Gå til innhold

Tror jeg har lipødem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tidlig i tenårene la jeg etterhvert merke til at leggene mine var flaut store. Var ellers normalvektig. Fikk ikke på meg sko som gikk oppover leggen, absolutt ingen av den type sko passet. Etterhvert ble beina større og større og rompa er nå gigantisk. Folk kommenterer den. Har også fett på overkroppen, men ikke i nærheten av som på underkroppen. 

Veier nå 150 kilo (er 180). Gikk ned 20 kilo for et par år siden, mistet kun på magen. Leser at de som har lipødem har smerter i beina, men det har jeg ikke. De er derimot vondt å ta på og bare jeg er borti noe med beina får jeg store blåmerker. 

Følges opp av overvektsklinikken. Spurte legen der om hun trodde jeg hadde det og hun svarte bare «tror ikke det». Men ble ikke sjekket. Håper ikke jeg har det, men jeg er ganske sikker.. teller alle kalorier inn og det stemmer ikke.. folk som bor med meg skjønner det heller ikke. Spiser stort sett kun middag Og har da fått kommenterer som «hva spiser du til middag da? En hel hest?» 

Jeg ser ut som en stor pære, kan ikke bruke annet enn skjørt. Verste er at jeg nesten ikke vil vite om det er det, er jo ingen behandling 😕 

Anonymkode: 8f65c...167

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo ta opp dette med legen, han henviser deg videre evt 

Anonymkode: 8b808...33c

• Liker 2
Skrevet

Søk etter lipødem-grupper på Facebook. Du vil kunne få langt bedre hjelp der, enten du har diagnosen eller ikke ❤️

Anonymkode: 0b8a9...132

• Liker 3
Skrevet

Uansett så er jo vektnedgang gunstig, å bare spise ett måltid om dagen hjelper deg ikke med det. 

Anonymkode: e228c...e25

• Liker 1
Skrevet

Lymfeødem er en annen mulighet, det kan likne veldig. Legger seg væske i spesielt beina, etterhvert også hofter/rumpe og mage.

I så fall er det litt heldigere stilt, for da kan det hjelpe med en spesiell type massasje for å drenere lymfe, spesielle ‘strømpebukser’ som skal gi kompresjon (hjelpemiddelsentralen) bl.a

Anonymkode: ab55f...a5e

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 19.53):

Lymfeødem er en annen mulighet, det kan likne veldig. Legger seg væske i spesielt beina, etterhvert også hofter/rumpe og mage.

I så fall er det litt heldigere stilt, for da kan det hjelpe med en spesiell type massasje for å drenere lymfe, spesielle ‘strømpebukser’ som skal gi kompresjon (hjelpemiddelsentralen) bl.a

Anonymkode: ab55f...a5e

Det bruker man på lipødem også. Let opp fysioterapeutlisten på nllf.no og finn en fysio med kompetanse på lipødem der du bor. Mange leger har ikke peiling på sykdommen. 
Lipødem-fettet er forresten mye hardere enn vanlig fett, så ofte kjenner man forskjellen. 

Jeg har sykdommen og er midt i et operasjonsforløp for å bli tilnærmet symptomfri. Dessverre en kostbar sykdom.

Anonymkode: e1df0...b40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...