Gå til innhold

Celleforandringer- hjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tok celleprøve for tre uker siden (vanlig sjekk) og fikk svaret i dag. Jeg har bestilt time for å få diskutert hva meldingen jeg fikk betyr, selv om jeg også fikk beskjed om å ikke bekymre meg og sjekke på nytt om TRE (!) år. Noen som kan forklare hva dette betyr? Har prøvd å google, men språket er for avansert for meg 😕

"Den viser lette celleforandringer i noen av cellene, som er av ukjent betydning. Forandringene kalles for ASCUS. Ingen tegn til HPV-virus"

Hva betyr det at de er av ukjent betydning? Hva er ASCUS?

Anonymkode: 37512...78c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ingen ny legetime pga dette. Det er celleforandringer, men ikke hpv. Ergo, helt ufarlig. Skjønner ikke hva du skal diskutere med legen? 

Anonymkode: 19c44...7cb

• Liker 4
Skrevet

Det betyr at det er celleforandringer som ikke skyldes hpv og at du derfor kan slappe av så lenge du er symptomfri. Ta prøve om 3 år

Anonymkode: a4cb6...426

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger ingen ny legetime pga dette. Det er celleforandringer, men ikke hpv. Ergo, helt ufarlig. Skjønner ikke hva du skal diskutere med legen? 

Anonymkode: 19c44...7cb

Jeg har slitt med angst hele livet og trenger å bli beroliget av en profesjonell. Da jeg googlet virket det som andre med ASCUS skulle på ny kontroll om 6 måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal vente tre år? Det føles utrygt. 

Jeg kommer til å be om å få tatt HPV-vaksinen nå, da jeg var for syk til å ta den de årene jeg kunne få den gratis. Bør jeg avstå fra oralsex og kun ha sex med kondom til alle dosene er satt? Har ingen partner for øyeblikket da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

"Den viser lette celleforandringer i noen av cellene, som er av ukjent betydning. Forandringene kalles for ASCUS. Ingen tegn til HPV-virus"

Hva betyr det at de er av ukjent betydning? Hva er ASCUS?

Som uthevet tekst sier, ingen tegn til HPV-virus, mao. ingenting å bry seg med, så ingen grunn for legetime for dette 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har slitt med angst hele livet og trenger å bli beroliget av en profesjonell. Da jeg googlet virket det som andre med ASCUS skulle på ny kontroll om 6 måneder, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal vente tre år? Det føles utrygt. 

Jeg kommer til å be om å få tatt HPV-vaksinen nå, da jeg var for syk til å ta den de årene jeg kunne få den gratis. Bør jeg avstå fra oralsex og kun ha sex med kondom til alle dosene er satt? Har ingen partner for øyeblikket da.

Fordi du ikke har hpv.

• Liker 1
Skrevet

Hva i huleste er det du syter over? Du har lette celleforandringer, noe ALLE KVINNER har, du har ikke engang HPV-virus! Du er helt frisk!!! Jeg har alvorlige celleforandringer og påvist forstadiet til kreft og må fjerne livmorstappen. Trenger å bli beroliget av en profesjonell?????? Kanskje du skal gå til psykolog i stedet for å ta opp plass i helsevesenet med hypkondrien din. Der er jo ingenting galt. 

Anonymkode: 97a46...d49

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i huleste er det du syter over? Du har lette celleforandringer, noe ALLE KVINNER har, du har ikke engang HPV-virus! Du er helt frisk!!! Jeg har alvorlige celleforandringer og påvist forstadiet til kreft og må fjerne livmorstappen. Trenger å bli beroliget av en profesjonell?????? Kanskje du skal gå til psykolog i stedet for å ta opp plass i helsevesenet med hypkondrien din. Der er jo ingenting galt. 

Kanskje du burde ta en runde i terapi heller, snakk om å legge dine issues over på ts. 

Ts, er du bekymret og vil bli beroliget så tar du en prat med legen, er ikke verre enn det. Mye bedre det enn masse randoms her inne som sier mye rart.

Anonymkode: 4c873...35a

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Shit, for en drittperson du er 😳 kjempemange har grove celleforandringer og må koniseres. Hva er det du syter for? 

Anonymkode: 0260a...687

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For en reaksjon. Meg bekjent kan man utvikle kreft i livmor uten HPV-virus. Og jeg går til psykolog :) Men hypokondri har jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hva er dette for et svar? Kanskje du skal ta deg et sinnemestringskurs eller for eksempel sitte på hendene dine i noen minutter når du blir sint og har tenkt å lange ut mot tilfeldige på internett slik at du får tenkt deg om?

Alle kvinner har ikke lette celleforandringer. Jeg har aldri hatt lette celleforandringer. 

Anonymkode: d2b17...301

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

For en reaksjon. Meg bekjent kan man utvikle kreft i livmor uten HPV-virus. Og jeg går til psykolog :) Men hypokondri har jeg ikke.

ikke livmorhalskreft slik jeg har skjønt det. (tre forskjellige gynekologer som har beroliget meg med det etter celleforandringer ialfall))

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kommer til å be om å få tatt HPV-vaksinen nå, da jeg var for syk til å ta den de årene jeg kunne få den gratis. Bør jeg avstå fra oralsex og kun ha sex med kondom til alle dosene er satt?

Noen som vet noe om dette?

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er dette for et svar? Kanskje du skal ta deg et sinnemestringskurs eller for eksempel sitte på hendene dine i noen minutter når du blir sint og har tenkt å lange ut mot tilfeldige på internett slik at du får tenkt deg om?

Alle kvinner har ikke lette celleforandringer. Jeg har aldri hatt lette celleforandringer. 

Et svar fra noen som er redd for at de har kreft og som har all grunn til å være det når forstadiet allerede er påvist, og som blir sint fordi noen som åpenbart er frisk, klager over noe bare for å ha noe å klage på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et svar fra noen som er redd for at de har kreft og som har all grunn til å være det når forstadiet allerede er påvist, og som blir sint fordi noen som åpenbart er frisk, klager over noe bare for å ha noe å klage på. 

Dine celleforandringer startet også lette en gang. Du har ingen rett til å pisse på noens frykt bare fordi du har det litt verre. Jeg var selv LIVredd da jeg fikk påvist lette celleforandringer, og jeg hadde aldri trodd at jeg kom til å bry meg.

Hvis du er nervøs kan du bestille ny celleprøve om noen måneder TS. Jeg gikk privat og fikk tatt ny prøve etter 6 måneder, og da var alt borte. Fikk ikke helt fred før jeg gjorde det.

Anonymkode: 54968...5a6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det finnes alltid noen som har det verre enn en selv, men det betyr ikke at man ikke har rett til å være bekymret for egen helse. 

• Liker 2
Skrevet

Vet ikke om dette med vaksinen. 

Fordi du har celleforandringer og lurer, så ta kontakt med lege. Du kan hvis du vil ta ny celleprøve før det er gått tre år hvis du vil. Uansett bedre det enn å være redd for celleforandringene skal utvikle seg. 

Skrevet

Synes kanskje 3 år var litt lenge å vente med my prøve når man har celleforandringer. Altså ikke hpv, så alt er fint nå, men ville nok selv ikke ventet 3 hele år 😅

Bare skriv ned alle spørsmålene du har og ta dem opp med legen når du har time for å snakke om dette :) 

Anonymkode: edd41...42c

Skrevet

Lette forandringer går veldig ofte tilbake av seg selv, og er isolert sett, ikke noe å bekymre seg for. Da jeg hadde lette forandringer, ble jeg anbefalt celleprøve en gang i året. Det er ikke noe i veien for at du kan ta celleprøve før det har gått tre år, det er bare å bestille en GU hos fastlege etter seks måneder/1 år, hvis det føles bedre for deg. Jeg har hatt lette forandringer som har gått tilbake av seg selv to ganger. Da tok jeg celleprøve hver 6. måned i 2-3 år. 

Anonymkode: a77de...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...