Gå til innhold

Hjelp! Ostekaken siger og sprekker...


Sky Diva

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg litt... Min samboer skulle ha en kake med på den faste fredags-kakefesten på jobben sin, så jeg fant en oppskrift på "Ostekake med jordbær" på artoftaste.no Den hørtes skikkelig nam nam ut... http://www.artoftaste.no/servlet/region?na...S&item=10549386

Vi laget den i samarbeid, og fulgte oppskriften veldig nøye da ingen av oss har laget ostekake før. Vi var veldig spent på resultatet, men ble ganske skuffet da vi tok den ut av kjølesakpet neste dag. :forvirret: For det første hadde den skilt seg litt, så det lå et tynt vann-lag oppå kaken. For det andre, da vi skulle ta den ut av formen så sprakk den, og da vi hadde fått den helt av begynte kaken å sige ut til sidene... Jeg ble så skuffet at jeg hadde lyst å gråte...! Den kaken som skulle blitt så fin og god... :tristbla: Må si det frister å gå tilbake til min trygge firkløverkake neste gang, men jeg er ingen quitter av natur, så nå har jeg lyst å få til den kaken! Kan noen hjelpe meg med tips om hva som gikk galt, hva jeg evt kunne gjort annerledes? Har sett at en del ostekaker skal ha gelatin i seg, men tydeligvis ikke alle, så da skal det vel gå bra uten? Kremen i den kaken vi laget inneholder dette: 800 g Philadelphia original, 250 g Melis, 2,5 dl rømme, 3 stk egg. HJELP! ;) Blir veldig glad for alle eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan virke som om dere ikke fikk helt til sirupen av eddik, sukker og vann. Den krever litt å få til, og skal være helt som sirup.

Dersom ostekaken skal ha gelantin, er det en som ikke skal stekes.

Denne skulle stekes, og da fungerer eggene som stivelse.

Lot dere kaken stå i ovnen så lenge som det står, og med døren på gløtt? Det står ikke i oppskriften hvor i ovnen den skal stå...

Mye kan gå galt med kaker, og man må bare prøve og prøve og prøve. :-)

Lykke til med neste!

Leyla i.i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Sirupen fikk jeg til, den hadde jeg først på bærene som var inni kaken, og til slutt kokte jeg den inn som der står og helte den på toppen, men det var kremen som var vanskelig... Jeg hadde den i ovnen på 160 grader i 35 min helt vanlig som det står i oppskriften, deretter 15 minutt med aluminiumsfolie på, og tilslutt 1 time med døren på klem. Men jeg lurte på kan det være litt for kort tid i ovnen tross alt på så lav temperatur? Ja jeg skal øve og øve til jeg får den til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt, jeg lager stekt ostekake nå, men en annen oppskrift. I min oppskrift skal kaken steke 1 time på 160 grader, så stå i ovnen med døra på gløtt i 30 min. Kanskje steketiden var for kort? Hvis du brukte en form av en annen størrelse enn det som er oppgit i oppskriften kan steketiden bli litt annerledes. Min oppskrift sier også at plomene skal røres i ostemassen, mens hvitene skal stivpskes og vendes inn til slutt. Bruker du veldig små egg kan det hjelpe å bruke ett ekstra. Tror ikke sirupen har noe å si for stekeresultatet, så er enig med deg at det nok er steketid/ostemassen som der er problemer med!

Lke til med nytt forsøk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steketiden i oppskriften sier 55-60 minutter.

I forklaringen står det stekes i 30-35 minutter, på med folie og stek i ca 15 minutter til. Det blir total steketid mellom 45 og 50 minutter etter mitt hode. Det er jo mellom 5 og 15 minutter for lite steketid??

Se da:

Steketid:

30+15=45

35+15=50

Leyla i.i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, ja Leyla, jeg la merke til det samme da jeg holdt på med kaken... Tror neste gang skal jeg prøve med en time i ovnen!

Onyx, fikk du til kaken din? Kanskje jeg kan få tigge oppskriften av deg i så fall?

;) Men kaken hadde visst nok smakt godt, det var bare ikke mulig å dele den i ordentlige stykker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...