Gå til innhold

Høyt stoffskifte

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kom nettopp frem til at jeg har så mange symptomer på høyt stoffskifte: irriterte øye/synsproblemer, hoven hals og hjertebank. Høres veldig ut som det er høyt stoffskifte jeg har. Har bestilt legetime, så får høre hva de sier der. Ble litt bekymret når jeg leste om behandlingsmulighetene. Noen som har erfaringer med dette, og kan fortelle meg litt om hvordan behandlingen har fungert? 

Anonymkode: aae6d...85a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kom nettopp frem til at jeg har så mange symptomer på høyt stoffskifte: irriterte øye/synsproblemer, hoven hals og hjertebank. Høres veldig ut som det er høyt stoffskifte jeg har. Har bestilt legetime, så får høre hva de sier der. Ble litt bekymret når jeg leste om behandlingsmulighetene. Noen som har erfaringer med dette, og kan fortelle meg litt om hvordan behandlingen har fungert? 

Har lite erfaring med høyt desverre. Men det er mye nyttig info og ev gode råd å få inne på stoffskifte forum på fb, vi med høyt stoffskifte. 

Anonymkode: ed1bd...06c

Skrevet

Jeg ble diagnostisert med høyt stoffskifte/Graves sykdom. Jeg tok medisiner for det. I begynnelsen var det litt prøving og feiling for å finne rett dosering. Etter de fant den gikk jeg på medisinene i 18 måneder, da gikk jeg av medisinene i samråd med fastlegen. Har ikke hatt noen problemer etter det og alle senere målinger har vært fine.

Anonymkode: ab946...968

• Liker 1
Skrevet

Har gått på medisiner i 7,5 år. Ble behandlet med radioaktiv jod for snart et år siden, men etter et par måneder var stoffskiftet høyere enn noen gang. Nå ser det ut som om det går mot operasjon, noe jeg egentlig ikke ønsker (er livredd for narkose).

De fleste fastleger kan nesten ingenting om stoffskifte, men du kan være heldig og treffe på en som kan litt. Med høyt stoffskifte skal du uansett henvises til endokrinolog. Og husk at symptomene kan komme lenge før det viser på blodprøver. Så hvis blodprøvene er normale og ingenting annet er galt bør du ta nye prøver om noen måneder hvis du ikke blir bedre.

Vil anbefale ei facebookgruppe som heter «Vi med Graves». Der er det folk som kan mye om høyt stoffskifte, mye mer enn de fleste fastleger.

Anonymkode: 053c3...962

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt Graves i 15 år. Det stemmer ikke at ingen fastleger kan noe om dette, alle de 5 fastlegene jeg har hatt disse årene har vært til god hjelp. Ta blodprøver hos fastlegen og viser de høyt stoffskifte blir du henvist endokrinolog. Det vanlige er å starte med på medisiner (tabletter) og så følges med blodprøver hos fastlege hver 3-4 uke inntil du er på normalnivå, da er det sjeldnere blodprøver men fortsatt medisinering inntil du har holdt deg stabil en stund. De fleste går på medisiner 1-1,5 år, så trapper du ned og slutter og ser hvordan det går. Noen vil få tilbakefall, men mange har bare den ene runden med behandling. Får du tilbakefall kan det enten være aktuelt med ny runde med medisiner, eller du får radioaktivt jod eller operasjon. Det viktigste å være obs på hvis du er kvinne i fertil alder, er at behandlingen ikke er forenelig med graviditet da det er fare for misdannelser hos fosteret. Dette får du nok beskjed om av lege, men bare nevner det likevel. Er hjertebanken plagsom kan du får medisiner som roer det ned i påvente av at stoffskifte roer seg. Og i motsetning til hun over vil jeg ikke råde deg til å lese for mye på diverse forum og grupper. Det er mange som tror de kan mye, men som slett ikke har så god peiling som de tror. 

Anonymkode: 31381...9f6

Skrevet

Takk for svar! Jeg har fått legetime neste uke, så blir interessant å høre hva de sier der. Måtte jo lese litt på nett, og har 90% av symptomene så blir overrasket om det ikke er noe galt med stoffskiftet.. Sliter mye med konsentrasjon, hukommelse og humør. Er det en sjanse for at dette blir bedre med medisiner, liksom? 
- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...