Gå til innhold

Hvilken terapiformer ved psykose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva brukes? Erfaring? 

Anonymkode: bd99f...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guds tro 

Anonymkode: b932a...611

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved alvorlig psykose er zyprexa og andre medisiner som settes intramuskulært til god hjelp. Man blir mye raskere bedre enn ellers. Ikke for mye stimuli og ro pleier å hjelpe. Samtaler er så som så.

Endret av Majer
  • Liker 1
Skrevet
Majer skrev (1 minutt siden):

Ved alvorlig psykose er yprexa og andre medisiner som settes intramuskulært til god hjelp. Man blir mye raskere bedre enn ellers. Ikke for mye stimuli og ro pleier å hjelpe. Samtaler er så som så.

Yprexa eller Zyprexa?

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Guds tro 

🤣 ja riktig... da tar du med hellig vann og skvetter rundt i samme slengen da?

En person som er psykotisk nytter det ikke å snakke fornuftig til, det er litt av hele greia med psykose, de har mistet virkelighetsforståelsen. Medisiner er vel det som må til, så har man samtaler i etterkant for å fordøye det som har skjedd og som forebyggende arbeid.

Skrevet
Ominous skrev (2 minutter siden):

🤣 ja riktig... da tar du med hellig vann og skvetter rundt i samme slengen da?

En person som er psykotisk nytter det ikke å snakke fornuftig til, det er litt av hele greia med psykose, de har mistet virkelighetsforståelsen. Medisiner er vel det som må til, så har man samtaler i etterkant for å fordøye det som har skjedd og som forebyggende arbeid.

Tar med meg en nonne, Bibelen, litt helligvann, en del stearinlys og et kors, så kan du sette sammen bitene av dette puslespillet ;) 😅

Skrevet

For min del ble terapiform valgt etter aktuell periode. I periodene jeg var helt borte var førstevalget tvang og masse medisiner (hehe), mens i de gode periodene prøvde man mye forskjellig. Har ikke oversikt over absolutt alt som ble prøvd, så nevner kun det jeg husker i farta.

Kognitiv atferdsterapi er bare snakking. Helt OK opplegg.

Psykoedukasjon fikk jeg aldri noe ut av. Var med på flere runder, men var uheldig med gruppesammensetningen og var eneste med psykose hver gang. Behandlerne fokuserte på det flest i gruppa slet med.

Samtalegrupper var ikke noe for meg, men jeg ser hvorfor mange trives med det.

Både kunstterapi og musikkterapi var veldig ålreit.

Var også innom traumeterapi (psykoselidelsen var i mitt tilfelle traumeutløst). EMDR er noe av det verste jeg har vært med på og jeg nekter å gjøre det igjen. Eksponeringsterapi var skikkelig ubehagelig mens vi holdt på, men har hatt mye nytte av det i ettertid.

Anonymkode: 82afc...f65

Skrevet

Medisiner. Alt annet er varierende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...