Gå til innhold

Dere som har asperger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du/dere som har asperger, hvordan er du i tankegangen? Har du mange tanker på en gang, og sliter du med at du ofte faller ut av virkeligheten og inn i tankene? Som dermed gjør at du sliter med konsentrasjon uten at du er klar over det selv? Har du ofte drømmende tanker som ikke samsvarer med virkeligheten?

Hvordan er livet ditt generelt og hvordan tenker du i sosiale sammenkomster? Kjenner du på en sosial angst der du sliter med å finne på noe å snakke om og hvis du skulle møtt på en bekjent, lurer du da på om du skal hilse på vedkommende eller ikke? Får du en angst over om du skal hilse eller ikke?

Hvis du har kjæreste og dere krangler, hvordan føles det for deg som har denne diagnosen? 

Er du veldig overfølsom, og i tillegg har vanskelig for å utrykke følelsene dine og når du prøver på det, kommer det ut helt feil sånn at andre kan misforstå deg? Har du vanskelig for å finne de rette ordene?

Vet det ble mange spørsmål men jeg har ofte undret på om jeg kan ha asperger fordi jeg har alltid følt meg "unormal" eller at jeg ikke passer inn i samfunnet hvis jeg kan si det sånn. Jeg har fått diagnosen ADHD uoppmerksom(ADD) og det kan kanskje stemme at jeg har det, men allikevel så føler jeg at det er en brikke som ikke har falt på plass enda. 

Anonymkode: 0a76b...979

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags problemer er det du har som du føler ikke passer med adhd'en da? 

Anonymkode: 6ecc1...08b

Skrevet

Hva er greia med at alle for tiden tror de har asperger? Er det en slags statusdiagnose?

Anonymkode: 66303...34a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er greia med at alle for tiden tror de har asperger? Er det en slags statusdiagnose?

Hva skulle vært status med det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. Vi har alle autismetrekk i oss uten at vi nødvendigvis har noen diagnose. Det er når autismetrekkene er mange og utgjør en del utfordringer i hverdagen at man får en autismediagnose.

Anonymkode: 797a7...b5b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ikke aspergers selv, men kan mye om begge diagnosene grunnet jobb og familiemedlemmer med adhd.

Det du beskriver høres ut som veldig stereotyp uoppmerksom type adhd (noe elementer fra det hyperaktive indre uro, om det ikke "bare" er angst, som mange med adhd også får)

Det er vanlig å føle seg litt sosialt utenfor og misforstått med adhd. Det er ingen grunn til at du skal ha fått feil diagnose, da alt du skriver passer godt med adhd, og særlig tankekaoset og måten man soner ut på grunnet tankene er veldig spesifik for adhd.

Adhd og aspergers har mer til felles enn mange tror, fordi man i begge tilfeller har litt annerledes måte å tenke på som gjør at man kan føle seg utenfor og slite med å passe inn, og man kan være overfølsom for inntrykk. Selv om det er forskjellige tilstander.

Anonymkode: ee7bd...947

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Minst 1 av 100 har det, så det er ikke så rart at man hører en del om det.

Anonymkode: 0e96d...09f

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å henge med, man bare zoner ut. Husker unyttig fakta, klarer ikke lære  seg eller få med seg skolepensum. Overtenker situasjoner, stresser konstant å komme i tide og gjøre ting bra nok. Får meltdowns av ingenting. Og kronisk sliten.

Klarer ikke henge med når jeg er med flere personer på en gang, så er bare stille og nikker. Hilser på alle jeg kjenner, men kan noen ganger ha vanskelig for å se at det er noen jeg kjenner (har ikke dårlig syn). Får mer angst etter en samtale, jeg reagerer sent. Overtenker hva jeg har sagt eller hva den andre har sagt.

Kjæreste og dating generelt er vanskelig. Er vanskelig å lese den andre personen, hvis den ikke sier ting rett ut. Klikker eller gjentar det samme om og om igjen i krangler. Blir kontstant misforstått, men klarer heller ikke forklare det annerledes. Berøring er utrolig vanskelig!

Er overfølsom for lys, lyd og lukt, har snevert kosthold. Syns det er utrolig flaut så prøver å skjule det eller unngå situasjoner for å ikke bli hengt ut for min annerledeshet.

En annen ting som er med asperger er klumsete motorikk. Går på gjenstander, mister ting i gulvet, dunker borti ting, stygg håndskrift, vanskelig å kaste en ball langt etc.

Var motsatt for meg mistenkte Add, fikk vite at jeg hadde Asperger flere år senere. Tror det er mye felles, og det kan det også være med flere andre psykiske diagnoser.

Anonymkode: fed6f...824

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, det er status å bli mislikt av alle og feile i alt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er status å bli mislikt av alle og feile i alt. 

😂😂😂👍

Anonymkode: 0e96d...09f

Skrevet

Har unnvikende personlighetsforstyrrelse og kjenner meg igjen i mye av det du beskriver. Men det er ganske mange kriterier som skal til for å ha asperger. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen i det meste. Har Asperger syndrom, men nevropsykologen anbefalte videre utredning av ADHD/ADD også da, men det ble aldri noe av. Har ikke behov for det heller. 

Det beste vil jo være om du tar det opp med legen din. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...