Gå til innhold

Skuffet over masterkarakter: dagens utblåsning

Anbefalte innlegg

Dagens lille utblåsning. 

Jeg (og en til) leverte vår masteroppgave (NTNU) nå i vår som vi virkelig la sjelen vår i. Mange, mange timer på masterkontoret, ingen fritid de siste månedene, dobbelsjekk og trippelsjekk og frippelsjekk av alt. Fikk venner og familie med akademisk bakgrunn lese og gi kritiske tilbakemeldinger. La ned blod, svette og tårer. Samarbeidsbedrift var godt fornøyd med oppgaven, og veileder spådde A, kanskje B hvis vi var uheldig med hvem vi fikk som sensor. Utrolig skuffende da resultatet kom tilbake; D. Vi var også de eneste i klassen som hadde noe under C, altså hadde vi den dårligste oppgaven av alle. Vi har bedt om begrunnelse for to måneder siden, men forstatt ikke fått noe selv om jeg har ringt og purret flere ganger. 

Fikk nå høre en venninne (på en annen linje, men også NTNU), som hadde skrevet en 17-siders masteroppgave. Hun hadde totalt 9 kilder, hvorav en var wikipedia. Metodekapittelet var en halv side. Hun sa hun brukte tre uker på oppgaven, litteratursøk og datainnsamling inkludert. Resten av semesteret tok hun fri. Og hun fikk D. 

Aaaah, vet ikke hva jeg ville med denne tråden. Var bare mildt frustrerende at vi fikk samme karakter når innsatsen var så forskjellig. 

Anonymkode: 748e2...9e8

• Liker 4

Fortsetter under...

Uff, jeg skjønner at du er skuffet. 

Men purr på begrunnelsen og send inn klage. 

Jeg kjenner igjen mye av dette. Jeg fikk b tilslutt. Men enkelte andre som bare hadde valgt noe mye enklere fikk a, med helt minimalt av innsats og kunnskap. 

Men jeg fikk altså b til slutt 😊

Anonymkode: eb95d...576

Uff, så irriterende! Dårlig at begrunnelsen lar vente på seg.

Selv fikk jeg C. Hadde brukt lang tid og lagt ned mye arbeid, men synes selv det var en ganske dårlig oppgave. Forventet å bestå så ble positivt overrasket. 

Kanskje dere bedømmes hardere siden dere er to stk?🤔 Evt. bare uheldig med sensor.

Anonymkode: e8ccb...f44

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff, så irriterende! Dårlig at begrunnelsen lar vente på seg.

Selv fikk jeg C. Hadde brukt lang tid og lagt ned mye arbeid, men synes selv det var en ganske dårlig oppgave. Forventet å bestå så ble positivt overrasket. 

Kanskje dere bedømmes hardere siden dere er to stk?🤔 Evt. bare uheldig med sensor.

På mitt studie må vi skrive i par (må evt. søke om å få skrive alene). Men kan være vi var uheldig med sensor ja. Så irriterende at ulike sensor vektlegger så forskjellig. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Uff, jeg skjønner at du er skuffet. 

Men purr på begrunnelsen og send inn klage. 

Jeg kjenner igjen mye av dette. Jeg fikk b tilslutt. Men enkelte andre som bare hadde valgt noe mye enklere fikk a, med helt minimalt av innsats og kunnskap. 

Men jeg fikk altså b til slutt 😊

Anonymkode: eb95d...576

Fikk du B etter å ha klaget? 

Vet ikke om jeg tør å klage, D er jo tross alt mye bedre enn stryk 😅 Jeg har jo en jobb nå som krever mastergrad... Og aldri om jeg orker skrive en slik oppgave igjen.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dagens lille utblåsning. 

Jeg (og en til) leverte vår masteroppgave (NTNU) nå i vår som vi virkelig la sjelen vår i. Mange, mange timer på masterkontoret, ingen fritid de siste månedene, dobbelsjekk og trippelsjekk og frippelsjekk av alt. Fikk venner og familie med akademisk bakgrunn lese og gi kritiske tilbakemeldinger. La ned blod, svette og tårer. Samarbeidsbedrift var godt fornøyd med oppgaven, og veileder spådde A, kanskje B hvis vi var uheldig med hvem vi fikk som sensor. Utrolig skuffende da resultatet kom tilbake; D. Vi var også de eneste i klassen som hadde noe under C, altså hadde vi den dårligste oppgaven av alle. Vi har bedt om begrunnelse for to måneder siden, men forstatt ikke fått noe selv om jeg har ringt og purret flere ganger. 

Fikk nå høre en venninne (på en annen linje, men også NTNU), som hadde skrevet en 17-siders masteroppgave. Hun hadde totalt 9 kilder, hvorav en var wikipedia. Metodekapittelet var en halv side. Hun sa hun brukte tre uker på oppgaven, litteratursøk og datainnsamling inkludert. Resten av semesteret tok hun fri. Og hun fikk D. 

Aaaah, vet ikke hva jeg ville med denne tråden. Var bare mildt frustrerende at vi fikk samme karakter når innsatsen var så forskjellig. 

Jeg synes det høres rart ut at en masteroppgave med ni kilder, hvorav en Wikipedia, i det hele tatt kan stå… 

Det skal ikke ta så lang tid å få begrunnelse, purr på det. Pass på at dere ikke går glipp av klagefristen! Jeg ville snakket med veileder angående hva hen tenker om å klage. Jeg er enig i at det er en risiko, men av og til er rett og slett sensuren feil. 

Anonymkode: 4d776...174

• Liker 13

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det høres rart ut at en masteroppgave med ni kilder, hvorav en Wikipedia, i det hele tatt kan stå… 

Det skal ikke ta så lang tid å få begrunnelse, purr på det. Pass på at dere ikke går glipp av klagefristen! Jeg ville snakket med veileder angående hva hen tenker om å klage. Jeg er enig i at det er en risiko, men av og til er rett og slett sensuren feil. 

Klagefristen startet først å gå når begrunnelsen er mottatt. Veileder vil klage, men vi er litt redd for jobbene våre 😅

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

På mitt studie må vi skrive i par (må evt. søke om å få skrive alene). Men kan være vi var uheldig med sensor ja. Så irriterende at ulike sensor vektlegger så forskjellig. 

Åja 😕 Er det veldig ulike studieretninger og utdanningsinstitusjoner dere har gått da? Sikkert litt fordomsfullt av meg men tenker at noen D'er er "billigere" enn andre.

Antar at mye kan skje ved en klage, men det høres lurt ut å vente på begrunnelsen. Utrolig synd at det tar så lang tid. Jeg leverte klare på formell feil på eksamen i januar, og fikk først NÅ svar om at sensur må oppheves og ny eksamen må arrangeres. Jeg skjønner godt frustrasjonen av å gå og vente på svar. 

Jeg håper det løser seg for deg. Du har jo lagt inn et godt arbeid, og har jo flere rundt deg som har hjulpet deg i prosessen. 

Anonymkode: ac0f1...ecb

• Liker 3

Jeg skjønner at du er skuffet, men samtidig kan det være mange momenter som spiller inn som venner og familie ikke er klar over, det kan være de ikke er ærlig, veileder er kanskje ikke helt ærlig, eller dere har bommet grovt på noe f.eks ang formalia. To som skrev sammen på mitt studie hadde en kjempeinteressant oppgave med masse bra funn for fagfeltet, men de skrev så dårlig at de strøk (stod etter å ha levert inn på nytt). Vi var to som skrev master sammen, og veilederen vår mente det var en klar strykoppgave og at innlevering burde utsettes, men vi har ganske mye akademisk erfaring fra før av og var ikke enig, så vi leverte og fikk A. Poenget er at veileder ikke alltid har helt oversikt fordi de ser seg blind på oppgaven, og ikke alle veiledere er veldig godt kvalifisert heller. Venner og familie kommer ikke alltid med korrekt tilbakemelding fordi den kan være knusende kritisk, og noen ganger er det nødvendig med oversikt over fagfelt og tradisjon derfra for å skjønne hva som kreves. 

Videre er det selvfølgelig nødvendig med begrunnelse for karakter før dere evt klager, normalt mener jeg denne skal komme innen to uker. Er dere sikker på at dere har sendt spørsmål om begrunnelse rett sted? Hvis dere ikke får svar vill jeg sendt en skriftlig henvendelse og purret, og oppgi gjerne flere mottakere slik at det gjøres oppmerksom at dere faktisk ikke har fått svar på enn formell forespørsel. Type fagansvarlig, emneansvarlig, fakultetsledelse/dekan, studentombud ect. Ut fra begrunnelsen kan dere vurdere om det er realistisk med bedre karakter ved å klage eller ikke. Husk at dere kan gå ned til E og da blir den stående, eller dere kan være heldig og gå opp. I verste fall blir det stryk, og da har dere en mulighet for å kraftig bearbeide oppgaven for ny levering.

Men så er jo spørsmålet; trenger du en bedre eksamenskarakter videre? Skal du ta doktorgrad eller satser på jobb i akademia? Hvis ikke er det jo ikke sikkert du trenger å styre med å få en bedre karakter, men at du kan nøye deg bare med å ha mastergrad. Og ønsker du å skaffe deg et stipendiat må du som regel ha A, til nød B, på en masteroppgave, og det er jo tydeligvis et kvantesprang fra der dere er i dag. Hvor mye innsats er du villig til å legge ned hvis du ikke faktisk trenger en bedre karakter er det du bør spørre deg om. 

Anonymkode: 1cae3...b2a

• Liker 10
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Klagefristen startet først å gå når begrunnelsen er mottatt. Veileder vil klage, men vi er litt redd for jobbene våre 😅

Ok, det var bra. Men det skal på ingen måte ta to måneder å få begrunnelse, så her må dere presse på for å få fortgang i det. Dette er uakseptabelt (jeg jobber i akademia selv). 
Dere har jobber hvor dere må ha master? Jeg skjønner at dere er redde for å ta en sjanse… Å klage på D kan jo være risikabelt. Forhåpentligvis blir det enklere å vurdere når dere har lest begrunnelsen. 
Ellers er jeg enig med NN her at dere må vurdere om dere egentlig TRENGER en bedre karakter. Mange arbeidsgivere bryr seg lite/ingen ting om karakteren må masteroppgaven. Det er noen unntak, for eksempel innen jus og finans, og som NN var ikke på - spesielt innen akademia. Med en D er veien til doktorgrad stengt. Men om dere uansett ikke tenker å gå den veien, har det mindre betydning. Hvis det mest handler om at dere føler det er urettferdig og at dere vil det skal stå noe annet på vitnemålet, må dere finne ut hvor mye risiko dere er villige til å ta for å forsøke å endre på dette. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dagens lille utblåsning. 

Fjern navn, tittel og annet som identifiserer oppgaven. La oss lese den og komme med tilbakemelding.

• Liker 3
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dagens lille utblåsning. 

Fikk nå høre en venninne (på en annen linje, men også NTNU), som hadde skrevet en 17-siders masteroppgave. Hun hadde totalt 9 kilder, hvorav en var wikipedia. Metodekapittelet var en halv side. Hun sa hun brukte tre uker på oppgaven, litteratursøk og datainnsamling inkludert. Resten av semesteret tok hun fri. Og hun fikk D

Merker at jeg ikke tror på det uthevede. 

Anonymkode: ff88b...755

• Liker 12

Annonse

Høres ut som du har alt å vinne på å klage. 
Kanskje du kunne fått andre til å lese oppgaven din også å se hva slags respons de gir?
Karakterer er mye mer subjektive en hva de som vurderer oppgavene er villige til å innrømme.

Paranorama skrev (7 minutter siden):

Fjern navn, tittel og annet som identifiserer oppgaven. La oss lese den og komme med tilbakemelding.

Vi har lukket oppgave, så det blir en omstendig prosess med anonymisering isåfall. Er vel uansett ikke i tråd med taushetserklæring jeg signerte med samarbeidsbedrift, så kan dessverre ikke det. Men kan legge ut begrunnelse den tid kommer.

• Liker 5
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ok, det var bra. Men det skal på ingen måte ta to måneder å få begrunnelse, så her må dere presse på for å få fortgang i det. Dette er uakseptabelt (jeg jobber i akademia selv). 
Dere har jobber hvor dere må ha master? Jeg skjønner at dere er redde for å ta en sjanse… Å klage på D kan jo være risikabelt. Forhåpentligvis blir det enklere å vurdere når dere har lest begrunnelsen. 
Ellers er jeg enig med NN her at dere må vurdere om dere egentlig TRENGER en bedre karakter. Mange arbeidsgivere bryr seg lite/ingen ting om karakteren må masteroppgaven. Det er noen unntak, for eksempel innen jus og finans, og som NN var ikke på - spesielt innen akademia. Med en D er veien til doktorgrad stengt. Men om dere uansett ikke tenker å gå den veien, har det mindre betydning. Hvis det mest handler om at dere føler det er urettferdig og at dere vil det skal stå noe annet på vitnemålet, må dere finne ut hvor mye risiko dere er villige til å ta for å forsøke å endre på dette. 

Det er akkurat det. Har ingen planer om å jobbe i akademia, og i min bransje er ikke karakter så viktig etter man har fått sin første jobb. Så jeg har egentlig godtatt at jeg fikk D, men såklart kjedelig at andre fikk D så lett.

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet at jeg har bedt om begrunnelse på riktig plass. Har snakket med mange og purret på. Veileder har også tatt en telefon, fortsatt ikke hørt noe. Frist til sensor er egentlig 2 uker, så er langt over fristen nå. 

Sist jeg ba om begrunnelse på en eksamen tok det 10 uker. Denne måtte også vente månedsvis 🤨 Dårlig at de ikke kan overholde frister.

https://trd.by/aktuelt/2021/09/01/NTNU-student-Katharina-22-gikk-fra-stryk-til-A-på-eksamen-–-Trodde-ikke-det-gikk-an-24503688.ece

• Liker 1
5 hours ago, AnonymBruker said:

Er også mulig du har vært uheldig med veilederen og at du har fått dårlige råd om oppgaven din. 

Helt enig i at det er irriterende at sensorer vektlegger så ulikt. Skjønner at man kan vippe mellom to karakterer, men å vippe mellom A og D er svært spesielt. Synes universitetene bør bli flinkere til å lære sensorene å vite hva de skal bedømme oppgavene etter.  I tillegg bør man luke ut veiledere og sensorer som har svært alternativ forståelse for hvordan oppgaver skal bedømmes. Jeg hadde veilederen min som sensor og han krevde at man måtte komme til noe ny kunnskap for å få A. Men om man kommer til ny kunnskap i oppgaven er jo i stor grad flaks. Man kan jo ikke vite før man har gjennomført masteroppgaven at man vil oppdage noe veilederen ikke visste på forhånd.  Jeg kom ikke til noe som overrasket veilederen min og da sa han at han aldri kunne godta at jeg fikk A. 

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, karakteren er vel mest viktig om trådstarter ønsker videre karriere innenfor akademia. Trådstarter skriver at hun går på NTNU og at de er to som skrev oppgaven så da har hun ikke studert juss.  

Anonymkode: fca77...b8d

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet at jeg har bedt om begrunnelse på riktig plass. Har snakket med mange og purret på. Veileder har også tatt en telefon, fortsatt ikke hørt noe. Frist til sensor er egentlig 2 uker, så er langt over fristen nå. 

Sist jeg ba om begrunnelse på en eksamen tok det 10 uker. Denne måtte også vente månedsvis 🤨 Dårlig at de ikke kan overholde frister.

https://trd.by/aktuelt/2021/09/01/NTNU-student-Katharina-22-gikk-fra-stryk-til-A-på-eksamen-–-Trodde-ikke-det-gikk-an-24503688.ece

Send enda en mail med kopi til ledelsen hvor du etterspør begrunnelse og poengterer at det har tatt så lang tid

Anonymkode: ff88b...755

• Liker 2
AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I tillegg bør man luke ut veiledere og sensorer som har svært alternativ forståelse for hvordan oppgaver skal bedømmes. 

Ja, karakteren er vel mest viktig om trådstarter ønsker videre karriere innenfor akademia. Trådstarter skriver at hun går på NTNU og at de er to som skrev oppgaven så da har hun ikke studert juss.  

Anonymkode: fca77...b8d

Stemmer, verken jus eller finans. Ønsker ikke noe videre karriere innen akademia, så er mest «æren og stoltheten» det går på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...