Minya Skrevet 6. oktober 2021 #61 Skrevet 6. oktober 2021 9 hours ago, Chroma said: Er innholdene i de forskjellige typene fór så forskjellig? Det kan ihvertfall virke sånn. Feks hvis jeg ikke blander inn RC Indoor, så stinker det ganske fort veldig intenst når de har vært på kattedoen og bæsjet, mens hvis jeg blander den inn så lukter det bare at de har vært og bæsjet, hvis det gir noen mening. Blander jeg i Oral Care, ser jeg at de får mindre tannstein, fordi knottene er mye større. Fordi eldstemann er en veldig stor mons, så blander jeg i Maine Coon fordi de knottene er enda større, så han får knaset bort tannsteinen sin. Hvis han bare spiser RC Sterilized 7+ eller Eukanuba Top Condition 7+, så få han mye mer tannstein da han ikke gidder å tygge fordi bitene er små nok til at han bare kan svelge dem, mens hvis han ikke får de typene, går han opp i vekt selv om jeg underfórer ham.
Gjest Chroma Skrevet 6. oktober 2021 #62 Skrevet 6. oktober 2021 Minya skrev (3 timer siden): Det kan ihvertfall virke sånn. Feks hvis jeg ikke blander inn RC Indoor, så stinker det ganske fort veldig intenst når de har vært på kattedoen og bæsjet, mens hvis jeg blander den inn så lukter det bare at de har vært og bæsjet, hvis det gir noen mening. Blander jeg i Oral Care, ser jeg at de får mindre tannstein, fordi knottene er mye større. Fordi eldstemann er en veldig stor mons, så blander jeg i Maine Coon fordi de knottene er enda større, så han får knaset bort tannsteinen sin. Hvis han bare spiser RC Sterilized 7+ eller Eukanuba Top Condition 7+, så få han mye mer tannstein da han ikke gidder å tygge fordi bitene er små nok til at han bare kan svelge dem, mens hvis han ikke får de typene, går han opp i vekt selv om jeg underfórer ham. Okei, takk for svar! Synes det er vanskelig å velge riktig fór til kattungen, og de jeg spør i dyrebutikker har alle forskjellig svar og anbefalinger. 😄
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2021 #63 Skrevet 6. oktober 2021 Chroma skrev (På 1.10.2021 den 21.48): Dere som blander flere typer, hvorfor gjør dere det? Jeg blander ikke i samme skål, men jeg setter fram to skåler med forskjellige typer, så får pus velge selv. Gir Royal Canin som "hovedfor" og Orijen som "bonusfor". Innimellom bytter jeg ut Orijen med Hills eller Vigor & Sage eller andre ting jeg finner prøvepakker på. Jeg gjør det mest for at katten ikke skal bli lei. Hun virker alltid "glad" når et nytt for kommer inn i rotering og er mest interessert i å spise det nyeste. Jeg ser at hun spiser litt fra den ene skåla, så går hun bort til den andre og spiser litt fra den. Vet ikke hvor mye hun egentlig bryr seg, men jeg vil at hun skal ha valgmuligheten. Hun er heller ikke så interessert i mat, så jeg er redd hun slutter å spise hvis det blir for kjedelig. Også tror jeg hun liker Orijen best, men det blir for dyrt med bare det. Og bitene der er så små at jeg mistenker at hun sluker dem hele, så hun må spise fôr med store biter også for å bruke tennene sine. Og hvis jeg går tom for det ene fôret, så har hun et annet hun er vant til, til jeg får kjøpt mer, og slipper magetrøbbel ved for brått bytte. Anonymkode: e1bb2...a2a
Minya Skrevet 6. oktober 2021 #64 Skrevet 6. oktober 2021 8 hours ago, Chroma said: Okei, takk for svar! Synes det er vanskelig å velge riktig fór til kattungen, og de jeg spør i dyrebutikker har alle forskjellig svar og anbefalinger. 😄 Det var igrunnen det som utløste årsaken til at jeg blander fór Jeg klarte ikke helt å skjønne greia med alle de forskjellige og få det til å stemme at én fórtype skulle funke, så da begynte jeg originalt å blande sterilized, indoor og oral care, da jeg opprinnelig hadde én katt som var selvvalgt innepus. (hun var kun ute på sommerdager med 17 grader og lettskyet vær, og da kun i en times tid, Gamlepus var ei rar katte) Da hun ble eldre, ble sterilized byttet til sterilized 7+, samt aging 12+. På slutten hadde hun RC sterilized 7+, RC Aging 12+, RC Exigent Aroma (for kresne katter og katter som ikke spiser nok) samt RC Oral care. Hun hadde i tillegg våtfór to ganger daglig, renalfór da hun hadde nyresvikt. Så det var naturlig å fortsette med det da Storepus kom i hus, samt de to minste trolla vi fikk i hus etter at Gamlepus døde.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2021 #65 Skrevet 7. oktober 2021 Akkurat nå får han Iams sterilised. Ellers så går det i Carnilove. Våtfor litt forskjellig. Anonymkode: f049c...e3f
Cirkelin Skrevet 7. oktober 2021 #66 Skrevet 7. oktober 2021 Har to kastrerte hankatter, 14 og 17 år gamle. De er fine i pelsen og har aldri hatt problemer med helse, vekt eller tenner, men særlig den eldste må nå få det han liker best for å opprettholde vekten. Veterinæren så ikke noe galt i å gi dem butikkfôr. Det viktigste var at de fikk i seg nok mat. Tørrfôr står alltid framme, Purina One sterilized. Våtfôr en pose/boks på deling morgen og kveld, mer om de maser. Veksler mellom Whiskas, Latz, Sheba og noen små runde bokser jeg ikke husker navnet på. Tunfisk eller kokt sei innimellom. Mat fra dyrebutikken er de ikke interessert i. Hadde en katt til, fra samme kull som han på 17, men han ble syk i sommer og måtte avlives. Han var en "alltid sulten" type. Spiste alt. Fikk slankemat, nyreproblemer, diabetes, veterinær fôr, mageproblemer. Hadde aldri trodd han skulle bli normalvektig eller 17 år, men han stabiliserte seg på Purina og Whiskas og hadde gode år på tross av dårlig syn og noen manglende tenner. Jeg hadde mer enn gjerne gitt kattene mine det dyreste fôret som finnes, men de vil ikke ha annet enn det de får nå og de er gamle nok til å få bestemme selv.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #67 Skrevet 8. oktober 2021 Bozita, liker at det inneholder ferskt kjøtt og er kornfritt Anonymkode: aaac4...19e
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #69 Skrevet 8. oktober 2021 Tørrfor fra felleskjøpet, labb katt. Våtfor fra whiskas. En sjelden gang rå kylling. Anonymkode: dbb92...54d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2021 #70 Skrevet 8. oktober 2021 Vigor and sage for steriliserte katter Anonymkode: 734af...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå