AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #1 Skrevet 3. oktober 2021 Vi vurderer å kjøpe et hus med 130 kvadrat i boareal, eller p-rom da. I tillegg kommer en garasje på 18 kvadrat og en kjeller med lav takhøyde på 30 kvadrat. Holder det til en familie på fire? Vi har små barn nå, men de skal jo bli store etter hvert. Vi flytter fra en mindre leilighet i byen, så det vil uansett være en stor forskjell for oss. Men er det «stort nok»? Hva ville du hatt om du kunne velge, men innenfor en begrenset økonomi. Anonymkode: c330d...7d9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #2 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg bor sammen med to barn i leilighet på 115 m2 og det går helt fint. Bodde her også tidligere med samboer. Barna er nå 11 og 16 år. Vil tro 130 m2 er helt topp. Anonymkode: c591c...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #3 Skrevet 3. oktober 2021 Vi har mer enn god plass på 110 kvadratmeter. Vi er 4 stk. Bruker ikke all plassen en gang. Vi har to soverom. Ungene kan få hvert sitt soverom hvis de ønsker, men de er ikke der ennå. Anonymkode: 38f18...2ad
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #4 Skrevet 3. oktober 2021 Mer enn stort nok. Anonymkode: f94b3...571 2
Guddla Skrevet 3. oktober 2021 #5 Skrevet 3. oktober 2021 Når vi var 4 bodde vi på 110 kvm og hadde god plass. Tror det har mer med planløsninger å gjøre en bare kvm. Så er vel det som er viktig. Når barna blir store kan det re greit med store soverom eller en tv stue om rommene er litt små og 2 bad. Men tror 130 kvm går veldig bra jeg altså.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #6 Skrevet 3. oktober 2021 tenker det har med planløsning å gjøre. siden dere har kjeller har dere mye oppbevaringsplass, noe som gjør 130kvadrat mer romslig. selv tenker vi på å kjøpe et på 140, og planløsningen der gjør at det virker mye større enn andre hus vi har sett på med 170. Anonymkode: 7f34e...cbc
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #7 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg tenker det er området du bør fokusere på i første omgang, dersom barna er små. Er det ok skoler og barnehager i umiddelbar nærhet? Reisevei til jobb? Annet dere behøver i nærheten? Dersom 130 kvm blir for trangt på sikt så kan dere jo bytte bolig innen samme skolekrets når/dersom det blir behov for det. Anonymkode: 06614...d5a 3
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #8 Skrevet 3. oktober 2021 Guddla skrev (1 time siden): Når vi var 4 bodde vi på 110 kvm og hadde god plass. Tror det har mer med planløsninger å gjøre en bare kvm. Så er vel det som er viktig. Når barna blir store kan det re greit med store soverom eller en tv stue om rommene er litt små og 2 bad. Men tror 130 kvm går veldig bra jeg altså. Det er ganske små soverom til barna på 7 m2, men det er en ekstra TV-stue de kan bruke og et tilhørende ekstra baderom. Synes planløsningen virker god med flere soner. Anonymkode: c330d...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #9 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): tenker det har med planløsning å gjøre. siden dere har kjeller har dere mye oppbevaringsplass, noe som gjør 130kvadrat mer romslig. selv tenker vi på å kjøpe et på 140, og planløsningen der gjør at det virker mye større enn andre hus vi har sett på med 170. Anonymkode: 7f34e...cbc Hva slags planløsning er god og ikke? Hva ser jeg etter for å avgjøre om den er romslig eller ikke? Jeg synes det virker ganske stort der. Anonymkode: c330d...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #10 Skrevet 3. oktober 2021 Perfekt størrelse 😊 Vi bodde 4 stk på 200 kvm og dette ble aaaalt for stort for oss. Vi solgte huset fordi det ble mer belastende enn hva det gav oss og bor nå i en leilighet på ca 80 kvm mens vi venter på at rekkehuset skal bli ferdig. Det er på 124 kvm og har en av de beste planløsningene jeg har sett, så det gleder vi oss veldig til 😊 Anonymkode: 76ec2...066 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #11 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker det er området du bør fokusere på i første omgang, dersom barna er små. Er det ok skoler og barnehager i umiddelbar nærhet? Reisevei til jobb? Annet dere behøver i nærheten? Dersom 130 kvm blir for trangt på sikt så kan dere jo bytte bolig innen samme skolekrets når/dersom det blir behov for det. Anonymkode: 06614...d5a Området er helt perfekt. Veldig god skole ti minutter unna å gå, men sikkert litt lenger tid for et barn å gå. Barnehager to minutter å kjøre og fem minutter å gå. Tjue til jobb med bilen og en halvtime med kollektiv transport. Butikk ti minutter å gå og to minutter å kjøre. Området er egentlig perfekt, tomten og nabolaget også. Det er bare størrelsen som gjør oss litt i tvil, men det kan jo virke som det er stort nok da. Jeg har bare fått for meg at eneboliger er 150 kvadrat og ikke 130, men det er jo bare 20 kvadrat som skiller. Anonymkode: c330d...7d9 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #12 Skrevet 3. oktober 2021 Vi har 135 kvm p-rom og det er god plass. 2 bad, 4 soverom, stort oppholdsrom og stort kjøkken. Har også en stor innebod og eget vaskerom. Anonymkode: b5e28...ba6
Sandie Skrevet 3. oktober 2021 #13 Skrevet 3. oktober 2021 Vårt hus er 126 kvm og har 3 soverom. Går fint, men vi har ingen gjesterom/ekstrarom. Vi tenker nå å bygge på en etasje som kan innredes med loftstue,kontor og brukes som soveplass for overnattingsgjester.
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #14 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Perfekt størrelse 😊 Vi bodde 4 stk på 200 kvm og dette ble aaaalt for stort for oss. Vi solgte huset fordi det ble mer belastende enn hva det gav oss og bor nå i en leilighet på ca 80 kvm mens vi venter på at rekkehuset skal bli ferdig. Det er på 124 kvm og har en av de beste planløsningene jeg har sett, så det gleder vi oss veldig til 😊 Anonymkode: 76ec2...066 Åh, vil du dele planløsning? Jeg lurer sånn på hva som er en god og dårlig planløsning. Hvilke gode løsninger har dere valgt? Så deilig å kunne velge hvordan huset skal være selv. Hvordan ble 200 kvadrat belastende? Mye å vaske eller rom som ikke ble brukt? Anonymkode: c330d...7d9
Amatariel Skrevet 3. oktober 2021 #15 Skrevet 3. oktober 2021 Planløsning har alt å si. Vi bodde i 10 år med to barn på akkurat 100 kvm. Var en tomannsbolig på to etasjer. Var først da vi fikk barn nr.3 at vi følte behovet for å flytte. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #16 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har 135 kvm p-rom og det er god plass. 2 bad, 4 soverom, stort oppholdsrom og stort kjøkken. Har også en stor innebod og eget vaskerom. Anonymkode: b5e28...ba6 Huset har innebod og vaskerom, og det var en av grunnene til jeg falt for det! Godt å høre at det er god plass. Anonymkode: c330d...7d9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #17 Skrevet 3. oktober 2021 Sandie skrev (4 minutter siden): Vårt hus er 126 kvm og har 3 soverom. Går fint, men vi har ingen gjesterom/ekstrarom. Vi tenker nå å bygge på en etasje som kan innredes med loftstue,kontor og brukes som soveplass for overnattingsgjester. Huset har tre soverom, men ingen gjesterom. Det er en av tingene jeg er usikker på. Det er imidlertid en tv-stue, så den kan kanskje fungere som gjesterom når det trengs. Jeg har sjekket reguleringsplanen for området, og det er ikke rom for noen påbygg eller tilbygg i utnyttelsesgraden. Så vi må være helt sikre på at det holder. Anonymkode: c330d...7d9
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #18 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva slags planløsning er god og ikke? Hva ser jeg etter for å avgjøre om den er romslig eller ikke? Jeg synes det virker ganske stort der. Anonymkode: c330d...7d9 For oss er det viktig å ha inngang, bad, kjøkken og stue på samme plan. Vi vil også ha åpen kjøkken og stueløsning fordi det er mer sosialt. Åpne rom i stedet for mye areal som går bort i kronglete ganger, trapperom osv. Anonymkode: 76ec2...066
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #19 Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Åh, vil du dele planløsning? Jeg lurer sånn på hva som er en god og dårlig planløsning. Hvilke gode løsninger har dere valgt? Så deilig å kunne velge hvordan huset skal være selv. Hvordan ble 200 kvadrat belastende? Mye å vaske eller rom som ikke ble brukt? Anonymkode: c330d...7d9 Mye å vaske, mye å varme opp, store arealer å bevege seg på som gir dårlig flyt, større terskler og mere plass å legge rot rett og slett. Vi hadde 20 kvm med kjøkken som alltid var rotete. Nå har vi bare en liten vinkel men det fungerer og er alltid ryddig fordi det er så utrolig lite pes å bare rydde det. Det handler mye om hva vi trenger som en familie for å få bedre flyt, rett og slett lavere terskler og mindre plass å rote på. Deler ikke planløsning, men som skrevet over så er det veldig viktig for oss å ha inngang, bad, stue og kjøkken på samme plan for å få best mulig flyt og slippe å gå opp og ned trapper hele tiden. Lett å få ungene ut for å leke og å lufte hund. I andre etasje er det bad med vaskemaskin og 3 soverom, mens i 3 etasje blir det soverom, loftstue og 2 takterrasser. Når det er sagt, hadde jeg hatt mulighet til å bygge et hus på et plan så hadde jeg gjort det, men vi ønsker ikke å bo i enebolig igjen så da er rekkehus på 3 etasjer alternativet vi står igjen med. Størrelsen derimot kan ikke bli mer perfekt selv om 3 etasjer er litt upraktisk 😊 men pga planløsningen så slipper vi å forholde oss så mye til de andre etasjene hele tiden. Anonymkode: 76ec2...066 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #20 Skrevet 3. oktober 2021 Jeg mener at BRA er viktigere enn P-rom, for da får du med boder i beregningen. Og får du loft i tillegg er det gull verdt. Selv om et lavt kryploft ikke regnes med på størrelse er det utrolig hvor mye du får plass til der. Jeg har bodd i hus på 170kvm uten en eneste bod inne, så det var ingen steder å lagre ting. Tullete stor stue som var vanskelig å innrede. Huset var fint, men skrekkelig upraktisk uten loft eller kjeller. Nå ser vi etter nytt sted å bo, og lagring er en av de viktigste tingene for meg. Anonymkode: be33e...3c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå