Gå til innhold

Frustrert over venninne


sucasamicasa

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om frustrert er det rette ordvalget men jeg er vel en mix av frustrert og fortvilet. Jeg kjenner også på en følelse av avmakt og jeg vet liksom ikke helt, men nok om det.

Saken er den at jeg bor 250 mil unna  hun og skulle besøke mamma og sal sende et bilde til e annen og klarer da å sende bilde til hun jeg nå snakker om. La oss kalle henne Guri.

Guri sender meg en sms om at håper vi ses og at hun trenger en venn akkurat i helgen. Saken er den at jeg har veldig fult program og siden jeg er hos mamma veldig sjelden så blir det litt sånn ikke bare lett å dra. Jeg får likevel tid og skal da ringe Guri men da er hun ute å drikker kaffe med en annen og har ikke tid før senere men da skal jeg bort. Jeg reiser derfor til en tante av meg. Så etter 1 time ringer Guri og lurer på om jeg kan kjøre henne hjem med alle handleposene. Og hun blir litt sur da jeg sier at jeg er akkurta kommet til tanten min som ikke jg har sett på 2 år samt at det tar meg 1,5 time å kjøre til henne. Okay sier Guri og er delvis sur.

På kvelden får jeg en mld på fjesboka hvor Guri viser et bilde der hun sitter på legevakten, etter å ha blitt stripset da hun har drevet med selvskading. Og jeg får da en kommentar fra henne, om at hun var så ensom og fortvilet.  Jeg drar dit og prøver å være en god venn og kjører henne hjem, og sitter med henne i en god stund. Klokka er nå blitt 0130 og jeg skal reise hjemover om 5 timer og jeg trenger en liten stund med søvn. Så jeg spør om det er greit at jeg runder av nå og det får jeg ja til, men får da mld 4 timer senere hvo hun da har igjen kuttet seg og trenger  hjelp til legevakt. Jeg kan ikke det denne gangen, og nå får jeg diverse meldinger fra henne om hvor dritt venn jeg er. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde kuttet henne ut, det der er verken ditt problem eller ditt fagområde. Hun trenger profesjonell hjelp.

Anonymkode: e9c81...550

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😳 Dette kan ikke du ta på din kappe. Det er veldig leit at venninnen din sliter så mye psykisk, men det gjør hun nok uavhengig av hvor du er eller hva du gjør/ikke gjør. Det sier seg selv at når du bor så langt unna og bare er hjemom av og til så er det ikke du som er skyld hennes psykiske ustabilitet, og det er heller ikke ditt ansvar å ordne opp. Jeg synes du høres ut som en god venn som trår til når du kan, mer enn det kan man ikke forlange. Jeg håper venninna di får god oppfølging av helsevesenet og av sine nærmeste, og at du ikke føler på noe skyld pga denne episoden ❤️

Anonymkode: 174f3...67f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er ikke din skyld TS. Det er tydelig at Guri sliter skikkelig psykisk og du gjorde det du kunne for å hjelpe henne. Du stilte opp det du kunne innenfor et tett program og strakk deg lenger enn du egentlig var komfortabel med. Får Guri profesjonell hjelp?  Stor klem

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe du skal ta på deg. Hun trenger hjelp. Du kan være en støttende venninne som du har vært, men ikke mer utover det. Du har rett til å ha er liv utenom henne, altså at du ikke kan være tilgjengelig 24/7.

Anonymkode: b033b...8c0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere svarte meg, innerst inne vet jeg jo at det ikke er noe jeg har ansvar for men likevel, jeg vet så alt for godt at det er ikke rett det hun sier

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men det høres nesten ut som hun prøver å straffe/ gi deg dårlig samvittighet. Hun ønsker å møte deg, du er opptatt, hun blir fornærmet.. skader seg selv for å vise deg: slik blir det når du ikke prioriterer meg!! Hadde du prioritert meg og vært hos meg hadde aldri dette skjedd.. 

virker litt slik. Bare det i seg selv sier at du bør fase henne ut 

Anonymkode: a457f...d96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik venninne som jeg tilslutt kuttet ut. Hun sugde ut all energien ut av meg og for å bevare min egen psyke, måtte jeg få henne ut av livet mitt. 
 

Som AB over skriver, hun bruker selvskadingen for å straffe deg, men også kontrollere deg. 
 

Du virker mer som en støttekontakt, enn en venn. 

Anonymkode: 98d6e...2b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unnskyld meg, men det høres nesten ut som hun prøver å straffe/ gi deg dårlig samvittighet. Hun ønsker å møte deg, du er opptatt, hun blir fornærmet.. skader seg selv for å vise deg: slik blir det når du ikke prioriterer meg!! Hadde du prioritert meg og vært hos meg hadde aldri dette skjedd.. 

virker litt slik. Bare det i seg selv sier at du bør fase henne ut 

Anonymkode: a457f...d96

Denne, hadde en jeg kjente som var slik.

Mye drama og bråk, hun er fortsatt "venner" med exen, men "hatet" meg fordi jeg satte grenser for meg selv.

Hun hadde ingen selvinsitk til å skjønne at hennes oppførsel og hennes venn oppførsel var grunnen til jeg kuttet ut.

Jeg håper det går bra med henne, men fortsatt glad for å tatt den beslutningen for å beskytte meg.

Den gjengen klarer jeg meg fint uten, sitter heller hjemme alene, enn å bli guilt truipa og kontrollert som din venninne gjør.

Anonymkode: e0aa8...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun den som bedriver selvskading som er ansvarlig for handlingen, aldri noen andre. Det er ikke din skyld, og det er bare dårlig gjort at hun forsøker å fremstille det slik. Dessverre er det ikke så uvanlig at selvskadere gjør det nettopp for oppmerksomhet, dette må du ikke bite på. Dette hadde jeg ikke giddet, hadde gitt beskjed om at det er synd at hun ikke har det bra og det må hun søke hjelp for, men det er virkelig ikke din jobb å fikse opp i. Og så hadde jeg holdt meg unna. 

Anonymkode: ee3db...0a3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde trukket meg tilbake når hun holder på slik, og heller ta kontakt igjen når hun er seg selv. Ingen vits å livnære slik oppførsel

Anonymkode: 68668...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...