ringblomst Skrevet 29. september 2005 #1 Skrevet 29. september 2005 lurer fortsatt på en del ting. Vi skal til Praha rett før jul og har lyst å gå på julemarked(er) - ligger disse på gamlebyens torg? Eller er det mest markedstilstander på Karlsbroen? Vi skal bo i Josefov/det jødiske kvarteret - er det i gangavstand fra shopping? Eller må vi bruke offentlig transport for å komme hit og dit? Og til slutt hvor kaldt er det egentlig i Praha i desember - har lest i et par guider og de anbefaler ullstrømpebukser selv om de sier at temperaturen vanligvis ikke er lavere enn 3 kalde (kanskje de tenker på andre enn oss nordboere?). Eller blåser det så fælt at man må kle seg? Gleder meg skikkelig til å dra - har hatt lyst til dette siden jeg var 12 år . Har hørt så mye bra om byen, om selve atmosfæren, de flotte bygningen og ikke minst den rimelige maten. Tar selvfølgelig i mot alle andre tips og råd om hva vi bør gjøre og se.
maiia Skrevet 30. september 2005 #2 Skrevet 30. september 2005 Heldiggrisen, er nesten ikke misunnelig i det hele tatt.... Jeg var i Praha for noen år siden, og forelsket meg i den byen. Jeg skal helt sikkert tilbake. Vi var der på sommeren og da var det også veldig kaldt, bare 10-12 grader. Jeg har hørt av andre at det kan være skikkelig surt der på vinteren, så jeg hadde nok tatt med varme klær. Det jødiske kvarteret ligger ikke langt unna Karlsbroen, så det går fint an å gå. Hvor julemarkedene holder til vet jeg ikke, men jeg antar at det er i sentrum. Hele sentrum er lite og intimt, og de viktigste severdighetene og butikkene ligger i en og samme gate som går på begge sider av elven. Vi var også innom et torg med mange salgsboder. Det er mange koselige sidegater og smug med kafèer og restauranter. Jeg anbefaler en av disse for å komme litt unna turiststimen, for turister er det mnage av. Både mat og øl er billig. Styr unna vinen, du får stort sett bare tsjekkisk vin og det er ikke godt. Ønsker deg en riktig god tur!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #3 Skrevet 30. september 2005 "Alt" er i gangavstand i Praha. Julemarkeder "faller du over" både i gamlebyen og i de mer moderne områdene. Kaldt er det! Kaldt! (og jeg er oppvokst på Røros, så jeg er vant til en del!) Og vi fikk i tillegg vannrett snø en dag.. Skikkelig ver med andre ord! Men jeg ELSKET det!!
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2005 #4 Skrevet 30. september 2005 Når er det vanlig at julemarkedene er i Praha?
ringblomst Skrevet 30. september 2005 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2005 Når er det vanlig at julemarkedene er i Praha? ← Vet egentlig ikke, men regner med at det begynner i hvertfall i desember .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå