Gå til innhold

beholde dagpenger under etablering av ny virksomhet...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva menes egentlig med det? 

under etablering? er det før man begynner o jobbe i virksomheten? før man begynner å ta ut lønn hvis man nå har et AS? 

noen ganger forstår jeg det slik: 

la si jeg åpner fysisk butikk der jeg selger klær og har AS. har jeg rett til dagpenger helt til jeg begynner å ta  ut lønn eller helt til jeg begynner å gå pluss eller er det bare frem til jeg har åpnet butikken og begynt å jobbe, da avsluttes dagpenger med engang ? 

takk for informative svar og gjerne spar meg for unødvendige kommentarer :)

Anonymkode: d7aba...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener det er dagpenger eller annen støtte du kan få inntil et år til firmaet lønner seg. Det blir jo ingen kroner i kassa dag 1..  

Men..   det sies, og det stemmer ofte at det tar ca 5 år før et firma lønner seg godt nok. 

Mulig jeg tar feil, men mener å ha lest noe om noe etableringsstøtte for noen som startet eget og at denne ordningen var så bra. Et matkassefirma. 

Anonymkode: 61f01...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

la si jeg åpner fysisk butikk der jeg selger klær og har AS. har jeg rett til dagpenger helt til jeg begynner å ta  ut lønn eller helt til jeg begynner å gå pluss eller er det bare frem til jeg har åpnet butikken og begynt å jobbe, da avsluttes dagpenger med engang ? 

Hvis du får innvilget etablering av bedrift får du dagpenger for en bestemt periode. Denne perioden kan maks være 1 år. Under denne tiden får du dagpenger uansett hvordan bedriften din går. Det spiller altså ingen rolle om bedriften går med millionoverskudd eller underskudd. Det påvirker ikke dagpengene. 

Men dersom du ansetter deg selv i bedriften din. Så stopper dagpengene. Så du kan altså ta ut utbytte som eier uten at dette påvirker dagpengene. Men dersom du begynner å ta ut lønn som ansatt mister du dagpengene. 

Anonymkode: 8a3a8...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...