Malama Skrevet 30. september 2005 #1 Skrevet 30. september 2005 (endret) Jeg sluttet med p-piller helt i begynnelsen av mars i år. Vi har ikke begynt å prøve på å lage barn, det var ikke derfor jeg sluttet, men vi ønsker oss jo barn etterhvert. Jeg benytter LadyComp som prevensjon nå, og var jo selvsagt forberedt på at det kunne ta litt tid etter p-pilleslutt før syklusen kom i gang igjen. Jeg plotter temperturene på graf også, bare sånn for å se hvordan det ser ut. At det blir mange røde/gule dager fra min LC var jeg forberedt på, dette tar jo litt tid. Min første p-pille syklus på 4,5 år varte 33 dager. Den var uten eggløsning, men den varjo ikke så lang, så jeg var fornøyd med det. Den neste var 32 dager. Heller ikke denne hadde eggløsning, men relativt stabil lengde var jo i det minste fint. 3-6 måender har jeg lest er "normalt" å vente på en stabil syklus med egglønsing. Men noen kan det ta lengre tid. Jeg er nok en av dem jeg... Min 3. syklus varte 78 dager, hvorav jeg hadde spotting de siste 50 dagene sånn ca. Fra denne syklusen mangler jeg noen av temperaturene i forbindelse med ferie og min farfars plutselige død (nei, det er ikke dette dødsfallet som medførte forsinket mens eller noe sånn, jeg var kommet til ca dag 70 da han falt og senere døde, jeg fikk faktsik menesn mellom dødsfallet og begravelsen utfra det jeg kan se av grafene mine. Jeg kan slett ikke huske det i det hele tatt, men det stemmer nok) Min 4. syklus hadde jeg muligens eggløsning, men jeg fikk menen etter bare 20 dager, så i så fall hadde jeg en 8-9 dager lang lutealfase og det er jo i seg selv ikke helt bra... Jeg er nå inne i min 5. syklus. Den har vart i 44 dager, og det er ingen tegn til noen eggløsning eller at mensen nærmer seg enda. Jeg hadde minimal spotting etter ca 20 dager, og trodde derfor først at jeg skulle få enda en kort syklus, men sånn ble det ikke. Det er altså nå ca 7 måneder siden jeg sluttet med p-pillene. Jeg har ikke eggløsning, og slett ikke stabil syklus på noen måte (det er jo ikke så rart, uten eggløsning har jo ikke kroppen noe å fårholde seg til for å stabilisere syklusen) Men, er dette i det hele tatt noe å plage legen med? Vi er jo ikke prøvere, jeg skulle bare så gjerne hatt en stabil syklus, sånn for forutsigbarheten sin del, samt at det ville være greit om "alt virket" når vi en gang skal begynne å prøve... Man går jo ikke til legen for manglende graviditet før man har prøvd et år, og vi har jo ikke begynt å prøve, så sånnsett, ikke noe lege på lenge? Men, når jeg vet at jeg ikke har eggløsning? (Vil legen i det hele tatt tro på meg? Har de tiltro til temperaturmåling? Jeg vet jo at det fra legehold anses som meget usikker prevesjon i alle fall) Jeg *tror* at jeg hadde en relativt stabil syklus før jeg begynte på p-piller, men ikke sånn at jeg kunne stille klokka etter den akkurat. Jeg fikk mensen sent, jeg var 17 år første gangen, og begynte på p-piller da jeg var 21. Ok, dette ble langt og rotete... det jeg lurer på er egentlig bare hvor lenge jeg skal anse denne manglende eggløsningen som "normal" og om det er noen vits i å tenke stort mer på det så lenge vi ikke prøver. (Det gjør det jo litt vanskelig med temperturmåling som prevensjon da, når jeg har så uregelmessige sykluser. Men så lenge jeg ikke har eggløsning er vi jo trygg da, enn så lenge.... ) Endret 15. november 2005 av Malama
Malama Skrevet 30. september 2005 Forfatter #2 Skrevet 30. september 2005 Absolutt ingen som har noen formening?
Chiquita Skrevet 30. september 2005 #3 Skrevet 30. september 2005 Jo da - jeg har en formening vet du ;-) Jeg har hart at det kan ta opptil et år før syklusen stabiliserer seg etter p-pillebruk, men om du er bekymret eller noe, så er det jo bare å ta kontakt med legen så h*n får sjekket hormonnivå, osv. Det kan jo gjøres selv om en ikke prøver å bli gravid, og på den måten kanskje få litt hjelp til å få syklusen i gange igjen (ikke vet jeg hvordan, men det finnes sikkert noe) Det skader ikke å snakke med legen i allefall. Lykke til
Eliza Doalot Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 Jeg hadde nok tatt en tur til legen,hvis det var meg. Jeg har jo også hørt at det kan ta lang tid før kroppen er i rute etter p-pillebruk, men jeg synes kanskje "syklusen" din høres VEL rotete ut?? Men hva vet vel jeg ? At dere ikke er prøvere kan jeg egentlig ikke se har så veldig mye å si. Man blir jo kanskje litt usikker uansett, når kroppen ikke "henger på greip"
Soul Skrevet 30. september 2005 #5 Skrevet 30. september 2005 Jeg er ingen ekspert på dette altså...men jeg syns også at du har lov til å "plage" legen din med dette. Det verste som kan skje er jo at h*n sier at det bare er å vente eller at det er normalt. Evt. kan de sjekke ting og tang/hjelpe deg. Selvom dere ikke prøver så er det jo praktisk med en litt stabil syklus (eller bare det å få vite at alt er som det skal).
Malama Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2005 Ettersom det ser ut til at jeg hadde eggløsning på søndag, ifølge temperaturskjema, så avventer jeg dette med lgn til jeg ser om kroppen min faktsik klarte å ordn dette selv (set i syklusen da, EL på dag 46, men det får heller stå sin prøve for denne gang)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå