Gå til innhold

Økte diesel og bensinpriser

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker jeg blir skikkelig frustrert. Bor selv på landet uten tilgang til offentlig transport og er avhengig av bil til jobb. Så det er forslag om at enkelte kommuner skal slippe økte drivstoff priser, men min landlige kommune og mange fler var ikke nevnt på den listen.

Ja, jeg kunne jo kjøpt en el-bil. Men har dessverre ikke flere hundre tusen å bla opp for en med rekkevidde som passer her jeg bor. Har ikke råd til å sitte med dyrt billån heller.

Dette gjelder jo selvfølgelig mange flere enn meg, og kan ikke forstå hvordan de kan snakke om å øke drivstoff avgifter før el-biler prismessig er mer tilpasset alle sitt forbruk.

Anonymkode: 61869...d67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du har råd til da? Nå har bensinprisen gått fra 16 til 18 kr. Selv om du kjører 20000 km i året, er det typisk bare snakk om 2800 kr merutgifter i året. Det er vel tålelig?

Anonymkode: 0c8b4...8f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vært slik at distriktene fikk subsidier på drivstoff slik at den kostet det samme som i sentrale strøk. Samtidig fikk folk i sentrale strøk subsidier og økonomisk støtte for boliger. Bolig på Bestum: lik pris som bolig i Grong. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man å bo langt i gokk er det gjerne en kostnad som burde bli finansiert av den enkelte.

Data viser at de som bor grisegrent også har høyest utslipp per innbygger.

Anonymkode: 0af74...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du forventer økonomisk støtte fordi du har valgt å bo grisgrendt, med tilhørende lave boligpriser (og, jeg antar, parkeringsmulighet på arbeidsplassen)? 

Du kan jo kjøpe deg en sykkel i steden, dersom dette tar knekken på din økonomi. 

PS: Det er faktisk mange som bor mer sentralt som også må bruke bil for å få hverdagen til å gå opp. Og de betaler i tillegg tusenvis av kroner i måneden (!) i bompenger og parkering for i det hele tatt ha et sted å sette fra seg bilen. 

Anonymkode: b0b8f...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå bor jeg på bygda, jobben ligger ca 20min unna med bil. Det går to busser om dagen, en hver veg-skolebussen. Jeg har jo ikke noe valg, jeg må ta bilen! 

Og det med å velge det med å bo grisgrendt... Sist jeg sjekka er det ikke plass til alle i byen. 

Og nei jeg er ikke ts, jeg er bare enig. 

Anonymkode: ec344...f3d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig bra at prisene på drivstoff øker, fattige folk har ikke det store behovet for personlig frihet og det blir bedre plass på veien for oss som har betalt rikelig i skatt for nye biler.

Anonymkode: 6ed9f...8a5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 20.45):

Tanket diesel i dag, 14.20,- pr liter....

Anonymkode: d4b6f...dee

Morsomt å lese tråder fra gamle dager med pris på 14 kr literen for diesel. Verden går under raskere enn vi er klar over, bra politikerne sitter ved rattet og sørger for at vi går under sammen.

Dvs politikerne drømmer nok om grønnmalte byer hvor det er gress i gatene og kun ett kjørefelt, for deres egne biler. Kanskje noen steder to felt, det andre til bussene som transporterer stemmekveget. Politikerne sitter nok og fniser og gnir seg i hendene nå. Tenk hvor mye de har å sløse med framover, trenger ikke planlegge noe som helst, bare slenge penger rundt seg når de er på "studietur" til utlandet, og høste heder og ære mens utlendingene ler bak ryggen på dem.

Anonymkode: f1d29...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag var den på 27 kr literen  for 95 blyfri . Å verre skal det bli. 

Anonymkode: 035e5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye som er billigere på landet, typisk bolig. Så jeg tenker det går opp i opp.

Anonymkode: 33c40...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir dieselen dyrere nå så selger jeg bilen og kjøper meg tråsykkel! 😡🤬🤬🤬🤬🤬

Anonymkode: b1ce8...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Supert! Da kommer du endelig i form.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

I dag var den på 27 kr literen  for 95 blyfri . Å verre skal det bli. 

Anonymkode: 035e5...e76

På lørdag var den rundt 20 på E18 sør for Oslo. Det er merkelig hvordan prisene hopper så ekstremt oppover, for så å falle litt tilbake, for så å sprette opp igjen, uten særlig andre forklaringer enn profitt. 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Dvs politikerne drømmer nok om grønnmalte byer hvor det er gress i gatene og kun ett kjørefelt, for deres egne biler. Kanskje noen steder to felt, det andre til bussene som transporterer stemmekveget. Politikerne sitter nok og fniser og gnir seg i hendene nå.

Avgiftene har vel egentlig vært rimelig stabile siste årene. Det var vel en liten justering på 30 øre eller noe sånt ved forrige statsbudsjett. Så siste tids prisvekst må du nesten skylde på grådige bensinstasjoner, Putin og markedet generelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Det er merkelig hvordan prisene hopper så ekstremt oppover, for så å falle litt tilbake, for så å sprette opp igjen, uten særlig andre forklaringer enn profitt. 

I går bestemte EU å stenge kranene for russiske petroleumsprodukt. Det er svært prisdrivende. Selvfølgelig ikke med en gang, men konsumentmarkedet for drivstoff har alltid oppført seg slik, men umiddelbare reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

I går bestemte EU å stenge kranene for russiske petroleumsprodukt. Det er svært prisdrivende. Selvfølgelig ikke med en gang, men konsumentmarkedet for drivstoff har alltid oppført seg slik, men umiddelbare reaksjoner.

Men da er det ganske merkelig at når oljeprisen går nedover holdes drivstoffprisen igjen på et høyt nivå, siden de da unnskylder seg med stort varelager (drivstoff på tank). Når oljeprisen går opp reagerer drivstoffprisen øyeblikkelig. 

Men det mest plagsomme er egentlig den store variasjonen i prisene. Diesel kan koste 25 en dag og 20,50 etpar dager senere, for så å stige til 24 og 26, før den igjen koster 19,88. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Paramount
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det ideelle hadde vært å kunne klart seg med en sykkel. Bilen er i stor grad et symbol på frihet, bevegelsesfrihet. Dessverre har ikke sykkelen samme rekkevidde, men samtidig gjør sykkelen deg mye friere økonomisk. Du slipper komplisert og kostbar service og dyre reparasjoner. Men så var det det med å kunne gjøre korte raske reiser, i all slags vær, sommer som vinter. Våre formyndere, politikerne, ønsker jo å ha full kontroll på oss, syklende innenfor små områder. Skal vi langt, kan vi sitte sammen i buss. Et slikt samfunn er et sosialistisk paradis, men intet paradis for enkeltmennesket. Dette er det store problemet med sosialismen, den er opptatt av at store grupper skal ha det bra. Men intet menneske er en gruppe, vi opplever verden hver for oss. Og menneskets viktigste gode er friheten. Ingen ting er mer verdifullt enn den. Frie tanker og frie bevegelser. En sykkel gir deg dessverre bare en sterkt begrenset frihet, du trenger en bil i tillegg.

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.9.2021 den 20.45):

Tanket diesel i dag, 14.20,- pr liter....

Anonymkode: d4b6f...dee

Og bare 7-8 mnd seinere er den over 10 kr dyrere..

Anonymkode: 977a7...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 17.54):

Det er mye som er billigere på landet, typisk bolig. Så jeg tenker det går opp i opp.

Anonymkode: 33c40...266

Den store forskjellen er jo at bil er penger ut av vinduet. Alltid. Både kjøp og bruk. Mens hvis man eier bolig i Oslo, bygger man (stor) formue. 

Anonymkode: 8e04d...f62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den store forskjellen er jo at bil er penger ut av vinduet. Alltid. Både kjøp og bruk. Mens hvis man eier bolig i Oslo, bygger man (stor) formue. 

Anonymkode: 8e04d...f62

En sannhet med modifikasjoner. For det første: Skal du bli boende i Oslo, må formuen din holde tritt med markedet. Verdiøkningen forblir urealisert inntil salget; krakk, anyone?

Dessuten kan man bygge formue på landet på andre måter.

Ja, bilene tilsvarer et ekstra lån på 1-2 mill kr, som utgjør knapt en forskjell i Oslo, men huset, kjøpt for 1,8 mill kr, var nedbetalt etter fem år. Deretter bygger vi formue målrettet og med den risikoen vi selv ønsker. 

Siden det bare er å få kjøpt gufne pizza og hamburgere her, går det heller ikke 5000 kr/mnd på utemat her. 🤪 Det er en ulempe forkledd som en fordel, ja, hehe.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...