Gå til innhold

Er autisme et symptom på psykose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det det? Det står på nett men noen som har noe informasjon om det? 

Anonymkode: 50ed1...8a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei

Anonymkode: 6e5fe...7c6

• Liker 6
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 21463...3a6

• Liker 4
Skrevet

autisme er jo en diagnose, har ingenting med psykose å gjøre.. 

Anonymkode: 12b31...f11

• Liker 6
Skrevet

Kan vel si at autisme et det stikk motsatte av psykose. Der hvor en autist ikke klarer å lese det underforståtte, ellet ikke klarer å se det som ikke et skrevet direkte i klartekst, der vil en med psykose overanalysere og se koblinget og budskap som absolutt ikke er tilstede. Et eksempel: 2 personer sitter i et rom. En av de sier: «Det er varmt her». Hvis mottakeren av denne ytringern ikke har autisme eller psykose, så er det naturlig at vedkommende svarer noe sånt som: «Du kan jo bare åpne vinduet. Eller vil du at jeg skal gjøre det?» . En autist svarer kanskje bare «OK» (da dette bare sees på som en faktaopplysning, ikke som noe om en ønsket reaksjon). En med psykose vil tro at det ligger en baktanke bak dette utsagnet, og vil f.eks tolke det slik som at vedkommende har satt på ekstra mye varme for å være utrivelig med seg, eller f.eks å ha satt på mye varme for at en skal kle av seg og bli seksuelt utnyttet…

Anonymkode: df043...99d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan vel si at autisme et det stikk motsatte av psykose. Der hvor en autist ikke klarer å lese det underforståtte, ellet ikke klarer å se det som ikke et skrevet direkte i klartekst, der vil en med psykose overanalysere og se koblinget og budskap som absolutt ikke er tilstede. Et eksempel: 2 personer sitter i et rom. En av de sier: «Det er varmt her». Hvis mottakeren av denne ytringern ikke har autisme eller psykose, så er det naturlig at vedkommende svarer noe sånt som: «Du kan jo bare åpne vinduet. Eller vil du at jeg skal gjøre det?» . En autist svarer kanskje bare «OK» (da dette bare sees på som en faktaopplysning, ikke som noe om en ønsket reaksjon). En med psykose vil tro at det ligger en baktanke bak dette utsagnet, og vil f.eks tolke det slik som at vedkommende har satt på ekstra mye varme for å være utrivelig med seg, eller f.eks å ha satt på mye varme for at en skal kle av seg og bli seksuelt utnyttet…

Anonymkode: 

Du synes ikke innlegget ditt er en smule generaliserende og sort/hvitt? Det er faktisk mennesker du snakker om,  ikke en stereotyper fra en slitt lærebok fra 80tallet med sitat fra O'store Freud 

• Liker 3
Skrevet
Laraa skrev (11 minutter siden):

Du synes ikke innlegget ditt er en smule generaliserende og sort/hvitt? Det er faktisk mennesker du snakker om,  ikke en stereotyper fra en slitt lærebok fra 80tallet med sitat fra O'store Freud 

Synes det var et godt eksempel AB....99d kom med!

Anonymkode: 9fbb9...b48

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har på ingen måte noe som helst med hverandre å gjøre.

Anonymkode: 7ae69...306

Skrevet

Har du linken og kilden på dette, TS? 

Anonymkode: c4e76...59a

Skrevet
30 minutter siden, Laraa said:

Jeg har møtt flere mennesker i psykose, og jeg synes ts sin beskrivelse var utrolig treffende.

Anonymkode: d0c07...920

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har møtt flere mennesker i psykose, og jeg synes ts sin beskrivelse var utrolig treffende.

Edit: Ikke ts men df043...99d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det var et godt eksempel AB....99d kom med!

Anonymkode: 9fbb9...b48

Synes forsåvidt jeg også. For jeg hadde også bare sagt ok. Med mindre jeg syntes det var varmt selv. Da hadde jeg nok kommet på å løse situasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...