Gå til innhold

Politi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man bli politi når man har asperger/autisme?

prøvde lese helsekravene men kunne ikke lese noe konkret at man ikke kom inn med det?

 

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du skal inn til et individuelt intervju hvor man skal se om du er skikket eller ei, samtidig som mye av utdannelsen vil være åpenbart fokusert på empatiske evner etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er så individuelt. Ring legen eller politiskolen og spør hvordan du kan gå frem for å få sjekket at du er egnet.

Anonymkode: ea423...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel helt an på hvor fungerende man er. Det er flere ledd i opptaket med intervjuer, fysiske tester og oppgaveløsing. Og man blir skikkethetsvurdert i så og si alle situasjoner under hele studiet. Eksen min er politi, det var visst enkelte han mistenkte var litt utpå spekteret. Flinke folk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker selv om jeg kan si jeg har autisme/asperger.

på alle papirer jeg har lest så står det aldri konkret. På diagnoser står bare F84.9 Gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, uspesifisert. lege har sagt det kan kalles høytfungerende aspergers før, men nå vet jeg de har endrer aspergers, at ikke noe heter der lengre men bare autisme.

politi er det jeg virkelig vil bli, men jeg har ikke snittet nå. Plan b yrke kommer jeg inn på uten ta opp fag. Så tenker liksom at det ikke er vits bruke tid og penger på ta opp fag om jeg uansett ikke vil komme inn.

forsvaret ga meg avslag automatisk grunnet jeg krysset av for autisme diagnose og slik. Men de tar ikke indivduell vurdering.  Min fastlege foreksempel mente at forsvaret ikne ville vært noe problem, og snakket om politiyrke også. Han mener jeg har så lite problemer at han ikke ser at jeg ville hatt noe problem i politiet. Men igjen han sa vanskelig for han og vurdere

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette var ikke lett å vite, nei! Men hva er plan B, da? Er det noe du tror du kunne trivdes like godt med?

Forresten, så har jeg inntrykk av at det er veldig vanskelig å få 100% fast jobb som politi, så jeg ville nok gått for det andre yrket du tenker på, tror jeg - regner med at plan B er sikrere mtp. fremtidige jobbutsikter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt, kunne vekter vært noe?

Hvis du bor i nærheten av Bærum, så vet jeg om en stilling som vekter. Jeg kjenner vedkommende som har jobbet i den stillingen (han skal begynne i en annen avdelingen) og som sannsynligvis skal ta opplæring av nestemann. Jeg sender deg gjerne annonsen dersom du er interessert! Da jobber man alene i én stor bygning, og det går visst rolig for seg.

Turnusen er mandag-fredag kl. 15:00-23:00, mandag-mandag kl. 23:00-08:00, så en uke fri - og sånn går det!

Det er visst gode kollegaer og gratis trening, og man slipper å stå opp tidlig! 😊

Vekteropplæringen fikser jobben, så da vil du kun bli trukket litt i lønn for finansieringen av den ☺️

Endret av Mariell1995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariell1995 skrev (14 minutter siden):

Uff, dette var ikke lett å vite, nei! Men hva er plan B, da? Er det noe du tror du kunne trivdes like godt med?

Forresten, så har jeg inntrykk av at det er veldig vanskelig å få 100% fast jobb som politi, så jeg ville nok gått for det andre yrket du tenker på, tror jeg - regner med at plan B er sikrere mtp. fremtidige jobbutsikter også?

Plab b er liksom ikke noe som frister så mye. Er politi jeg har veldig lyst og bli.

bor ikke i Oslo område.  Tenkt på vekteryrke også imens jeg tar opp fag

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Plab b er liksom ikke noe som frister så mye. Er politi jeg har veldig lyst og bli.

bor ikke i Oslo område.  Tenkt på vekteryrke også imens jeg tar opp fag

Anonymkode: 52593...c4d

Men kanskje du bør ringe Politihøgskolen og høre med dem? Kanskje du kan be om et møte med noen der hvis dem har tid, så får de møtt deg, og de får sagt det dem vet/tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan man bli politi når man har asperger/autisme?

prøvde lese helsekravene men kunne ikke lese noe konkret at man ikke kom inn med det?

 

Anonymkode: 52593...c4d

Tror du virkelig at selv en godt "opplært" autist, kunne snakket en person som fremsetter drapstrusler til fornuft? Vær litt realitetsorientert da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjøttOPP skrev (38 minutter siden):

Tror du virkelig at selv en godt "opplært" autist, kunne snakket en person som fremsetter drapstrusler til fornuft? Vær litt realitetsorientert da!

Hva i huleste mener du selv en godt opplært autist?

hvorfor skal ikke en med autisme kunne det? Akkurat som folk uten diagnose kan være veldig forrskjellige kan folk være like forrskjellig på måten diagnosen påvirker deg.

er ikke alle selv uten diagnose som kan det

Anonymkode: 52593...c4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva i huleste mener du selv en godt opplært autist?

hvorfor skal ikke en med autisme kunne det? Akkurat som folk uten diagnose kan være veldig forrskjellige kan folk være like forrskjellig på måten diagnosen påvirker deg.

er ikke alle selv uten diagnose som kan det

Anonymkode: 52593...c4d

Til og med ordet "forskjellige" ser jeg skrives ulikt👏🏻

Anonymkode: c7dfd...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest tråden, men kanskje det kan være noen tips her? 

 

Anonymkode: 3bb19...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kan man bli politi når man har asperger/autisme?

prøvde lese helsekravene men kunne ikke lese noe konkret at man ikke kom inn med det?

 

Anonymkode: 52593...c4d

Står litt om det her:

https://www.politihogskolen.no/bachelor-politiutdanning/opptakskrav/medisinske-krav/

Edit: Enda mer her:

https://www.politihogskolen.no/globalassets/bachelor/opptakskrav/medisinske-krav/retningslinjer-vurdering-medisinske-krav.pdf

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 3.10.2021 den 21.13):

Så det stod nå

er diskvalifiserende for opptak, med mindre spesialisterklæring gir grunnlag for annen vurdering.

hva skal gi spesialisterklæring da? Og hva skal det stå i den?  Er jo fastlegen som kjenne meg godt og mener at det ikke vil være noe problem. Spesialister som satte diagnosen var som barn så det vet jo ikke hvordan jeg er nå som person.

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

hva skal gi spesialisterklæring da?

Den forsto jeg ikke helt - en spesialist gir selvsagt spesialisterklæring. Vil anta at i dette tilfellet vil det ofte være en psykiater som kan attestere at personen ikke er uegnet/fungerer godt i ulike situasjoner osv.

Fastlegen kan også være spesialist (i allmennmedisin for eks.), men om det holder i denne sammenhengen vet man nok ikke før man prøver. Jeg ville sikret meg og fått erklæringer fra de jeg kunne få det fra.

Anonymkode: b2981...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den forsto jeg ikke helt - en spesialist gir selvsagt spesialisterklæring. Vil anta at i dette tilfellet vil det ofte være en psykiater som kan attestere at personen ikke er uegnet/fungerer godt i ulike situasjoner osv.

Fastlegen kan også være spesialist (i allmennmedisin for eks.), men om det holder i denne sammenhengen vet man nok ikke før man prøver. Jeg ville sikret meg og fått erklæringer fra de jeg kunne få det fra.

Anonymkode: b2981...2f1

Mente hvem, så nå en bokstav ikke ble med. Jeg har liksom ingen spesialister jeg går til.  Han som satte diagnosen har sluttet. Min fastlege vet jo mye om meg og har sagt han kan skrive erklæring hvordan jeg er og at han mener jeg er egnet. Men som du skrev vet ikke om lege erklæring er nok

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det er vanskelig eller umulig å gjøre en god jobb som politi ned en autismediagnose, da det å forstå mennesker er en viktig del av å være politi.

Men det er kanskje andre stillinger innen politietaten som kan være aktuelle; hva med for eksempel jurist i politiet? Da er det mer lovanvendelse og regeltolkning som blir viktig - og noen autister har virkelig glimrende detaljfokusert hukommelse. Det er heller ikke det samme behovet for å skjønne følelser, ansiktsuttrykk og motivasjon som jurist.

Anonymkode: 0ee6c...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tror at det er vanskelig eller umulig å gjøre en god jobb som politi ned en autismediagnose, da det å forstå mennesker er en viktig del av å være politi.

Men det er kanskje andre stillinger innen politietaten som kan være aktuelle; hva med for eksempel jurist i politiet? Da er det mer lovanvendelse og regeltolkning som blir viktig - og noen autister har virkelig glimrende detaljfokusert hukommelse. Det er heller ikke det samme behovet for å skjønne følelser, ansiktsuttrykk og motivasjon som jurist.

Anonymkode: 0ee6c...3d4

Jeg forstår mennesker?

Anonymkode: 52593...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...