Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tar fag på vidregående og ønsker å komme inn på førskolelærerstudiet til neste høst.

Jeg er mildt sagt dårlig i matte ( sliter veldig, og er redd for å stryke-det er på det nivået!)

Nå vet jeg at man må ha matte i førskolestudiet. Spørsmålet er da, hvor avansert er den matten? Hva er det man lærer? Hva må man kunne? Håper virkelig ikke at det er på et avansert nivå!Håper noen av dere kan svare meg på det, så vet jeg litt hva jeg går til. Ha en god helg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg aner egentlig ikke hva som gjelder for førskolestudie, men når jeg startet på økonomistudiet, var 2MX basiskunnskaper. Rart om du skulle trenge mer enn det..

Skrevet (endret)

Det står at generell studiekompetanse er opptakskrav, dvs minst 1MX/Y matte

her

Endret av Gitte
Skrevet
Det står at generell studiekompetanse er opptakskrav, dvs minst 1MX/Y matte

her

Hei takk for svar, jeg vet opptakskravet. Men jeg lurte på hva slags type mattepensum man har på førskolelærerstudiet.

Skrevet

Ja, fikk med meg det når jeg leste spørsmålet på nytt :)

Skrevet

I følge en venninne som har gått på førskole er det ikke særlig avansert matte, poenget er at ungene skal få et forhold til tall, som at klokken to, da er det to timer til middag, og så videre. Pensumet er jo deretter. Hun var ikke racer i matte på videregående, men fikk B på førskolen iallfall. Tror hun hadde 3 i 1. klasse-matten på videregående.

Skrevet

heisan. jeg har gått på førskolelærer og kan berolige deg med at den mattematikken man har der er ikke sånn matte som på videregående. Jeg fikk akkurat 2 selv på videregående. Mattefaget på førskolelærer handler om å lære barn av forståelsen av tall og hva et tall er. Det handler om hvordan lære barn å telle og og å forstå forskjeller på stort og smått, og å lære barnet om former på de ulike tingene.( firkanter, sirkler, trekanter osv.) . så du kan trygt starte på førskolelærerutdanningen.. :)

Skrevet

Å glimrende. Enda en lærer som ikke kan matte.

Skrevet

Jeg har tatt førskolelærerutd. og vi hadde litt/endel regne-matte også vi. Da hovedsaklig geometri.

MEn ellers så går det meste av førskolelærer-matten ut på pedagogikk ja.

(Noe jeg ble veldig skuffet over, fordi jeg gledet meg til å få matte igjen - jeg liker matte)

Skrevet
Å glimrende. Enda en lærer som ikke kan matte.

tror nok du misforstår her litt når det gjelder mattekunskapene en førskolelærer må ha. Vi blir utdannet pedagoger ikke mattelærere. vi jobber hovedsaklig i barnehager, og å lære en 5 åring gangetabell , dividering, likninger osv. blir vel litt drøyt. Vi kan jobbe i grunnskolen, men bare opp til fjerde klassetrinn. Viss vi skal det må vi ta et ekstra år på skolen . (paps) . Så om du har 1mx/y eller 2mx spiller det ingen rolle her i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...