bare fordi man løper maraton og er i god form der betyr ikke det at du kan løpe på et lite fjell. 

Anonymkode: bfc48...514

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes merkelig. Har selv dårlig kondisjon, men ikke noe problem å gå fort i oppoverbakker uten noe pustevansker. Blir dog litt sliten og svett.

Det eneste fornuftig er hjerte/lungesjekk,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode forslag fra dere :) i dag testet jeg litt på vei hjem fra jobb, kjente det begynte å svi veldig i halsen da jeg hadde gått 2 min i oppoverbakken så jeg prøvde å puste med magen som det stod noe om over her, tok skikkelig store innpust og åpnet munnen hver gang hele bakken. Var ikke før på toppen at jeg kjente begynnende hyperventilering selv om det var tungt, så hjalp litt å puste annerledes. Hjelper litt å lese at det antagentligvis ikke er dårlig form, hvis man er i råtten form selv om man er så aktiv som meg hadde det vært demotiverende.

Anonymkode: 9a960...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det du beskriver er ganske vanlig. Jeg har møtt flere åpenbart sporty mennesker på fjellet, da i bratte partier, og ALLE har pustet tungt. Det er helt normalt, hjertepumpa starter og du må trekke pusten hyppig for å tilføre cellene nok oksygen. Du kan ta det helt med ro. :) 

Anonymkode: 78efc...f85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, å "hive etter pusten" er en begrepsak. Jeg er ivrig løper, har løpt 4 halvmaratons og er i god form, men i bratte lange oppoverbakker, selv om jeg bare går raskt, så puster jeg tyngre. 

Uten å vite, selvfølgelig, så mistenker jeg likevel at du ikke puster som du skal i disse bakkene. At du gjerne holder pusten for lenge uten å øke pustfrekvens i bakkene. Da vil det til slutt resultere i hyperventilering.  Aksepter at oppoverbakker krever mer oksygen, og pust hyppigere og dypere for å fylle oksygenbehovet. 

Dersom det hadde vært noe galt så hadde du følt deg utmattet og dårlig når pulsen øker. Astma utarter seg også på andre måter enn dette. Ta gjerne en sjekk med legen, men tenker at dette høres ut som dårlig pusteteknikk og overfokusering på pust. 

Anonymkode: 5938b...58d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...