Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 Jeg merker en prikke-følelse i bakenden i området rundt inne ved lårene. Det kjennes ut som om det ikke er følelse i området, selv om det jo er litt. Jeg har nettopp vært på trening men det kan da ikke ha noe med det å gjøre. Jeg er 33 år og har ikke kjent noe sånt før som jeg kan huske. Jeg har en mormor som satt i rullestol fordi hun plutselig ble lam i beina. Kan man bare plutselig bli lam, eller kan man finne ut av det før man blir det?
Gjest Violetta Skrevet 29. september 2005 #2 Skrevet 29. september 2005 Om du er seriøst bekymret for om du har en arvelig sykdom eller tilstand ville jeg heller gått til lege for en undersøkelse.
Nella Skrevet 29. september 2005 #3 Skrevet 29. september 2005 Jeg blir også veldig prikkete der mange ganger etter trening. Tror det har med økt blodsirkulasjon i fettvevet å gjøre. Syns det bare er deilig jeg da for da vet jeg at jeg har trent Men er du bekymret så kom deg til legen først som sist og hør litt og fortell om mormor. Men for å bli lam må det som regel en skade til et eller annet sted i ryggraden eller om du har en sykdom. Men dra til legen å bli undersøkt. Sparer deg også for masse tanker om det ikke er noe.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2005 #4 Skrevet 29. september 2005 Ja, jeg får gjøre det. Men jeg frykter at en allmenn-lege bare vil si at det er ingen grunn til bekymring og ast de vil forsøke å snakke meg fra å ta prøver - fordi det betyr merarbeid for dem på kontoret (den holdninger er faktisk ikke sjelden). Kan blodprøver si noe om hvorvidt jeg har en begynnende sykdom eller om jeg har anlegg for noe?
ashera Skrevet 29. september 2005 #5 Skrevet 29. september 2005 Det er vel nokså uvanlig å plutselig bli lam. Da jeg hadde samme følelsen, viste det seg at jeg hadde låsninger i bekkenet. Stramme muskler klemte på en nerve. Ble fikset av kiropraktor.
Nella Skrevet 29. september 2005 #6 Skrevet 29. september 2005 Ligger det ting i familien er de ofte flinkere til å ta ting seriøst. Noen sykdommer oppdages på blodprøver, kommer jo litt ann på hva de ser etter på prøva også. Men bestill en time og for sjekk du og be om å bli sendt videre evnt.
lil Skrevet 30. september 2005 #7 Skrevet 30. september 2005 Jeg har også den følelsen du beskriver, prikkende, nesten følelseløst, avogtil på lårene/rumpa, på et ganske avgrenset område som kan variere fra gang til gang. Bekymret meg de første gangene jeg kjente det, men nå har det skjedd så mange ganger, og jeg går ennå Men med tanke på din mormor, så kan du selvsagt bestille en legetime, om ikke for annet, så ivertfall bli beroliget. Jeg tror også at de vil ta deg på alvor om du forteller om mormoren din. Men du burde gjerne finne ut litt mer eksakt om hva som hendte henne før du går til legen?
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #8 Skrevet 30. september 2005 Du bør finne ut hva mormoren din feiler/feilte slik at legen vet hva hun skal se etter eller hvor hun skal henvise deg. Ellers kan ikk legen nekte deg blodprøver elelr andre prøver om du er bekymret, så stå på ditt.
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #9 Skrevet 30. september 2005 Det skal mye til for å plutselig bli lam, selv om det selvfølgelig finnes sykdommer og tilstander som kan forårsake det. Har du problemer med ryggen? Kan være at det er noe som ligger og klemmer på en nerve et sted.
Twigi Skrevet 30. september 2005 #10 Skrevet 30. september 2005 Denne prikkingen kan komme av mange ting. Først og fremst må du finne ut hva som gjorde mormoren din lam, og så må du snakke med en lege. Det "eneste" du kan bruke legen til, er å få en henvisning til nevrolog. Hos nevrologen kan du ta MR (magnet resonans), som kan påvise om du har skader i ryggmargen. Hvis denne prikkingen er det eneste symptomet ditt, vil du sikkert ha problem med å få henvisning. Hvis du ikke får henvisning, vet jeg at endel kiropraktorer har egen MR-maskin, og de er jevnt over MYE dyktigere enn legene til å finne ut av problemer som har med ryggsøylen og motorikk å gjøre. Det kan kanskje være lettere å få denne kontrollen hos en kiropraktor. Du må regne med å betale for første gangs konsultasjon samt for MR-undersøkelsen.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2005 #11 Skrevet 1. oktober 2005 Takk for svarene fra alle. Jeg har ingen problemer med ryggen (som jeg vet om).. Får se, kanskje jeg bestiller noen timer.
ashera Skrevet 2. oktober 2005 #12 Skrevet 2. oktober 2005 Takk for svarene fra alle. Jeg har ingen problemer med ryggen (som jeg vet om).. Får se, kanskje jeg bestiller noen timer. ← Bedre å få undersøkt seg enn å gå og lure - lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå