Gå til innhold

Endelig bevis på at mennesker ikke kommer ifra aper eller er det

Skreiagutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.9.2021 den 21.34):

Mennesker kommer ikke fra aper, vi er aper

Nei, mennesker er ikke aper. Men både aper og mennesker er primater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke evolusjonsteorien er så veldig sannsynlig. Antagelig fikk to litt for nært beslektede aper barn med hverandre, og så oppstod det en genfeil som resulterte i oss mennesker. Den teorien kjøper jeg. 

Anonymkode: 047b0...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (1 minutt siden):

Nei, mennesker er ikke aper. Men både aper og mennesker er primater.

Det kommer litt an på hvordan du vil definere "aper". I følge vitenskapen er det helt ulogisk å ha noe du kaller "aper" uten å inkludere mennesker. Sjimpanser og mennesker er mye nærmere hverandre enn det sjimpanser og f.eks. kapusineraper er.

Men i dagligspråket blir ikke mennesker kalt aper.

Anonymkode: 4c552...aa8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tror ikke evolusjonsteorien er så veldig sannsynlig. Antagelig fikk to litt for nært beslektede aper barn med hverandre, og så oppstod det en genfeil som resulterte i oss mennesker. Den teorien kjøper jeg. 

Så du tror på gener, og hvis du blander to som er litt forskjellig så får du noe nytt. Men evolusjonsteorien er bare tull. LOL!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det kommer litt an på hvordan du vil definere "aper". I følge vitenskapen er det helt ulogisk å ha noe du kaller "aper" uten å inkludere mennesker. Sjimpanser og mennesker er mye nærmere hverandre enn det sjimpanser og f.eks. kapusineraper er.

Men i dagligspråket blir ikke mennesker kalt aper.

Ah, du har faktisk helt rett, vi er en undergruppe av menneskeaper. Jeg trodde det var to sidestilte grupper på slektstreet. Sorry!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (På 15.11.2023 den 2.06):

Ah, du har faktisk helt rett, vi er en undergruppe av menneskeaper. Jeg trodde det var to sidestilte grupper på slektstreet. Sorry!

Vi er til og med en undergruppe av mennesker. Både vi og neandertalerne er sidestilt under homo sapiens. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skreiagutt skrev (På 28.9.2021 den 0.50):

Jeg tenker, det aller første menneskebarnet ville jo blitt utstøtt i en apegruppe fordi det er annerledes.

Kanskje de ble utstøtt fordi de prata så rart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (5 timer siden):
Skreiagutt skrev (På 28.9.2021 den 0.50):

Jeg tenker, det aller første menneskebarnet ville jo blitt utstøtt i en apegruppe fordi det er annerledes.

Sånne endringer skjer jo alltid over natta. Tenk deg foreldrene som snakker gammelnorsk, så lærer de barnet sitt å snakke, men de skjønner ikke hverandre, for barnet snakker moderne bokmål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjer så gradvis at det merkes ikke, de fleste som ikke tror på evolusjon skjønner ikke hvor sakte denne utviklingen skjer tydeligvis. Er ikke sånn at en ape plutselig fikk et menneskebarn😅

Anonymkode: 7bcb7...1fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (4 timer siden):

Sånne endringer skjer jo alltid over natta. Tenk deg foreldrene som snakker gammelnorsk, så lærer de barnet sitt å snakke, men de skjønner ikke hverandre, for barnet snakker moderne bokmål.

Ja for det er jo slik språk utvikler seg. Plutselig en dag begynner der bare noen å snakke at annet språk da er man heldig om man treffer på en likesinnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midgard skrev (10 timer siden):

Når de første to apene fikk det første menneskebarnet så tror jeg det ja for aper snakker jo ikke norsk akkurat!

Så var det mange aper som fikk menneskebarn rundt om i skogene sånn at menneskene fikk noen å gifte seg med å få barn med. Kanskje apene var de første som trodde på Jesus.

Og så har det vært to aper som fikk barn i alle de forskjellige landene og det er derfor vi snakker forskjellige språk.

Derfor må jorda være flat også og vi har ikke kontinenter for aper kan ikke svømme. Vi har blitt lurt i alle år.

Endret av Blåttvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare kommer vi fra aper, men vi ER faktisk ikke annet enn en art med tilhørighet blant primatene. - Altså hva som på godt norsk er aper..  Problemet til mennesket, er at vi har et forskrudd selvbilde m.h.t egen fortreffelighet. Vi ynder å tro vi er i en slas særstilling blant planetens arter som ikke minst gir oss en høyere 'verdi'. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette skjer så gradvis at det merkes ikke, de fleste som ikke tror på evolusjon skjønner ikke hvor sakte denne utviklingen skjer tydeligvis. Er ikke sånn at en ape plutselig fikk et menneskebarn😅

Anonymkode: 7bcb7...1fc

Må huske at jorda bare er 6000 år gammel da. Rekker ikke å skje så mye evolusjon på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I biologien er mennesker klassifisert som aper. Altså vi er aper. Og nei, vi stammer ikke fra dagens (andre) aper. Vi har en felles stamfar med dagens aper. Går man langt nok tilbake i tid finner man en felles stamfar for mennesker og hester også. 

Og man kan faktisk lage menneskeembryo som er blandet med dyr. Inkludert andre store aper.

Men, er det folk som tror at evolusjon er det samme som at en gorilla plutselig føder et menneskebarn? 😅 Er det det sterkt religiøse tror? 

Anonymkode: 0b472...5c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (16 minutter siden):

Må huske at jorda bare er 6000 år gammel da. Rekker ikke å skje så mye evolusjon på så kort tid.

Om man ser på hunder og katter for eksempel, som bevisst har blitt avlet til å ha ønskede egenskaper/utseende har det gått veldig fort. Jeg mener absolutt at en naturlig evulosjon er mye bedre, men det viser at en art, kan endre seg mye på kort tid. Vi snakker under 100 år. Vi som er ca 40/50, er for eksempel oftere enn ikke litt høyere enn våre foreldre. Jeg blir stadig forbløffet over at tilgjengelig informasjon som internett, ikke fører til økt kunnskap, men av og til det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (14 timer siden):

Har aldri hørt noen snakke bokmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gry H. skrev (5 timer siden):

Ikke bare kommer vi fra aper, men vi ER faktisk ikke annet enn en art med tilhørighet blant primatene. - Altså hva som på godt norsk er aper..  Problemet til mennesket, er at vi har et forskrudd selvbilde m.h.t egen fortreffelighet. Vi ynder å tro vi er i en slas særstilling blant planetens arter som ikke minst gir oss en høyere 'verdi'. 

Vi er hvertfall mye smartere enn dyrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lurven said:

Vi er hvertfall mye smartere enn dyrene

Mtp hvor selvdestruktivt vi oppfører oss både ovenfor hverandre og kloden vi er på er jeg ikke så sikker på hvor smarte vi egentlig er, hvertfall som en kollektiv gruppe. Dessuten er vi jo dyr selv..

32 minutter siden, Lurven said:

Har aldri hørt noen snakke bokmål

Poenget står, personen mente åpenbart gammelt vs moderne språk. Man vil ikke finne et slektsledd der mor kun prater gammelnorsk, og barnet snakket kun moderne norsk; det skjer som overganger og det kaller vi evolusjon.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/28/2021 at 12:50 AM, Skreiagutt said:

Jeg tenker, det aller første menneskebarnet ville jo blitt utstøtt i en apegruppe fordi det er annerledes, slik som vi idag også blir angrepet og utstøtt hvis vi nærmer oss de fordi vi er annerledes, så du kan si at vi utviklet oss sakte fra de, men på et eller annet tidspunkt så måtte de jo ha sett at vi er annerledes med en annerledes sjel, vi kan heller ikke parre oss med de noe som også sier at vi er annerledes bygd, at vi deler gener kan man si, er jo da bare fordi vi deler gener med alt egentlig siden vi kommer fra det samme alle

Ville du støtt fra deg barnet ditt om det ble 10cm høyere enn deg? Hva om barnet var litt tykkere, eller hadde et litt mindre hode?

Det skal mye til for at et menneskebarn og voksen skulle bli utstøtt. Og det er heller ikke som om det poppet ut et menneskebarn som plutselig hadde 5 armer og fra da av var det den nye normalen, lissom

Endret av Refreng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.9.2021 den 17.16):

Noe jeg har tenkt litt på er at kvinner nok ikke hadde så mye de skulle ha sagt for sånn 20 000 år siden og at voldtekt var vanlig.  Kvinner kunne derfor ikke nødvendigvis velge partner de skulle ha barn med og den sterkeste og mest brunstige mannen fikk dermed føre genene sine videre framfor de mer forsiktige og kanskje snille. 

Anonymkode: a9a8a...91f

Samtidig levde jo menneskene på den tiden i mye mindre samfun, hvor det å bli utstøt kunne være en dødsdom. Gikk man rundt å varvoldeøig eller voldtok risikerte man jo å bli forvist fra gruppa. Nor som ville bety ingen hjelp eller omsorg fra noen. Et barn som ble unnfanget utenfor et samtykke og genuint forhold ville jo også komme til verden uten en far. Det å bare ha en foreldre var nok være før velferdsstaten en det er i dag, barn som var resultat av voldtekt har vel ikke hat samme sjanse til å vokse opp og selv påvirke evolusjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...