Gå til innhold

Kraftig uro på morgenen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, etter en tid med utmattelse virker det som nervene mine har gått i klikk. Jeg våkner i 5-6 tiden og med en gang hjernen våkner så begynner hjerte å slå fortere og det sitrer i huden. Jeg forsøker å puste rolig og slappe av, men etter ca 30 min blir det mer intenst. Magen kjennes ut som den er kjempenervøs for noe, jeg må på do og jeg blir kvalm. 
Fått Sobril av legen. Tar en 1/2 en, og om det ikke roer seg, en 1/2 en til etter noen timer. Går lang tid før jeg klarer å spise noe. 

Det rare er at utpå dagen er jeg helt fin. Trenger ikke ta noe mer Sobril hverken på ettermiddag eller natt. Da er kroppen rolig.

Hva er dette ? Angst ? Har aldri opplevd noe slikt før. Er frisk til vanlig og tar ingen medisiner. 

Alle innspill mottas med takk 🙂

Anonymkode: 2fc8c...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer ikke svelge noe ut over litt kjeks og saft. Kaster opp om jeg spiser noe mer, så urolig/alarmmodus er kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør jo legen gjøre litt mer enn å bare gi deg sobril. Jeg ville bestillt en ny time. Hvor lenge har det vart?

Anonymkode: cc069...a8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger du selv å ta en halv av gangen? Eller er det legen som har bestemt det?

Det første jeg tenkte var at dette med å ta en halv, vente, ta en halv til, det gjør at ubehaget varer lenger enn det hadde behøvd. Min erfaring med Sobril er at det er lite å tjene på det å ta halve tabletter og leke venteleken når man står midt oppe i et akutt problem. Man skal jo passe på at man ikke tar mer enn den laveste dosen man kan, for all del, samtidig vil nervesystemet begynne å hente seg inn raskere hvis man slipper denne "seigpiningen".

I starten da jeg fikk et akutt angstproblem var det morgenen som var absolutt verst.

Anonymkode: 12dc6...f7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Velger du selv å ta en halv av gangen? Eller er det legen som har bestemt det?

Det første jeg tenkte var at dette med å ta en halv, vente, ta en halv til, det gjør at ubehaget varer lenger enn det hadde behøvd. Min erfaring med Sobril er at det er lite å tjene på det å ta halve tabletter og leke venteleken når man står midt oppe i et akutt problem. Man skal jo passe på at man ikke tar mer enn den laveste dosen man kan, for all del, samtidig vil nervesystemet begynne å hente seg inn raskere hvis man slipper denne "seigpiningen".

I starten da jeg fikk et akutt angstproblem var det morgenen som var absolutt verst.

Vil du fortelle mer om hvordan du opplevde morgenene da ? Og dagen videre ? Hva hjalp deg ?

Jeg vil helst ikke ta Sobril og håper at det hjelper med en halv. Forsøkte å starte dagen med en hel, ingen forskjell 🤷‍♀️ Så vet egentlig ikke om det hjelper eller om det er en blanding av psykisk virkning og at uroen går over av seg selv utpå dagen..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her bør jo legen gjøre litt mer enn å bare gi deg sobril. Jeg ville bestillt en ny time. Hvor lenge har det vart?

Anonymkode: cc069...a8d

Har kontakt med legen en gang i uka. Er henvist til psykolog også.

Har vart 14 dager 😔 Jeg blir så sliten av det og går hele tiden ned i vekt. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vil du fortelle mer om hvordan du opplevde morgenene da ? Og dagen videre ? Hva hjalp deg ?

Jeg vil helst ikke ta Sobril og håper at det hjelper med en halv. Forsøkte å starte dagen med en hel, ingen forskjell 🤷‍♀️ Så vet egentlig ikke om det hjelper eller om det er en blanding av psykisk virkning og at uroen går over av seg selv utpå dagen..

TS

Hvis du føler at du får null effekt så er det kanskje bedre å ta kontakt med legen igjen? Det kan være greit for han å vite. Kanskje dosen bør justeres eller kanskje du behøver noe annet. Men en halv tablett er veldig lite altså, så det er virkelig ikke rart hvis du ikke merker noe av det.

Jeg mislikte å ta Sobril selv, men tok det likevel fordi det var en medisin jeg behøvde i den situasjonen jeg var og det fikk meg gjennom det verste. Jeg fikk justert dosen opp helt i begynnelsen fordi jeg satt med foreskrevne dose innenbords på legekontoret og strigråt. Senere trengte jeg mindre og mindre. Fikk samtaler med fastlegen og så psykolog på DPS. Jeg hadde det veldig mye bedre etter et par måneder. Var "ferdig" behandlet etter et års tid.

Jeg vil tro at hvor lang tid det tar å bli bedre kommer mye an på hva angsten bunner i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde angst for noen år siden, opplevde jeg de samme som deg. En morgen våknet jeg med 180 i puls... Ringte lege osv. Sluttet å sove lenge når jeg hadde fri, da jeg ikke "turde" sove av redsel for å dø.... Trening og kosthold har hjulpet meg, samt pusteteknikker gjennom dagen (det har nesten vært viktigst!). Å stoppe opp å puste med magen må gjøres flere ganger om dagen, først da finner kroppen ro. 

Tabletter gav meg kun dårligere erfaringer, så de brukte jeg aldri opp. 

Anonymkode: d00b7...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være utbrent? Utbrenthet kan trigger angst og motsatt. Prøv å ha faste tider på dagen hvor du har fokus på å kjenne etter din indre ro. Pust med magen. Ikke stress, vær snill med deg selv. 

Ang sobril så kan det ta opp mot 4 timer før du får virkning, da er det tullete å ta en halv. Det finnes andre medisiner som virker fortere som kanskje er bedre for deg (jeg har en type som virker fort og som ikke gjør meg surrete) men snakk med legen din om medisinbruk og andre ting du kanskje bør ha hjelp med. Samtaler feks.

Anonymkode: ce09f...b4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis du føler at du får null effekt så er det kanskje bedre å ta kontakt med legen igjen? Det kan være greit for han å vite. Kanskje dosen bør justeres eller kanskje du behøver noe annet. Men en halv tablett er veldig lite altså, så det er virkelig ikke rart hvis du ikke merker noe av det.

Jeg mislikte å ta Sobril selv, men tok det likevel fordi det var en medisin jeg behøvde i den situasjonen jeg var og det fikk meg gjennom det verste. Jeg fikk justert dosen opp helt i begynnelsen fordi jeg satt med foreskrevne dose innenbords på legekontoret og strigråt. Senere trengte jeg mindre og mindre. Fikk samtaler med fastlegen og så psykolog på DPS. Jeg hadde det veldig mye bedre etter et par måneder. Var "ferdig" behandlet etter et års tid.

Jeg vil tro at hvor lang tid det tar å bli bedre kommer mye an på hva angsten bunner i.

Sobril funker ikke på meg, men kanskje fordi jeg får mer angst av å ta dem? Blir verre av Sobril, får hjertebank og svetter. Har brukt det noen ganger mot flyskrekk, og de tar brodden av angsten - utad, men jeg føler meg ikke mindre redd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du være utbrent? Utbrenthet kan trigger angst og motsatt. Prøv å ha faste tider på dagen hvor du har fokus på å kjenne etter din indre ro. Pust med magen. Ikke stress, vær snill med deg selv. 

Ang sobril så kan det ta opp mot 4 timer før du får virkning, da er det tullete å ta en halv. Det finnes andre medisiner som virker fortere som kanskje er bedre for deg (jeg har en type som virker fort og som ikke gjør meg surrete) men snakk med legen din om medisinbruk og andre ting du kanskje bør ha hjelp med. Samtaler feks.

Godt innspill! :)Da jeg fikk angst, var det nok pga stress på jobb og annet, som til slutt kanskje var nettopp utbrenthet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Godt innspill! :)Da jeg fikk angst, var det nok pga stress på jobb og annet, som til slutt kanskje var nettopp utbrenthet. 

Takk for det, godt å høre at jeg kan være til nytte 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...