Digitalkamerat Skrevet 30. september 2021 #1 Skrevet 30. september 2021 (endret) Trenger tips for å hjelpe katt på elleve år til å synes reisekassen er grei igjen. For noen måneder siden var han hos dyrlegen og hadde en større operasjon. Etter det har han vært helt ekstrem når han værer at det er tid for tur i reisekassen igjen. Når man løfter ham piper og hyler han (dyrlegen sjekket ut at han ikke har vondt, f.eks. smerter i kroppen). Han spreller og blir desperat når han skal inn i kassen. Før sov han i kassen med åpen dør og det var en trygg plass. Han er en over gjennomsnittet kosete og nysgjerrig pus, som har likt å kjøre bil og oppleve dyrlegen og besøk hos matmormor. Idag skulle han på en hyggelig tur til henne, men det var helt panikkmodus. Enda verre enn de siste gangene til dyrlegen etter operasjonen. Han tisset i kassen og utover da han ble puttet oppi, hadde høye "smertelyder" og det var helt krise. Aldri opplevet noe sånt før. I det sekundet jeg slapp han ut, var alt greit igjen. Jeg var helt avslappet da jeg skulle ha ham i kassen (ble veldig overrasket over dramaet!), så han ble ikke påvirket av noen negativ eller nervøs stemning. Tenker å prøve Feliway. Ønsker å ta ham med på biltur som ender i noe hyggelig -- slik at det ikke bare er slemmedyrlegen (som han nå assosierer dem med) i andre enden. Reisekassene står hele tiden fremme med dørene åpne i tilfelle underet skjer og han blir mere venner med dem igjen. Skal selvsagt ta opp problematikken med veterinæren ved første anledning igjen. Har noen opplevet en sånn plutselig panikk og som bare forverrer seg? Eller har noen tips til hvordan dette kan bedres/ordnes? Endret 30. september 2021 av Digitalkamerat
Brimi Skrevet 30. september 2021 #2 Skrevet 30. september 2021 Katten min var nesten like redd som din etter å ha vært uttalige ganger hos dyrleger på kort tid. Feliway, gode assosiasjoner (f.eks å dra til matmormor) og tid er nok det eneste som hjelper. For det vil ta tid dessverre. For katten min så hjalp det med hyppige turer. Vi måtte en stund til dyrlegen hver måned for behandling (som ikke gjorde vondt) og det hjalp på. Jeg ville nok begynt med å la kassen bli stående (og bruke noe annet hvis du må ut med katten) og gi god mat eller godis i buret. Etterhvert kan du prøve å flytte døren litt nærmere. Det viktigste er hvis han viser tegn til stress at du går tilbake noen steg. Viktig at det går i kattens tempo😊
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #3 Skrevet 30. september 2021 Min ble aldri bra igjen, og tisset på seg bare vi tok i reiseburet etter noen traumatiske opplevelser hos dyrlegen. Vi prøvde antidepressiva (som fungerte veldig bra mens hun var på de) Feliway og spesialfor. Du kan prøve å kjøpe en annen type bur, f.eks et mykt ett. Vi måtte bare leve med det, dessverre, men hadde hørt med dyrlege om angstdempende medisiner. Anonymkode: 19281...3e6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #4 Skrevet 30. september 2021 Jeg har prøvd en annen type kattespray (Felisept?) for å lokke katten min inn i buret. Det funka de par første gangene, men nå har den gjennomskua det og er mer redd for lukta av sprayen enn for buret. Katten min er veldig redd buret etter at jeg har tatt den med noe sted, men det er lenge mellom hver gang og vi "øver" i mellomtida. Jeg har buret stående framme i stua alltid og legger godbiter inni der noen ganger i uka. Av og til putter jeg katten inn i buret og slipper den ut igjen nesten med en gang. I starten må jeg tvinge den inn, men når jeg har gjort det mange ganger i en periode blir den mindre redd og går etter hvert inn frivillig. I perioder der den er ekstra redd, legger jeg ei pute med baldrian (?) inni buret. Da legger den seg inni der og koser med puta og glemmer alt annet. Passer på å ta ut puta ei stund før vi skal til dyrlegen eller noe, så den ikke begynner å forbinde baldrian med skrekkopplevelser også. Anonymkode: 529fc...ff1
Digitalkamerat Skrevet 30. september 2021 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2021 Brimi skrev (2 timer siden): Katten min var nesten like redd som din etter å ha vært uttalige ganger hos dyrleger på kort tid. Feliway, gode assosiasjoner (f.eks å dra til matmormor) og tid er nok det eneste som hjelper. For det vil ta tid dessverre. For katten min så hjalp det med hyppige turer. Vi måtte en stund til dyrlegen hver måned for behandling (som ikke gjorde vondt) og det hjalp på. Jeg ville nok begynt med å la kassen bli stående (og bruke noe annet hvis du må ut med katten) og gi god mat eller godis i buret. Etterhvert kan du prøve å flytte døren litt nærmere. Det viktigste er hvis han viser tegn til stress at du går tilbake noen steg. Viktig at det går i kattens tempo😊 Takk for gode tips! Fint å høre fra noen med erfaring. 😻 Ble ganske satt ut av intensiteten på redselen idag. 🙀
Digitalkamerat Skrevet 30. september 2021 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min ble aldri bra igjen, og tisset på seg bare vi tok i reiseburet etter noen traumatiske opplevelser hos dyrlegen. Vi prøvde antidepressiva (som fungerte veldig bra mens hun var på de) Feliway og spesialfor. Du kan prøve å kjøpe en annen type bur, f.eks et mykt ett. Vi måtte bare leve med det, dessverre, men hadde hørt med dyrlege om angstdempende medisiner. Anonymkode: 19281...3e6 Uffda, stakkars pus! 😿 Håper virkelig at det blir bedre igjen. Takk for råd. Skal forhøre meg med veterinær. 😻
AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #7 Skrevet 30. september 2021 Har opplevd det samme. Reisevant og harmonisk katt, som fikk en slik reaksjon etter en tøff tur til dyrlegen. Som du skriver - den er trygg ellers, og harmonisk i det vi tar de ut. Hold fast ved det. Så jeg bestemte meg for å bare legge egne følelser til side, og gjennomføre. Bur-katt-bil (og ekstra handklær, selvfølgelig), ingen koseprat eller teknikker, bare få det gjort. En dyrlege rådet meg til det en gang, at katters klaging og redsel blir forsterket av hvordan eieren tar det. Men på motsatt vis av hvordan mennesker tar ting. Det vil si at omsorg, tidsbruk, kos, kosesnakk, bare virker mot sin hensikt, da katten forstår at du oppfører deg annerledes. Om du først vil prate med katten kan du diskutere husarbeidet du må gjøre senere på dagen. Anonymkode: 2b6f7...2ab
Digitalkamerat Skrevet 30. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har prøvd en annen type kattespray (Felisept?) for å lokke katten min inn i buret. Det funka de par første gangene, men nå har den gjennomskua det og er mer redd for lukta av sprayen enn for buret. Katten min er veldig redd buret etter at jeg har tatt den med noe sted, men det er lenge mellom hver gang og vi "øver" i mellomtida. Jeg har buret stående framme i stua alltid og legger godbiter inni der noen ganger i uka. Av og til putter jeg katten inn i buret og slipper den ut igjen nesten med en gang. I starten må jeg tvinge den inn, men når jeg har gjort det mange ganger i en periode blir den mindre redd og går etter hvert inn frivillig. I perioder der den er ekstra redd, legger jeg ei pute med baldrian (?) inni buret. Da legger den seg inni der og koser med puta og glemmer alt annet. Passer på å ta ut puta ei stund før vi skal til dyrlegen eller noe, så den ikke begynner å forbinde baldrian med skrekkopplevelser også. Anonymkode: 529fc...ff1 Takk for gode tips! Visste ikke om noe annet enn Feliway-spray før nå. Også Baldrian, ja! Det hadde jeg helt glemt. Første katten min fikk det noen ganger. Genialt! Skal få tak i det. 😻
Digitalkamerat Skrevet 30. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 30. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har opplevd det samme. Reisevant og harmonisk katt, som fikk en slik reaksjon etter en tøff tur til dyrlegen. Som du skriver - den er trygg ellers, og harmonisk i det vi tar de ut. Hold fast ved det. Så jeg bestemte meg for å bare legge egne følelser til side, og gjennomføre. Bur-katt-bil (og ekstra handklær, selvfølgelig), ingen koseprat eller teknikker, bare få det gjort. En dyrlege rådet meg til det en gang, at katters klaging og redsel blir forsterket av hvordan eieren tar det. Men på motsatt vis av hvordan mennesker tar ting. Det vil si at omsorg, tidsbruk, kos, kosesnakk, bare virker mot sin hensikt, da katten forstår at du oppfører deg annerledes. Om du først vil prate med katten kan du diskutere husarbeidet du må gjøre senere på dagen. Anonymkode: 2b6f7...2ab Takk for råd! 😻 Han var helt OK med reisekassene med en gang etterpå så lenge han var utenfor igjen og gikk fritt. Jeg pratet faktisk ikke med ham heller, fordi jeg måtte ringe og si at vi ikke kom. Det var spesielt idag fordi vi skulle introdusere ham for en hvalp hos moren min. Derfor ble vi hjemme. Ville ikke utfordre akkurat idag. Ellers hadde vi nok reist over etter å ha vasket kasse og gulv. Han elsker å være på besøk der, som sagt. Vi skal forsøke om igjen ganske snart og da skal katten få god tid til å roe seg ned og kose seg på besøk før hvalpen kommer dagen etter. Skal se hva som fungerer best. Han er vant med å konversere og kose mye, men skal være obs på at det ikke blir noe veldig ekstra. Den ville redselen han hadde idag var slik at han ikke var kontaktbar. Men enig i at uvant oppførsel fra meg kan slå feil ut i verste fall. Og kommer til å diskutere husarbeidet i tilfelle han kan hjelpe til litt. 😸
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå