AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #1 Skrevet 28. september 2021 Hei, Jeg lurer på om det er mulig å kun ha dysleksi når det kommer til lesing? Altså kun lesevansker? Jeg føler ofte jeg sliter med å lese da jeg enten blander bokstaver eller ord, som f.eks. i stad jeg leste "Salmonella" og syntes det sto "Somalia". Jeg skjønte virkelig ikke mye da før jeg leste én gang til 😅 Jeg er 35 år og føler at lesing alltid har vært litt vanskelig, uten at jeg har testet meg for dysleksi. Noen ganger sliter jeg med å konsentrere meg også, og tankene kan fly av gårde slik jeg må lese avsnitt på nytt osv. Men merker også at det skjer når jeg er konsentrert, så jeg vet ikke egentlig. Noen med kunnskap/erfaringer rundt dette? #69dudes Anonymkode: bc8f3...704
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #2 Skrevet 28. september 2021 Mener du at du kun har vansker med lesing og ikke med rettskriving? Eller hva mener du? Og har du sjekket synet ditt hos optiker? Anonymkode: 757a0...e89 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #3 Skrevet 28. september 2021 Beklager, men jeg svarer selv om jeg ikke har stor erfaring innen temaet. Min oppfatning er dog at man kan klart ha dysleksi når det kommer til lesing, og ikke nødvendigvis noe man merker godt når det kommer til skriftlige "verk" fra samme person. Det kan virke som om det treffer lesing hardere enn når man uttrykker seg skriftlig. Søkte litt rundt, og fant denne lenken, som etter et relativt raskt overblikk kan virke som bekrefter dette (mulig jeg har dysleksi selv, og dermed ikke klarte å få fatt i budskapet). https://www.tempolex.no/laerevansker/om-lesing Anonymkode: 500ce...2bc 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #4 Skrevet 28. september 2021 Nei da er det nok ikke dysleksi. Dysleksi går også på skriftspråket, om ikke enda mer. Hadde heller sjekket ut ADD, det du beskriver er noe av flere ting som er typisk for det. Anonymkode: 43983...dcb 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #5 Skrevet 28. september 2021 Dysleksi kommer i mange former og grader. Jeg kan lett se på en tekst om det er snakk om dysleksi eller slurv, men ikke alle med dysleksi skriver like dårlig. Anonymkode: e2c93...9e6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #6 Skrevet 28. september 2021 Nei ikke dysleksi https://lingit.no/hva-er-dysleksi/?gclid=CjwKCAjw-sqKBhBjEiwAVaQ9a1gSj9M9ooEEStg9VjqCPFTP7L5WfrZ2anU8aGEOKHTzc5lTP33J-RoCKOsQAvD_BwE https://nhi.no/familie/barn/dysleksi/ Anonymkode: 43872...fb6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #7 Skrevet 28. september 2021 Jeg gjør også dette, altså leser ofte ord feil og litt sånn, men jeg tror det bare er fordi tankene raser litt fort i hodet mitt og dermed gjør en del antagelser om hva jeg leser som kan vise seg å ikke stemme. Har aldri tenkt tanken om at jeg har dysleksi. Jeg lever tross alt av å skrive (og lese). Anonymkode: f1712...285
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #8 Skrevet 28. september 2021 Ring PP-tjenesten i kommunen og hør om du kan få gjennomført en dysleksi-utredning med Logos. Vær forberedt på at de ikke har kapasitet (grunnskoleelever prioriteres). Også mulig å gjennomføre utredning privat. Før en utredning bør samsynsvansker utelukkes hos optiker. Anonymkode: 757a0...e89 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #9 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kanskje dette bare kommer på grunn av for lite lesing? Jeg kjenner faktisk ett par stykker som ble utredet for nettopp på grunn av dysleksi. MEN dette ble aldri påvist noe som helst. den virkelige grunnen til at dem leser så dårlig var rett og slett at dem aldri leste nok. Leser folk for lite, så leser dem selvfølgelig langt dårligere også. I tillegg får dem ikke noe særlig "lese-forståelse" heller. Anonymkode: 955b7...20b Lite sannsynlig at det handler om for lite lesetrening i dette tilfellet. Dysleksi (spesifikke lese/skrivevansker) er ordavkodingsvansker. TS er 35 år og har sannsynligvis hatt normal leseopplæring gjennom grunnskolen. En dysleksi-utredning med Logos vil kunne skille mellom ordavkodingsvansker og andre former for lesevansker. Hvis TS har dysleksi vil hun også streve med rettskriving. Anonymkode: 757a0...e89 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #10 Skrevet 28. september 2021 Hvis det er dysleksi vil en også ha skrivevansker. Ved dysleksi kan lesingen bedre seg når en blir voksen, men skrivevanskene er mer vedvarende. I skolen regner vi med at ca. 20% av elevene har lese-og skrivevansker. Bare 2-5% av dem har dysleksi. Det vil si at du kan ha lesevansker utenat det er dysleksi. Anonymkode: c12c5...42b 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #11 Skrevet 28. september 2021 Høres mere ut ut som du har problemer med samsynet Anonymkode: 43872...fb6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #12 Skrevet 28. september 2021 Jeg har også lurt veldig på dette, da jeg også ofte leser feil og stokker om på ord og bokstaver. Har aldri fått sjekket det ut, er nå 30 år, og kommer nok ikke til å gjøre noe mer med det. Men ord fra linjen under kan plutselig «havne» opp der jeg leser, bokstaver fra ord også blande seg med det jeg leser. Har det stort sett fint, men med litt problemer innimellom. Har aldri harr fysiske problemer med å skrive med blyant, bortsett fra en dårlig skrift og at jeg ikke er god i grammatikk. Men på pc kan jeg ofte skrive siste halvdel av et ord baklengs, helt riktig bokstav for bokstav 😅 vet ikke helt hva det evt. kommer av 😂 Anonymkode: 628a5...756
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #13 Skrevet 28. september 2021 ja, du kan ha dysleksi kun på lesing. hovedkriterier er 3 av 5 alvorlige vansker knyttet til leseflyt, fonologisk lesing (lydering), ordidentifikasjon, ortografisk lesing (ordbilde) og diktat. samtidig har de aller fleste med dysleksi mest utfordringer med skrivingen både i barndom og som voksne. I lesing har de fleste voksne kun langsom tempo (de har fått så mye trening at de leser stort sett korrekt). de som strever med å lese riktig er i større de som hadde store vansker I barndommen. da burde du ha merket det. dysleksi kommer i mange grader og varianter. samsyn er svært viktig i lesing. dette må man be spesifikt optikeren å teste. mange barn med store lesevansker, som ikke leser feil etter korrigert samsyn. du bør garantert sjekke samsyn og om du har skjeve hornhinner. hilsen PPT rådgiver som utreder dysleksi. (dette er enkel forklaring) Anonymkode: 91cb2...ff7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #14 Skrevet 28. september 2021 Har jobbet som lærer tidligere, og jeg hadde en elev som hadde dysleksi. Dette kom kun til syne ved lesing, og skriftlig var eleven nokså flink. Hadde aldri reagert på de skriftlige tekstene til eleven. Eleven fikk digitale hjelpemidler til lesing, men trengte det altså ikke skriftlig. Anonymkode: ba64d...198
AnonymBruker Skrevet 28. september 2021 #15 Skrevet 28. september 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei da er det nok ikke dysleksi. Dysleksi går også på skriftspråket, om ikke enda mer. Hadde heller sjekket ut ADD, det du beskriver er noe av flere ting som er typisk for det. Anonymkode: 43983...dcb Jeg tenker det samme, det kan være ADD/ADHD. Jeg hadde dette problemet mye i oppveksten spesielt, veldig frustrerende! Anonymkode: e5c39...ed1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå