Gå til innhold

Katten velter glass

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en pus på 6 mnd. Han er blitt helt ekstrem på å velte glass. Så fort noen forlater rommet er han der og velter. Han har knust flere glass siste mnd og jeg begynner å bli litt oppgitt 😅 

Hva kan jeg gjøre for å løse dette? 

Anonymkode: 15061...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor står disse glassene da? Kanskje slutte å ha glass stående fremme der katten kan velte de?

Anonymkode: 748ab...139

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står disse glassene da? Kanskje slutte å ha glass stående fremme der katten kan velte de?

Anonymkode: 748ab...139

De står på stuebordet og spisebordet. Er det ikke der man vanligvis har glass? Pus går aldri på bordene når vi er der. 

Skrevet

Kanskje han er en smule passiv-aggressiv? Gir dere han nok oppmerksomhet? 

Anonymkode: fc253...a36

• Liker 1
Skrevet

Var nøye med å rydde bort glass i en periode, eller kjøp solide, tykke ikeaglass.  Jeg har også mistet noen glass den siste tiden.  Pus slutter muligens etterhvert, men alt som kan dyttes ned fra bordet, skal dyttes ned. Tror det er et instinkt, umulig å bli kvitt.

• Liker 4
Skrevet

Prøv å unngå å ha glass på bordet en stund, kanskje pus finner seg en annen hobby? 

Skrevet

Dette er helt normalt atferd for en ungkatt. Bare å flytte vekk glassene, så roer det seg nok når den blir eldre. Eventuelt kan du prøve positiv forsterker med godbit for å trene den til å slutte (men dette kan ta mye tid og innsats). 

• Liker 4
Skrevet

Vår katt er 4,5 år, og gjør dette fortsatt. Vi må fjerne glass/telyseholdere/etc. Ofte gjør hun det hvis det er noe hun vil ha (tomt for mat i skåla, vil ut, oppmerksomhet..)

• Liker 2
Skrevet

Vannflaske. Og termokopp for kaffe. 

Anonymkode: 32cba...6db

• Liker 2
Skrevet

Vår var bølle da hun var yngre, men roet seg veldig etter hun fikk lov til å gå ut og inn gjennom katteluke. Før det var det graving og gnaging på potteplanter, velting av glass osv. 

Anonymkode: f6332...f20

Skrevet

Det er veldig forskjell på katter. Enkelte er ekstremt påpasselige på å dytte på noe som helst, de smyger seg griseforsiktig rundt hele tiden. Andre MÅ velte absolutt alt som veltes kan, og det er på ingen måte gitt at de slutter med det når de blir eldre.

Du må nesten bare tilpasse deg.

Anonymkode: 7884f...9e7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er veldig forskjell på katter. Enkelte er ekstremt påpasselige på å dytte på noe som helst, de smyger seg griseforsiktig rundt hele tiden. Andre MÅ velte absolutt alt som veltes kan, og det er på ingen måte gitt at de slutter med det når de blir eldre.

Du må nesten bare tilpasse deg.

Anonymkode: 7884f...9e7

Nr1: klossmajor. Ville ikke rive noe, men alt gikk i bakken. 

Nr2: smøg seg rundt alt. Var livredd for å gjøre noe feil. Aldri kostet meg en krone i ødelagte ting. 

Nr3: en liten 👿 Klarer hun bevege det, så skal det ned.

Derav mitt svar, som egentlig samsvarer med ditt: det er bare å tilpasse seg. 

Anonymkode: 32cba...6db

• Liker 2
Skrevet

Ta han skikkelig med en gang han gjør dette, hver konsekvent å gjør dette hver gang

Anonymkode: 3ba64...660

Skrevet

Heter han Goggen? 

Anonymkode: 9fdf3...925

Skrevet

Veksler mellom flasker og det å ta med glasset når vi skal ut av rommet nå. Jeg får ikke distrahert og belønnet han fordi han aldri gjør det når noen er i rommet. Han er smart nok til å skjønne at jeg står rundt hjørnet også virker det som :ler: Han dytter ikke rundt på noe annet på bordet heller så jeg føler virkelig han har en vendetta her! Neida, skjønner at vi bare må venne oss til å ikke ha glass stående en stund, men det er lett å glemme for små barn i huset. Satser på at han kanskje finner mere interessante ting å gjøre når han blir stor nok til å være utendørs.

Skrevet

Klassisk kattegreie. Noen mer enn andre. 

Anonymkode: 70757...9f2

• Liker 1
Skrevet

Hah, sneaky fyr. Min gjør bare sånt om hun vil ha oppmerksomhet, og da passer hun på at jeg ser på først.. 

Anonymkode: 11836...69d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta han skikkelig med en gang han gjør dette, hver konsekvent å gjør dette hver gang

Anonymkode: 3ba64...660

Hvordan tar du katten skikkelig?? 

Anonymkode: 1bce2...2dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 13.48):

De står på stuebordet og spisebordet. Er det ikke der man vanligvis har glass? Pus går aldri på bordene når vi er der. 

Ignorer den. Dere gir den jo oppmerksomhet når katten gjør det. Beste er egentlig å markere ganske tydelig at det ikke er lov. Kattemor, enten biter i nakken eller presser nakken mot underlaget. Ikke hardt men bestemt. Og evnt knurr, til den legger seg på siden. Når den har lagt seg på siden har den skjønt poenget og har underkastet seg. Noen ganger funker det med en gang andre ganger må det gjentas. Kan fungere med en streng nei også. Da lærer den samtidig ordet nei

Anonymkode: d0e77...995

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ignorer den. Dere gir den jo oppmerksomhet når katten gjør det. Beste er egentlig å markere ganske tydelig at det ikke er lov. Kattemor, enten biter i nakken eller presser nakken mot underlaget. Ikke hardt men bestemt. Og evnt knurr, til den legger seg på siden. Når den har lagt seg på siden har den skjønt poenget og har underkastet seg. Noen ganger funker det med en gang andre ganger må det gjentas. Kan fungere med en streng nei også. Da lærer den samtidig ordet nei

Anonymkode: d0e77...995

Dette kommer jeg selvfølgelig aldri til å gjøre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...