AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #1 Skrevet 1. oktober 2021 «Alle» hus hadde jo det før i tiden! Vi er godt i gang med planlegging av husbygging og Pinterest brukes aktivt for inspirasjon. Der ser jeg at det er kjempemange amerikanske hus som fortsatt har hele rom til oppbevaring av matvarer, kjøkkenmaskiner osv! Hvorfor gikk det ut av moten i Norge? Anonymkode: c4a03...2d4 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #3 Skrevet 1. oktober 2021 Fjugur skrev (Akkurat nå): Kjøleskap og fryser skjedde 🙃 Nå snakker jeg ikke om spiskammers à la 1800-tallet for å oppbevare grisen som ble slaktet. Da jeg var liten hadde alle mine eldre slektninger et eget lite rom tilknyttet kjøkkenet, som en bod for matvarer. Det må da bare være smart tenker jeg? ts Anonymkode: c4a03...2d4 33
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #4 Skrevet 1. oktober 2021 Man har større kjøkken med flere oppbevaringsmuligher. Anonymkode: ec249...172 15
Bacteria Skrevet 1. oktober 2021 #5 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Smart hvis du har et kjøkken med lite skapplass i alle fall. I det huset jeg vokste opp i, bygget i 70 ca, var det et lite rom, spisskammers. Det lå ikke direkte knyttet til kjøkkenet, men tilknyttet et vaskerom med egen utgangsdør. Husker enda at det sto syltede pærer og slikt der. Etterhvert ble rommet ofret for at et av oss barna skulle få større soverom. Tidlig på søttitallet hadde vi ikke egen fryser, det var vanlig å leie en fryseboks i et fryserom på en matvarehandel i nærområdet. Kjenner jeg føler meg gammel når jeg skiver dette… Endret 1. oktober 2021 av Bacteria 12
Regnbuefisk Skrevet 1. oktober 2021 #6 Skrevet 1. oktober 2021 Vi kjøpte et hus fra 80-tallet, med spiskammers/bod med masse hylle- og skapplass innenfor kjøkkenet. Anbefaler det virkelig! Helt genialt å ha en plass for kjøkkenutstyr som ikke brukes så ofte, hermetikk, ekstra lager av forbruksvarer osv. Hadde absolutt inkludert det hvis jeg skulle tegnet meg et nytt hus. 17
Gjest loveli Skrevet 1. oktober 2021 #7 Skrevet 1. oktober 2021 Mat går ut på dato fortere enn man rekker å bruke det opp. Før hadde ikke mat datostempling. I tillegg er det jo sånn at de fleste spiser mer variert og det å ha alt i et slikt kammerset kan være upraktisk. Det er bedre å oppbevare maten i oversiktlige skuffer. Vi er færre i husholdningen også, så vi trenger ikke lagre like mye eller kjøpe store kvanta på salg. Færre lager like mye mat og vi trenger også færre ting (selv om vi gjerne kjøper både muffinsmaskiner og alle mulige tulleting). Vi trenger rett og slett mindre. Jeg hadde ønsket meg et høyskap med en funksjon hvor maten blir dratt ut med døra, synes det høres litt vel mye ut med egen matbod...
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #8 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har spiskammers. Bor i et gammelt hus bygd på 30-tallet. Spiskammers er helt supert! Anonymkode: 2d49d...1d5 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #9 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg bor i utlandet og her er det helt vanlig, jeg elsker det. Vi har lagt opp til stikkontakter der inne også, slik at vi har alle småelektrisk kjøkkenutstyr der i stedet for på kjøkkenbenken. Anonymkode: 3d1d6...10e 4
Pillarguri Skrevet 1. oktober 2021 #10 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har et stort kjølerom i tilknytning til kjøkkenet. Det bruker jeg som spisskammers. Alltid god plass til å lagre større innkjøp. Rommet holder 4 grader som et kjøleskap, men man kan jo fint oppbevare det meste av matvarer i den temperaturen. Elsker kjølerommet mitt. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #11 Skrevet 1. oktober 2021 Jeg har spisskammers! Da vi valgte hustype i 2017, så var jeg veldig klar på at jeg ønsket spisskammers, da jeg vokste opp med at begge sett besteforeldre hadde det i sine hus. Jeg fant et kataloghus som hadde et 5 kvm vaskerom i 2. etasje, nært kjøkkenet. Huset hadde også en kjempestor (15kvm) bod i 1. etg. Jeg fikk snudd om på rommene, slik at jeg nå har et skikkelig stort vaskerom i 1. etg, og så har jeg et spisskammers nært kjøkkenet. Her har jeg en ekstra fryser, og mannen har bygget massevis av hyller. Jeg har feks én hel hylle til bakerelaterte ting, som ulike typer sukker, mel, bakepulver m.m. Jeg har også en «saltmathylle», med ulike typer pasta, ris, sauser, bønner, hermetikk m.m. Jeg har også hyller fulle av såper, vaskemidler, tannkrem, dopapir etc. Jeg simpelthen ELSKER spisskammerset mitt! Her «handler» jeg når jeg trenger noe til matlaging eller baking, for jeg har alltid ekstra av det jeg trenger. Anonymkode: 418e0...5ad 22
Million Skrevet 1. oktober 2021 #12 Skrevet 1. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 🙃 Nå snakker jeg ikke om spiskammers à la 1800-tallet for å oppbevare grisen som ble slaktet. Da jeg var liten hadde alle mine eldre slektninger et eget lite rom tilknyttet kjøkkenet, som en bod for matvarer. Det må da bare være smart tenker jeg? ts Anonymkode: c4a03...2d4 JA! Det er smart. Jeg savner også det, å ha bedre plass til å lagre matvarer som tørrvarer, hermetikk og alt som er langtidsholdbart. Hater å småhandle, når jeg vet jeg trenger samme varen om en uke eller noen dager igjen. Som f.eks. dopapir, spaghetti, mel og hermetiske knuste tomater - alt sånt! Hadde vært fint å ha et spiskammers eller en bod i tillknytning til kjøkkenet der sånt kunne lagres. Hvis du er i ferd med å bygge hus, hadde jeg tegnet inn et spiskammers ved siden av kjøkkenet, var jeg dere! Det vil dere virkelig få bruk for. Endret 1. oktober 2021 av Million 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #13 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har en bod i leiligheten ved kjøkkenet på ca 3 kvm og den er innredet som spiskammers med kjøkkenbenk, hyller på veggene, kommode med kaffestasjon og plass til Dyson. Det er helt fantastisk, kommer til å savne det noe innmari når vi skal flytte. Anonymkode: 6a90b...d96 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #14 Skrevet 1. oktober 2021 Det er rett og slett mindre behov for spisskammers i dag; Butikkene er åpne til minst kl. 23 7 dager i uka og det er rett og slett ingen grunn til å lagre masse matvarer i hjemmet. I tillegg så spiser nok de fleste mindre hermetikkvarer enn på 70- og 80-tallet? 🤷♀️ Anonymkode: 5b91c...158 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #15 Skrevet 1. oktober 2021 Grovkjøkken,i tilknytning til kjøkkenet, er drømmen! Da kan man virkelig ha åpent kjøkkenløsning og samtidig alltid ha det ryddig på kjøkkenet. Og ha alle kjøkkenmaskiner og andre ting som opptar benkeplass i grovkjøkkenet, bak lukket dør. Anonymkode: d41a3...c7d 10
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #16 Skrevet 1. oktober 2021 1 hour ago, Pillarguri said: Vi har et stort kjølerom i tilknytning til kjøkkenet. Det bruker jeg som spisskammers. Alltid god plass til å lagre større innkjøp. Rommet holder 4 grader som et kjøleskap, men man kan jo fint oppbevare det meste av matvarer i den temperaturen. Elsker kjølerommet mitt. Hva koster den deg nå om dagen, med dagens strømpriser 🙈😱 Anonymkode: d41a3...c7d 2
Maleficenta Skrevet 1. oktober 2021 #17 Skrevet 1. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Alle» hus hadde jo det før i tiden! Vi er godt i gang med planlegging av husbygging og Pinterest brukes aktivt for inspirasjon. Der ser jeg at det er kjempemange amerikanske hus som fortsatt har hele rom til oppbevaring av matvarer, kjøkkenmaskiner osv! Hvorfor gikk det ut av moten i Norge? Anonymkode: c4a03...2d4 det er vel ingenting som står i veien for at du kan ha det om du vil? Jeg savner det litt i vårtvhus. Er sykt praktisk
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2021 #18 Skrevet 1. oktober 2021 Har rom i kjelleren med hyller over en hel vegg . Der lagrer jeg hermetikk og annen tørrvarer , handler i stort av og til. Selv om man KAN på butikken hele døgnet nesten, så er det ikke noe jeg har lyst til. Så da er det greit å ha råvarer og tilbehør i hus. Plass til saft og syltetøy er det og samt tomme glass og flasker og kjøkkenutstyr jeg ikke bruker så ofte. Rommet er gull verdt! Anonymkode: 6b23e...7b6 7
Perfume Skrevet 1. oktober 2021 #19 Skrevet 1. oktober 2021 Vi har også spiskammers og jeg ELSKER det! Riktignok hus fra altforlengesiden, men allikevel. Jeg skal ha det inn når jeg skal bygge nytt hus neste år 🥰 Mye bedre til tørrvarer enn langskap, man kan liksom gå inn og få mer oversikt, bedre plass osv. 2
Yrsa Skrevet 1. oktober 2021 #20 Skrevet 1. oktober 2021 Vi bor i en leilighet fra tidlig 60-tallet. Her er det "spiskammers" rett innenfor kjøkkenet. Heeelt genialt! Oppbevarer diverse der, i tillegg til at vi storhandler, og da har et sted å oppbevare tørrvarene vi kjøper. Om jeg skulle bygget nytt hadde jeg 100% prioritert spiskammers. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå