Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å ikke være så opptatt av vekt, men synes det begynner å bli litt mye nå altså. 

Hadde en startvekt på 50,5 kg i uke 13 (gikk kanskje ned noen kg i starten på grunn av oppkast). Nå er jeg i uke 35 og veier 69 kg. Det har vært en jevn økning siden uke 13. 
Er ikke dette veldig mye? Det er jo fortsatt 5 uker igjen til termin.... 

Til sammenligning gikk jeg opp 15 kg totalt forrige svangerskap. Hadde ca samme startvekt da. Men da hadde jeg MYE vann i kroppen de siste ukene, så det veide nok litt. Det er riktig nok 8 år siden forrige svangerskap, men jeg er fremdeles under 30 år. Redd jeg ikke blir kvitt kiloene denne gangen :(

Anonymkode: 26358...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er over 30. Gikk opp over 30kg, mye vann. Har noen kg igjen, men tror de forsvinner når jeg begynner å leve normalt. 

Jordmoren min sa at de med lav vekt i starten av svangerskapet ofte legger på seg mest, for å ha reserver til etter ammingen 😊

• Liker 1
Skrevet

Det tror jeg kommer til å hå fint! Jeg gikk opp over 30 kg i begge mine svangerskap. Gikk greit ned i vekt igjen. Ikke stress med vekt nå

Anonymkode: 7b880...a02

• Liker 2
Skrevet

Hva spiser egentlig dere som har gått opp så mye? Lurer ikke dømmende altså, bare nysgjerrig.

Anonymkode: 7c69c...e9c

• Liker 4
Skrevet

Med din startvekt så tror jeg ikke det er påfallende mye, tvert i mot. 

Anonymkode: 4f681...cc4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva spiser egentlig dere som har gått opp så mye? Lurer ikke dømmende altså, bare nysgjerrig.

Spise hovedsaklig pommes frites med bernaise, og sjokoladepudding. For det smaker det samme i retur. Gikk opp 30kg selv om jeg spydde flere ganger daglig, hver bidige dag fra uke 6 til fødsel. 

Anonymkode: 87f26...3f1

Skrevet

Hvor høy er du da?

Anonymkode: bb4bd...bc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser stort sett det samme som før. Kanskje litt hyppigere enkelte dager. Ikke kostholdet som gjør det i alle fall. Beveger meg mindre da. Veldig tung og sliten i kroppen + bekkenløsning. 

Går på jobb og lever omtrent som før. Ungen er helt på gjennomsnittet størrelsesmessig 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor høy er du da?

Normalt høy. 166 cm.

Skrevet
Sokkar skrev (1 time siden):

Er over 30. Gikk opp over 30kg, mye vann. Har noen kg igjen, men tror de forsvinner når jeg begynner å leve normalt. 

Jordmoren min sa at de med lav vekt i starten av svangerskapet ofte legger på seg mest, for å ha reserver til etter ammingen 😊

Det tror jeg kommer til å hå fint! Jeg gikk opp over 30 kg i begge mine svangerskap. Gikk greit ned i vekt igjen. Ikke stress med vekt nå

Anonymkode: 7b880...a02

Godt å høre! Jordmor heva liksom på øyenbrynet av vekta. Sa ikke noe. Hun sa tidlig i svangerskapet at om man bikker 20kg i pluss så burde man tenke litt på vekta. Nå er jeg jo snart der 🙈 og enda lenge igjen! Ikke nevneverdig stor mage heller. Så det har lagt seg andre steder på kroppen. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Med din startvekt så tror jeg ikke det er påfallende mye, tvert i mot. 

Har alltid hatt lav vekt, men er ikke syltynn i utgangspunktet heller altså. Egentlig helt normal. Bare lettvekter 😅 

TS

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Normalt høy. 166 cm.

Da er du overvektig.. 

• Liker 2
Skrevet

Da er du overvektig.. 

Som gravid? Nei. Skjerp deg. 

• Liker 12
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Som gravid?

Ja.

• Liker 2
Skrevet

Jo faktisk. 

https://spurt.no/vektkalkulator-for-gravide/

Ja, og vi skal alltid ta BMI 100% alvorlig. Hva vekten består av, hva man spiser og hva som fører til vektoppgangen er ikke så nøye, når BMIen tilsier annet. Vann veier like mye som luft. 

🙄

Hun har for øvrig gådd opp 1,5 kg mer enn anbefalt pr hennes BMI før svangerskapet. Hun har 5 uker igjen, så jeg tipper hun bikker 2,5 kg mer enn anbefalt. Med tanke på at hun gikk opp 15 i forrige svangerskap, for 8(!!) år siden, og gikk ned alt til samme, lave vekt, så tror jeg du kan sitte helt rolig i båten. Ts sier ingenting om plager som sv.diabetes eller preeklampsi, som er en risiko ved høy vektoppgang (! Dette er ikke høy vektoppgang, selv om den er rett over anbefalingen). 

Så nei, TS er ikke overvektig. TS er gravid og har en BMI som kunne vært definert som overvektig om hun ikke var gravid, men som gravid, en midlertidig tilstand, så defineres hun ikke som overvektig. 

TS, er du bekymret så tar du en telefon til jordmor. 

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, og vi skal alltid ta BMI 100% alvorlig. Hva vekten består av, hva man spiser og hva som fører til vektoppgangen er ikke så nøye, når BMIen tilsier annet. Vann veier like mye som luft. 

🙄

Hun har for øvrig gådd opp 1,5 kg mer enn anbefalt pr hennes BMI før svangerskapet. Hun har 5 uker igjen, så jeg tipper hun bikker 2,5 kg mer enn anbefalt. Med tanke på at hun gikk opp 15 i forrige svangerskap, for 8(!!) år siden, og gikk ned alt til samme, lave vekt, så tror jeg du kan sitte helt rolig i båten. Ts sier ingenting om plager som sv.diabetes eller preeklampsi, som er en risiko ved høy vektoppgang (! Dette er ikke høy vektoppgang, selv om den er rett over anbefalingen). 

Så nei, TS er ikke overvektig. TS er gravid og har en BMI som kunne vært definert som overvektig om hun ikke var gravid, men som gravid, en midlertidig tilstand, så defineres hun ikke som overvektig. 

TS, er du bekymret så tar du en telefon til jordmor. 

Du har feil hun er overvektig som gravid linken jeg la ut er bmi kalkulator for gravide.ts skriver hun veier 69 kg baby og morkake og vann er mest sannsynelig 10 kg eller mindre så jo uansett hvor mye du brie og vender på det så er hun overvektig.. 

Ingenting og ta seg nær av de fleste blir overvektige under svangerskap.😉🙂 om det er høy eller ikke høy vektoppgang kan vi mene forskjellig  om men hun er overvektig som gravid. 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

brie og vender

Vrir og vender

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da er du overvektig.. 

Fysj så stygg ting å si. Å legge på seg 19 som gravid er ikke mye, særlig når ts i utgangspunktet er normalvektig. 

Anonymkode: ddbf3...5a5

• Liker 3
Skrevet

Husk at man ofte samler på mye mer væske på slutten, vei deg kun på morgenen rett etter du har stått opp og tissa, jeg legger hvertfall på meg 1 kg utover dagen i kun væske, som er borte på morgenen igjen. Er i uke 34 selv, gått opp 14 kg til nå, med nr. 1 gikk jeg opp 20 kg totalt  men da spiste jeg mer usunt, vært litt strengere denne gangen, da det tok 1 år å komme ned til startvekt igjen🙈 

Anonymkode: 63269...380

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Fysj så stygg ting å si. Å legge på seg 19 som gravid er ikke mye, særlig når ts i utgangspunktet er normalvektig. 

Anonymkode: ddbf3...5a5

Er det stygt og si at noen er overvektig når det stemmer ift bmi? Ja jøss, da jeg var gravid og hadde gått opp ca like mye var jeg også «overvektig» jeg tok ikke meg nær av det. Hva er det som er stygt med og si det? Hadde det vært like stygt om jeg hadde sagt hun var undervektig? Eller lyvd og sagt at vekta er «perfekt» Ts skriver også at jm har heva øyenbryn paga vekta det sier seg selv. 

når en spør på et forum så må en tåle og høre fakta. Bmi kalkulatoren lyver ikke.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...