Gå til innhold

Hiver etter pust i oppoverbakke = dårlig form?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går minst 10 000 skritt hver dag, trener styrke to ganger i uka og hyppig dance work out hvor det er skikkelig cardio. Blir ikke andpusten av noe av dette. Men oppoverbakker er så ille at jeg må stanse etter bare 5 min siden jeg må hive etter luft, får nesten panikk siden luften ikke kommer inn. Føler jo da at jeg er i sinnsykt dårlig form, men samtidig får jeg kommentarer at jeg er i bedre form en gjennomsnittet så aner ikke?

Anonymkode: 9a960...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, ikke så lett å svare på sånn direkte. Det trenger ikke å bety at du er i dårlig form. Du trener jo en del og holder deg sånn sett i form 🙂

Men det kan være tungt å gå bakker. Mange variabler er det også. Hvor mye bakker går du til vanlig? Hvor bratt er bakken? Hvor raskt gikk du? Det kan være et muskulært aspekt her også, der du får en del melkesyre fordi du ikke er vant med øvelsen.

Det vil bedre seg når du gjør det oftere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sandum.PT said:

Tja, ikke så lett å svare på sånn direkte. Det trenger ikke å bety at du er i dårlig form. Du trener jo en del og holder deg sånn sett i form 🙂

Men det kan være tungt å gå bakker. Mange variabler er det også. Hvor mye bakker går du til vanlig? Hvor bratt er bakken? Hvor raskt gikk du? Det kan være et muskulært aspekt her også, der du får en del melkesyre fordi du ikke er vant med øvelsen.

Det vil bedre seg når du gjør det oftere 🙂

Takk for svar :) Går en lang oppoverbakke hver dag fra jobb, hvis jeg går sakte går det greit, men har jeg dårlig tid så jeg må gå fort må jeg hive etter luft og det svir litt i brystet. Gikk en veldig bratt oppoverbakke for noen dager siden hvor jeg måtte sette meg ned for å trekke pusten, det var flaut for så at andre mestret bakken fint. Er og slank og røyker ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Takk for svar :) Går en lang oppoverbakke hver dag fra jobb, hvis jeg går sakte går det greit, men har jeg dårlig tid så jeg må gå fort må jeg hive etter luft og det svir litt i brystet. Gikk en veldig bratt oppoverbakke for noen dager siden hvor jeg måtte sette meg ned for å trekke pusten, det var flaut for så at andre mestret bakken fint. Er og slank og røyker ikke. 

Hvis det er et viktig mål så er det bare å trene mer målrettet på det, så går det seg til 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor opplever det samme, og det viste seg at det var et spesifikt hjerteproblem. Husker dessverre ikke hva det het. 

Anonymkode: 61ed7...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor opplever det samme, og det viste seg at det var et spesifikt hjerteproblem. Husker dessverre ikke hva det het. 

Har tenkt i de baner, men dette har pågått siden jeg var ung tenåring og har siden i andre forbindelser fått utført 2 EKG hvor alt var bra. Føler problemet sitter litt i respirasjonssystemet siden halsen knyter seg igjen. Og tydeligvis dårlig kondisjon, pulsen går sykt raskt i disse bakkene. Kanskje jeg er i god form men med dårlig kondisjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplever det samme, men for meg har det bare blitt verre de siste par årene. Bitteliten bakke og det føles som at jeg ikke får puste. 
Utrolig flaut når jeg går med andre, for jeg anser meg selv som sprek ellers. Kan lett gå en kjempelang tur i ganske bra tempo, men bakkene tar nesten livet av meg

Anonymkode: b2156...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt i de baner, men dette har pågått siden jeg var ung tenåring og har siden i andre forbindelser fått utført 2 EKG hvor alt var bra. Føler problemet sitter litt i respirasjonssystemet siden halsen knyter seg igjen. Og tydeligvis dårlig kondisjon, pulsen går sykt raskt i disse bakkene. Kanskje jeg er i god form men med dårlig kondisjon 

Det kan jo også være at du har stagnert litt siden du ikke blir andpusten av dansetreningen lenger? Da vil jeg tro at treningseffekten også ikke blir så god rent kondisjonsmessig. Har du vært utredet for anstrengelsesutløst astma?

Videre vil jeg også av ren interesse spørre hvordan du skiller på form og kondisjon? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har gså hatt probet siden hu var tenåring og har tatt EKG flere ganger uten funn. Det var først når hun fikk VELDIG høyt blodtrykk og ble utredet for det (viste seg å ha en annen forklaring) at de fant dette. Det synes (i følge min mor) ikke på undersøkelser med mindre man ser spesifikt etter det. Det var et eller annet med en klaff og noe som var feil vei. Hun føler også at det sitter i halsen/respirajonssystemet, men det skjer kun i oppoverbakke. Ikke engang oppover en trapp merker hun det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det fordi musklene ikke slapper av rundt lungene som gjør at dype pust, fort anpustenhet osv er vanskelig. Så måtte lære riktige pusteøvelser hos psykomotorisk fysioterapeut. Trenger ikke nødvendigvis være i dårlig form. Men kondis er jo også en ting. 

Anonymkode: e2a88...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg en pulsmåler i de forskjellige aktivitetene så får du en pekepinn på formen.

Anonymkode: 4b115...050

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er jernlagrene dine? Jeg hadde en bakke jeg brukte som mål på om jeg måtte ta jern eller ikke. Når jeg ikke klarte mer enn en tredjedel av bakken uten å gispe etter luft så var det på tide med jerntilskudd. (Hadde gjentatte ganger fått påvist lavt hemoglobin og lave jernlagre så det var lett å se sammenhengen.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. prøv å gå den samme bakken etter å ha varmet opp skikkelig.

2. Det er mange som trener en god del men som rett og slett ikke presser seg nok på trening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplever det samme, men for meg har det bare blitt verre de siste par årene. Bitteliten bakke og det føles som at jeg ikke får puste. 
Utrolig flaut når jeg går med andre, for jeg anser meg selv som sprek ellers. Kan lett gå en kjempelang tur i ganske bra tempo, men bakkene tar nesten livet av meg

Anonymkode: b2156...d25

Har du noen gang blitt utredet for dette?

26 minutter siden, Sandum.PT said:

Det kan jo også være at du har stagnert litt siden du ikke blir andpusten av dansetreningen lenger? Da vil jeg tro at treningseffekten også ikke blir så god rent kondisjonsmessig. Har du vært utredet for anstrengelsesutløst astma?

Videre vil jeg også av ren interesse spørre hvordan du skiller på form og kondisjon? 🙂

Vel, i mitt tilfelle skiller jeg det slik at jeg har mye energi og fint kan gå 12 000 raske skritt uten å bli sliten, blir ikke sliten av vektløfting og dansing heller. Er lett og rask til bens, og fått tilbakemeldinger på jobb at jeg er «sterk i klypa», lite syk og alle vitalia er perfekt. Men straks det er snakk om oppoverbakke blir jeg som en gammel dame, så der jeg tenker kondisjonen er dårlig. Hvis dette gir mening 🙈 Anstrengelsesutløst astma har jeg tenkt på siden en venninne har det, men har tenkt at siden det alltid går fort over uten inhalasjon så er det kanskje ikke det. 

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor har gså hatt probet siden hu var tenåring og har tatt EKG flere ganger uten funn. Det var først når hun fikk VELDIG høyt blodtrykk og ble utredet for det (viste seg å ha en annen forklaring) at de fant dette. Det synes (i følge min mor) ikke på undersøkelser med mindre man ser spesifikt etter det. Det var et eller annet med en klaff og noe som var feil vei. Hun føler også at det sitter i halsen/respirajonssystemet, men det skjer kun i oppoverbakke. Ikke engang oppover en trapp merker hun det. 

Huff da, klaffefeil hørtes ikke bra ut, kan jo nevne det for legen en gang 😬

11 minutter siden, AnonymBruker said:

For min del er det fordi musklene ikke slapper av rundt lungene som gjør at dype pust, fort anpustenhet osv er vanskelig. Så måtte lære riktige pusteøvelser hos psykomotorisk fysioterapeut. Trenger ikke nødvendigvis være i dårlig form. Men kondis er jo også en ting. 

Anonymkode: e2a88...d1d

Interessant, kan visst være flere grunner til dette. Blir liksom helt stengt og galopp i brystet, får litt panikk av det for kan ta tid å hente igjen pusten igjen. 

10 minutter siden, Cata said:

Hvordan er jernlagrene dine? Jeg hadde en bakke jeg brukte som mål på om jeg måtte ta jern eller ikke. Når jeg ikke klarte mer enn en tredjedel av bakken uten å gispe etter luft så var det på tide med jerntilskudd. (Hadde gjentatte ganger fått påvist lavt hemoglobin og lave jernlagre så det var lett å se sammenhengen.)

De målte jeg ganske nylig og de var bra. Men godt poeng du har der, man kan bli totalt utmattet av jernmangel så lurt å ha i bakhodet om man sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pappi said:

1. prøv å gå den samme bakken etter å ha varmet opp skikkelig.

2. Det er mange som trener en god del men som rett og slett ikke presser seg nok på trening. 

Ja, er bare det at jeg ser alle slags folk mestre samme bakker mens jeg siger sammen, så føler det er litt unormalt mye. Men kan jo prøve å gå to ganger for å se om det er litt lettere etter å ha varmet opp.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje EILO

Anonymkode: ac9dd...61d

Skal sjekke ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, dette EILO greiene hørtes ekstremt likt ut til det jeg sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi du går 10 000 skritt, betyr ikke det at du trener. Skal du bli i bedre form, må du få høy puls og bli svett på ryggen. 150 minutter i uka.

Styrke er ikke cardio. Og om du tar dance workout uten å bli svett, så er ikke det heller trening. Beklager, du er nok i dårlig form.

Anonymkode: c107b...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare fordi du går 10 000 skritt, betyr ikke det at du trener. Skal du bli i bedre form, må du få høy puls og bli svett på ryggen. 150 minutter i uka.

Styrke er ikke cardio. Og om du tar dance workout uten å bli svett, så er ikke det heller trening. Beklager, du er nok i dårlig form.

Anonymkode: c107b...aca

Jeg gjør det med vektløfting, trener til jeg er gjennomsvett og nummen i lårene. Men det jeg har kopiert under her er identisk til hvordan jeg har det og har hatt det i mange år i oppoverbakker, er ikke det verre enn dårlig form? Eller kan man oppleve det samme ved å bare være i dårlig form?

Hos noen kan åndenøden bli så uttalt at det utløser kvelningsfornemmelse og panikk, og kan føre til såkalt hyperventilasjon. I slike tilfeller kan det være vanskelig å skjønne hva som foregår. 

Når den fysiske anstrengelsen stanser, vil det hele roe seg, og pusten blir normal, vanligvis i løpet av 1-5 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det med vektløfting, trener til jeg er gjennomsvett og nummen i lårene. Men det jeg har kopiert under her er identisk til hvordan jeg har det og har hatt det i mange år i oppoverbakker, er ikke det verre enn dårlig form? Eller kan man oppleve det samme ved å bare være i dårlig form?

Hos noen kan åndenøden bli så uttalt at det utløser kvelningsfornemmelse og panikk, og kan føre til såkalt hyperventilasjon. I slike tilfeller kan det være vanskelig å skjønne hva som foregår. 

Når den fysiske anstrengelsen stanser, vil det hele roe seg, og pusten blir normal, vanligvis i løpet av 1-5 minutter. 

Jeg ville utredet dette i alle fall - det høres jo unaturlig ut at du generelt skal føle deg i så god form, også sammenlignet med andre, og så møter du veggen så brutalt på oppoverbakker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...