Gå til innhold

Tannlegen sin feil eller..?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en fast tannlege som jeg går til. Prisen hennes har vært dyrt men har ikke vart der på 2-3 år, og var der nettopp og rotfylte en tamn for 8200kr. Det er helt vilt. Vet ikke om det er normalt men fikk sjokk. Har rotfylt hos henne 4 år siden for ca 5000kr.

Saken er. For ca 4 år siden så hadde jeg rotfylt en tann hos henne for ca 5000kr. Tok 3 stk tilsammen med noen ukers mellomrom. Den ene er nå vond. Jeg var jo hos henne for et par uker siden og rotfylte for 8000kr, der hun tok bilder og så at den gamle som var rotfylt før, er blitt dårlig og trenger å gjøres på nytt. La oss kalle den tann X. Det jeg glemte å spørre midt oppi alt er prisen, vil den koste 8000kr, eller kan jeg kreve å få rabatt, siden det er hennes "feil"? Man forventer jo at en tann skal holde i mer enn 4 år når man har betalt 5000kr for det. Pluss at når man har rotfylt, så har de tatt bort nerven og alt, og man skal ikke måtte føle smerte eller ha noe med tanna å gjøre mer- ihvertfa ikke rotfylle på nytt???? Tror hun nevnte at det er vanlig at tanna kan bli betent osv. Men, hun har altså tatt ut nerven og alt, hvordan kan den bli betent, om hun gjorde jobben riktig?? Har så lite lyst å gå gjennom alt smerten med rotfylling betale enda nye 8000kr for dette. Hva tror dere, kreve rabatt? 

Anonymkode: 347ec...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første varierer pris etter hvor mange kanaler som skal rotfylles, hvilken fylling som legges over og hvor lang tid det tar.

For det andre er ikke en rotfylling en 110% garanti for at man aldri må fikse den tanna igjen.

En rotfylling er ett forsøk på å fikse tanna, og også noe som vil svekke tanna. Selv om nerven inne i tanna er borte, så har du fortsatt nerver i området rundt, så det er absolutt mulig kjenne smerter. Selv om nerven er borte, så er ikke tanna selvdesinfiserende og steril resten av livet, så ja man kan fortsatt få betennelser.

Så nei, det er overhode ikke sikkert tannlegen har gjort noe feil her.

Anonymkode: 4f3a7...8d6

• Liker 6
Skrevet

Ettersom rotfylling er så kostbart og man ikke har noen garanti for hvor lang tid det tar før det må gjøres noe med den rofylte tannen igjen, ville jeg ha vagt å trekke tanna og deretter eventuelt fått satt inn tann på stift eller lignende.

Anonymkode: bf975...97f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ettersom rotfylling er så kostbart og man ikke har noen garanti for hvor lang tid det tar før det må gjøres noe med den rofylte tannen igjen, ville jeg ha valgt å trekke tanna og deretter eventuelt fått satt inn tann på stift eller lignende.

valgt :)

(skrivefeil i opprinnelig post)

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Jeg har en fast tannlege som jeg går til. Prisen hennes har vært dyrt men har ikke vart der på 2-3 år, og var der nettopp og rotfylte en tamn for 8200kr. Det er helt vilt. Vet ikke om det er normalt men fikk sjokk. Har rotfylt hos henne 4 år siden for ca 5000kr.

Saken er. For ca 4 år siden så hadde jeg rotfylt en tann hos henne for ca 5000kr. Tok 3 stk tilsammen med noen ukers mellomrom. Den ene er nå vond. Jeg var jo hos henne for et par uker siden og rotfylte for 8000kr, der hun tok bilder og så at den gamle som var rotfylt før, er blitt dårlig og trenger å gjøres på nytt. La oss kalle den tann X. Det jeg glemte å spørre midt oppi alt er prisen, vil den koste 8000kr, eller kan jeg kreve å få rabatt, siden det er hennes "feil"? Man forventer jo at en tann skal holde i mer enn 4 år når man har betalt 5000kr for det. Pluss at når man har rotfylt, så har de tatt bort nerven og alt, og man skal ikke måtte føle smerte eller ha noe med tanna å gjøre mer- ihvertfa ikke rotfylle på nytt???? Tror hun nevnte at det er vanlig at tanna kan bli betent osv. Men, hun har altså tatt ut nerven og alt, hvordan kan den bli betent, om hun gjorde jobben riktig?? Har så lite lyst å gå gjennom alt smerten med rotfylling betale enda nye 8000kr for dette. Hva tror dere, kreve rabatt? 

Hvor mye kostet disse rotfyllingene? Tror ikke jeg fikk med meg det... *ironi* 

Anonymkode: 52538...027

Skrevet

"La oss kalle Per for X. Hvor skal Trine og Lars gå?"

Anonymkode: bf058...979

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke tannlegens feil at tannen nå er vond, flere år etter. Jeg har selv rotfylte tenner og de har innimellom blitt litt følsom. Man har jo nerver rundt tannen selv om nervene inne i tannen er død. Men jeg gnisser tenner om natten og det er hovedsaklig årsaken til at jeg kan få litt vond i rotfylte tenner, i tillegg til at jeg får litt vondt når jeg er forkjølet.

Og 8000 kr er egentlig en helt vanlig pris for rotfylling, men prisen kommer an på hvor mange røtter tannen har. 2 røtter er jo billigere enn 4 røtter. Jeg har selv betalt 6-8000 kr for rotfylling, og det var for flere år siden. Men det er ingen garanti for at ingenting mer trengs å gjøre med tannen når den er rotfylt. Jeg vil si at det er vanlig at en rotfylt tann må kanskje rotfylles på nytt etter så og så mange år, hvis fyllingen har blitt dårlig over årene. Hvis du ikke vil betale mange tusen for å få ordnet en gammel rotfylling, så kan du jo få trukket tannen. Det er jo billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...