Gå til innhold

Enkle tips for en sunnere hverdag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen enkle tips for å få en sunnere hverdag? Gjerne kom med matoppskrifter i tillegg. Jeg vil gjerne. Men synes det er mye og sette seg inn i. Vil bare ha et bedre kosthold. Blir ofte raske og usunne løsninger..

Anonymkode: 2da91...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det noen som har noen enkle tips for å få en sunnere hverdag? Gjerne kom med matoppskrifter i tillegg. Jeg vil gjerne. Men synes det er mye og sette seg inn i. Vil bare ha et bedre kosthold. Blir ofte raske og usunne løsninger..

Anonymkode: 2da91...453

Lag opp større porsjoner når du først lager mat og frys ned. Supper og gryteretter er genialt til dette.

Noen oppskrifter:

Gulrot- og ingefærsuppe 
5 stk  gulrøtter, middels store 
1 stk  purreløk 
2 stk  hvitløker, skrelte 
2 cm  ingefær 
1 ts  gurkemeie 
3 dl  vann eller mer (vannet skal akkurat dekke gulrøttene) 
1 boks  kokosmelk 
salt og pepper 
sitronsaft til smakesetting

Gulrot- og ingefærsuppe Skrell gulrøtter og kutt dem i biter. Grovhakk purreløk og knus hvitløk. Hakk, skjær eller riv ingefær. Surr gulrøtter, purreløk, hvitløk, ingefær og gurkemeie i litt olivenolje i en romslig kasserolle. Tøm på vann og kokosmelk. La det hele koke til det er mykt. Ca. 20 minutter. Bland suppen glatt i blender eller med stavmikser.Smak til suppen med salt og pepper og litt sitronsaft

Linsegryte  
1 gul løk 
2–3 hvitløksfedd 
2–3 ss stekeolje 
2–4 ts rød curry paste (smak til, det er stor forskjell på merkene)  
1 boks hermetiske tomater 
1 liten boks kokosmelk( 2 ½ dl) 
1 grønnsaksbuljongterning eller 1 ss pulver   350 gram slukte linser (2 små bokser) 
2 never frisk spinat, grovhakket(valgfritt)

Varm oljen i en kjele, og stek løk og hvitløk i om lag 5 minutter til den er blank. Bland så curry paste godt inn. (Husk at det er varierende styrke på curry paste, så hvis du ikke vet styrken og har sarte ganer til bords, er det bedre om du starter med 1 ts, og heller tilsetter mer helt til slutt når du kan smake.)

Ha i tomater, kokosmelk og den knuste buljongterningen og la koke i ca. 5 minutter. Rør om av og til.

Tilsett linser og spinat. Rør til spinaten faller sammen.

Søtpotet curry
1 stk løk 
1-2 fedd hvitløk 
1 ss  olje 
500 gram søtpotet (tilsvarer en stor potet) 
1 boks hermetiske røde linser 
1 boks kokosmelk 
1 boks hermetiske tomater 
1 ss curry paste (eller mer hvis du er glad i sterk smak) 
salt og pepper

Hakk opp løk og hvitløk og surr det i en kjele 2-3 minutter sammen med kokosolje. 

Ha kokosmelken, de hermetiske tomatene og søtpotet  i gryten, og la det småkoke i ca 25 minutter.Tilsett linser på slutten av koketiden

Ha i curry paste og smak til med salt og pepper.

Kikertgryte 
2 løk, finhakket  
4 fedd hvitløk, knuste  
2 ss olivenolje  
2 håndfull koriander, grovhakket  
2 ss ingefær, finrevet  
2 ts gurkemeie 
3 ts karri  
2 bokser kokosmelk  
4 ss tomatpuré  
2 ts sukker 
½ ts kajennepepper 
2 bokser kikerter  
2 ts garam masala

Fres løk og hvitløk i olivenolje et par minutter i en kjele.

Tilsett resten av ingrediensene bortsett fra garam masala og kikerter.

La retten putre i 20–30 minutter til den er tjukk og kremete.

Tilsett kikerter helt til slutt. Smak til retten med garam masala og eventuelt ekstra krydder. La karrigryta stå og putre i enda et par minutter, til kikertene er blitt helt gjennomvarme.

Anonymkode: de23d...700

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det kan være både billig og sunt å bake brød.  Det kan også gjøres veldig enkelt med lite arbeid og oppvask.  Jeg spiser lite brød, og disse skal jeg skjære opp i skiver og fryse ned 2-3 skiver i poser. Så går det fort å finne det i frysen og jeg slipper å kaste noe.

i dag hadde jeg kun grovt, sammalt hvetemel, havregryn og litt sesamfrø i skapet.  Hvis jeg hadde hatt noe hvetekli, linfrø, solsikkekjerner så ville jeg ha brukt det.  Det viktigste er å bruke 900 gram diverse mel og 9 dl vann.  Disse to brødene inneholder totalt 2844 kalorier og har også masse fiber og lite fett.

Bland sammen 750 g grov samm.hvete, 100 g havregryn og 50 g sesamfrø, 1 lita ts salt og 1/2 pose gjær.

hell oppi 9 dl vann og rør rundt. Deigen skal være løs.  Ingen elting. 
Grav deigen ut i 2 brødformer og glatt dem til. Dekk over formene og vent til brødene hever seg opp mot kanten av formene. Mine sto ca 2 timer mens jeg holdt på med noe annet.  Brød som bakes av mye grovt mel vil ikke heve like mye som brød av finere mel.

Stek dem nederst i ovnen i ca 35 minutter på 190 grader og velt dem ut av formene.  Stek videre med bunnen opp i 20-30 min.

0FDCB8FE-C9F8-4606-A9E2-1E65D5218DE0.jpeg

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hovedregel kjøp råvarer i stedet for mat med ingredienser. Da utelukker en 80% av maten på butikken, men gjør gode ting for helsen. 

Anonymkode: 444cb...63f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som hovedregel kjøp råvarer i stedet for mat med ingredienser. Da utelukker en 80% av maten på butikken, men gjør gode ting for helsen. 

Anonymkode: 444cb...63f

Helt enig. Da vet man hva man får i seg 😀 jeg lager alltid fra bunnen og synes ikke noe om ferdigprodukter.  Har selvfølgelig forståelse for tidsklemma, men det er mye som kan forberedes og lages uten stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Sjekk ut Berit Nordstrand, Lise Finckenhagen og Aicha Bouchlou. Masse inspirasjon og fristende oppskrifter. 

Her er noen oppskrifter jeg bruker ofte: 

https://beritnordstrand.no/oppskrifter/hjemmelaget-frokostblanding

https://www.etkjokken.com/2016/06/krydrede-kikerter-med-hakket-salat/

https://aichasmat.no/thai-rakostsalat-med-risnudler/

https://www.godt.no/oppskrift/8672/sunn-laksemiddag-paa-30-min

Denne sjokladen er minst like god som vanlig sjokolade.

Jeg prøver å tilføre noe grønt til alle måltid, om det så bare er ei agurskive på skiva. eller noen blåbær på havregrøten. Dette har gjort det lettere for meg å klare å få i meg fem om dagen, også  synes jeg det gir måltidet et løft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt tips: Slutt å småspise mellom måltider! ;) Fordøyelsen har godt av å få pauser.

Anonymkode: 75796...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk mye mer vann!

Unngå godteri, ris, brus med sukker i seg, pasta og brød så godt du kan.

Spis gjerne rugsprø, eller knekkebrød i stedet for brød.

Havregryn og egg er det bra å ha daglig.

Anonymkode: aa9dc...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (15 timer siden):

Sjekk ut Berit Nordstrand, Lise Finckenhagen og Aicha Bouchlou. Masse inspirasjon og fristende oppskrifter. 

Her er noen oppskrifter jeg bruker ofte: 

https://beritnordstrand.no/oppskrifter/hjemmelaget-frokostblanding

https://www.etkjokken.com/2016/06/krydrede-kikerter-med-hakket-salat/

https://aichasmat.no/thai-rakostsalat-med-risnudler/

https://www.godt.no/oppskrift/8672/sunn-laksemiddag-paa-30-min

Denne sjokladen er minst like god som vanlig sjokolade.

Jeg prøver å tilføre noe grønt til alle måltid, om det så bare er ei agurskive på skiva. eller noen blåbær på havregrøten. Dette har gjort det lettere for meg å klare å få i meg fem om dagen, også  synes jeg det gir måltidet et løft. 

Vil bare kommentere sjokoladen i siste linken her. Denne er ikke noe sunnere enn å spise vanlig sjokolade. Kokosblomstsukker er ikke noe mer gunstig for kroppen enn hvitt sukker (det oppfører seg helt likt når det kommer i kroppen), og kokosfett er en av de mest ugunstige fettypene man kan få i seg. Så om dette er et bytte man gjør for å være sunn, så lurer man seg selv. Generelt gjelder dette det meste som kommer fra Berit Nordstrand, god fagfellevurdert forskning går imot de snevre og dårlige studiene hun gjerne viser til. Når det er sagt, om man liker denne sjokoladen er det ikke noe i veien for å spise denne i stedet for annen snop. Alt med måte. 

Anonymkode: 6b33e...c02

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Vil bare kommentere sjokoladen i siste linken her. Denne er ikke noe sunnere enn å spise vanlig sjokolade. Kokosblomstsukker er ikke noe mer gunstig for kroppen enn hvitt sukker (det oppfører seg helt likt når det kommer i kroppen), og kokosfett er en av de mest ugunstige fettypene man kan få i seg. Så om dette er et bytte man gjør for å være sunn, så lurer man seg selv. Generelt gjelder dette det meste som kommer fra Berit Nordstrand, god fagfellevurdert forskning går imot de snevre og dårlige studiene hun gjerne viser til. Når det er sagt, om man liker denne sjokoladen er det ikke noe i veien for å spise denne i stedet for annen snop. Alt med måte. 

Anonymkode: 6b33e...c02

Ja okei. Det visste jeg ikke. Men jeg spiser jo ikke sjokolade for å være sunn, spiser det fordi jeg har lyst på det. Så jeg er uansett fornøyd med en sjokolade som er så god, som ikke er tilsatt raffinert sukker. Å kutte sukkerforbruket var det største målet når jeg bestemte meg for å prøve på et sunnere kosthold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (27 minutter siden):

Ja okei. Det visste jeg ikke. Men jeg spiser jo ikke sjokolade for å være sunn, spiser det fordi jeg har lyst på det. Så jeg er uansett fornøyd med en sjokolade som er så god, som ikke er tilsatt raffinert sukker. Å kutte sukkerforbruket var det største målet når jeg bestemte meg for å prøve på et sunnere kosthold. 

Men hvis du spiser et produkt som inneholder kokosblomstsukker har du jo ikke kuttet i sukkerforbruket? :klo: Påvirkningen på kroppen er den samme enten du spiser raffinert sukker (vanlig sukker) eller andre typer sukker (fruktsukker, melkesukker etc) https://www.faktisk.no/artikler/z4o20/fruktsukker-er-sunnere-enn-vanlig-sukker

Anonymkode: d8d8b...72a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvis du spiser et produkt som inneholder kokosblomstsukker har du jo ikke kuttet i sukkerforbruket? :klo: Påvirkningen på kroppen er den samme enten du spiser raffinert sukker (vanlig sukker) eller andre typer sukker (fruktsukker, melkesukker etc) https://www.faktisk.no/artikler/z4o20/fruktsukker-er-sunnere-enn-vanlig-sukker

Jeg har kuttet i sukkerforbruket ja. 

Før når jeg skulle kjøpe godis, kjøpte jeg så mye at jeg kunne bli kvalm. Nå spiser jeg bare den ene sjokoladen. Akkurat nå sitter jeg og spiser bringebær, og fruktsukker er jo ikke noe bedre enn vanlig sukker. Men alikevel så føler man seg bedre av og spise bær enn smågodt. 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Drikk mye mer vann!

Unngå godteri, ris, brus med sukker i seg, pasta og brød så godt du kan.

Spis gjerne rugsprø, eller knekkebrød i stedet for brød.

Havregryn og egg er det bra å ha daglig.

Jeg har en sunt kosthold med brød og fullkornspasta inntas fra tid til annen. Dette karbo er skadelig har jeg aldri latt med påvirke av. Og hva mener du med egg er var daglig? Egg inneholder ikke magisk som man ikke kan få i seg via andre kilder. Selv har jeg ikke spist noe form for egg på mange år og er frisk og rask

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har en sunt kosthold med brød og fullkornspasta inntas fra tid til annen. Dette karbo er skadelig har jeg aldri latt med påvirke av. Og hva mener du med egg er var daglig? Egg inneholder ikke magisk som man ikke kan få i seg via andre kilder. Selv har jeg ikke spist noe form for egg på mange år og er frisk og rask

Egg er noe av det som holder magen mett lengst ift hvor stor/liten mengde man spiser av det.  Jeg sa aldri at egg er forebyggende medisin. 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Egg er noe av det som holder magen mett lengst ift hvor stor/liten mengde man spiser av det.  Jeg sa aldri at egg er forebyggende medisin. 🤣

Når du sier at noe ikke bra (brød,pasta osv)og noe er det ikke rart man tenker at du mener helserelatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
miaw skrev (14 timer siden):

Jeg har kuttet i sukkerforbruket ja. 

Før når jeg skulle kjøpe godis, kjøpte jeg så mye at jeg kunne bli kvalm. Nå spiser jeg bare den ene sjokoladen. Akkurat nå sitter jeg og spiser bringebær, og fruktsukker er jo ikke noe bedre enn vanlig sukker. Men alikevel så føler man seg bedre av og spise bær enn smågodt. 🙄

Klart man føler seg bedre av bær enn av smågodt. Selv om det er fruktsukker i bær, så er det i tillegg fiber og vitaminer, masse godt som kroppen vår har godt av. Tenker jeg. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (16 timer siden):

Klart man føler seg bedre av bær enn av smågodt. Selv om det er fruktsukker i bær, så er det i tillegg fiber og vitaminer, masse godt som kroppen vår har godt av. Tenker jeg. :) 

Ja nettopp, det var poenget mitt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (13 timer siden):

Ja nettopp, det var poenget mitt :) 

Men du skrev jo at du hadde erstattet sjokoladen du spiste tidligere, med Berit Nordstrand-sjokoladen. Det er ikke mer fiber, vitaminer eller andre ting kroppen har godt av i Berit Nordstrand-sjokoladen enn i vanlig sjokolade. Så gitt at man spiser samme mengde sjokolade, har man ikke gitt kroppen noe mer/bedre næring ved å spise sjokolade søtet med kokosblomstsukker istedenfor å spise vanlig sjokolade.

Dersom man derimot erstatter sjokoladen man tidligere har pleid å spise, med å isteden spise frukt og bær blir det selvsagt en helt annen sak. DET er det heller ingen som har nektet for at er et sunnere alternativ enn å spise sjokolade. Siden ts ba om tips for å oppnå en sunnere hverdag ga det jo lite mening at du nevnte Berit Nordstrand-sjokoladen. Den er ikke noe godt tilskudd til en sunnere hverdag- tvert imot, som også en annen nevner, er kokosfett en veldig ugunstig fett-type for kroppen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2021 den 15.10):

Men du skrev jo at du hadde erstattet sjokoladen du spiste tidligere, med Berit Nordstrand-sjokoladen. Det er ikke mer fiber, vitaminer eller andre ting kroppen har godt av i Berit Nordstrand-sjokoladen enn i vanlig sjokolade. Så gitt at man spiser samme mengde sjokolade, har man ikke gitt kroppen noe mer/bedre næring ved å spise sjokolade søtet med kokosblomstsukker istedenfor å spise vanlig sjokolade.

Dersom man derimot erstatter sjokoladen man tidligere har pleid å spise, med å isteden spise frukt og bær blir det selvsagt en helt annen sak. DET er det heller ingen som har nektet for at er et sunnere alternativ enn å spise sjokolade. Siden ts ba om tips for å oppnå en sunnere hverdag ga det jo lite mening at du nevnte Berit Nordstrand-sjokoladen. Den er ikke noe godt tilskudd til en sunnere hverdag- tvert imot, som også en annen nevner, er kokosfett en veldig ugunstig fett-type for kroppen.

Tråden heter "enkle tips for en sunnere hverdag"

Jeg tipset om: Kutte raffinert sukker. Fordi jeg spiser sunnere når jeg har sluttet med det. Det betyr ikke at det er sunnere å spise Berit norsdtrands sjokolade over stratos. Men å slutte og kjøpe matvarer som har raffinert sukker, og oppdage andre alternativer som kos. For meg har det hjulpet å få en sunnere hverdag. Jeg tipset bare om en sjokolade jeg synes var god, jeg har aldri påstått at det er mer fiber eller mineraler i den. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...